2020-03-20, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har varit irriterad på att man inte fått tagit prover.Att ingen får kolla sig vid symtom.
I andra länder får människor söka upp sjukvården, får diagnos mm
Men i Sverige slår man igen dörren och säger. Stanna hemma. Kom inte till sjukhuset. Åk inte till akuten.
De har vetat hela tiden att många skall drabbas.
Förstår då också varför de inte vill att du skall komma dit. De kan inget göra ändå. Onödigt att ta prover, kostar pengar, tar tid.
Det enda de kan göra är att ge intensivvård till dem som behöver det och det tycks ju inte hjälpa det heller.
Och att be dig stanna hemma vid symtom för de vet att du kan få det.
Hörde när Tegnell sa "Om du känner dig sjuk på morgonen. Stanna hemma. Känner du dig bättre på eftermiddag. Gå till jobbet, för då är det något annat "
Jag tänkte menar han alltså att man skall avgöra allt på en dag eller menar han att börjar det på morgonen och sitter i på eftermiddagen då har du COVID- 19 och inte "annat"
Du är inte dödssjuk, lägg egotänkandet åt sidan. Det är alldeles utmärkt att inte sjuka ska till akuten. Det borde även gälla vid normala tider. Akuten går man till när det är akut, vilket i detta fallet betyder -- man inte får någon luft.

Förresten tror jag inte du lider av något mer än något helt vanligt. Hur känner du att "din lungfunktion är nedsatt"?
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Man är rädd för hur det ska bli med alla IQ 68 miniorcher dragandes mamma tält i kjolen inne i hyresfemman.
Dålig studiero är given utgång så miniorcherna springer hellre ut med polarna och hittar på hyss.
Det är vad man är rädd för. Fast jag kan ju tycka att har man tagit mångkulturen i båten får man ro den i land.

10p
Citera
Medlem
Så jävla trött på den här skiten nu, vill bara vakna från mardrömmen någon gång. Så nu går jag och lägger mig och imorrn är vi klara med detta, begrips?
Citera
2020-03-20, 00:34
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har varit irriterad på att man inte fått tagit prover.Att ingen får kolla sig vid symtom.
I andra länder får människor söka upp sjukvården, får diagnos mm
Men i Sverige slår man igen dörren och säger. Stanna hemma. Kom inte till sjukhuset. Åk inte till akuten.
De har vetat hela tiden att många skall drabbas.
Förstår då också varför de inte vill att du skall komma dit. De kan inget göra ändå. Onödigt att ta prover, kostar pengar, tar tid.
Det enda de kan göra är att ge intensivvård till dem som behöver det och det tycks ju inte hjälpa det heller.
Och att be dig stanna hemma vid symtom för de vet att du kan få det.
Hörde när Tegnell sa "Om du känner dig sjuk på morgonen. Stanna hemma. Känner du dig bättre på eftermiddag. Gå till jobbet, för då är det något annat "
Jag tänkte menar han alltså att man skall avgöra allt på en dag eller menar han att börjar det på morgonen och sitter i på eftermiddagen då har du COVID- 19 och inte "annat"
Givetvis ska du stanna hemma vid symptom, vi vill ju minimera spridningen, inte föra in den i sjukvården, där den absolut inte hör hemma.

Någon liten lärdom måste vi ju ta av Italien.
Citera
2020-03-20, 00:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
I både Italien och Spanien så röker folk extremt mycket mer än oss. Rökning är en försvårande faktor i alla medicinska sammanhang.

Siffror från 2017, rökning kan vara en faktor som gör skillnad, kan man se ett direkt samband med antalet dödsfall i respektive land?

FoF citat;

(%)
Bulgarien 28,2
Grekland 27,3
Turkiet 27,3
Ungern 25,8
Cypern 25,7
Kroatien 25
Lettland 24,6
Österrike 24,3
Estland 23,5
Spanien 23
Slovakien 22,9
Polen 22,7
Frankrike 22,4
Tjeckien 21,5
Litauen 20,4
Malta 20,1
Rumänien 19,8
Nederländerna 19,1
Belgien 18,9
Slovenien 18,9
Italien 17,8
Portugal 16,8
Tyskland 15,9
Luxemburg 14,6
Storbritannien 14,2
Danmark 13,8
Norge 12,9
Finland 12,6
Sverige 9,8
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja naturligtvis förstår han vad som väntar, detta är knappast något någon skulle dra på smilbanden på. Så länge han är trygg i att han och hans myndighet gjort allt som stått i deras makt så kan han ändå känna sig nöjd så långt. Säkerligen en man som är pressad från alla håll och kanter.
Då måste kompetensen vara låg hos dem mtp på alla bakvända utsagor han kommit med. I kommentaren till det du kommenterade insåg han hur det låg till först när han såg den nya brittiska rapporten.
En rapport som väl bekräftade det många redan visste eller anade.
Hade BoJo sagt att vi borde flyga till månen baserat på nån rapport hade Tegnell tagit det till sig - så jäkla korkad är han.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Är inte detta till konspirationstråden?
Varför ser det likadant ut i alla andra länder? Är det också Sverige eller är deras myndigheter också delaktiga i konspirationen?

Jag spekulerar på ett diskussionsforum - måste vara tillåtet, eller faller misstanken inte dig i smaken? Smittspridning måste väl ändå tillhöra tråden? Varför tror du de slutat med smittsökningen och testerna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Så jävla trött på den här skiten nu, vill bara vakna från mardrömmen någon gång. Så nu går jag och lägger mig och imorrn är vi klara med detta, begrips?

Har ju inte börjat än...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
I både Italien och Spanien så röker folk extremt mycket mer än oss. Rökning är en försvårande faktor i alla medicinska sammanhang.
Ja, rökning är även här en riktigt otrevlig riskfaktor. Viruset orsakar vätskebildning i lungorna vilket försämrar syresättningen - man skulle kunna säga att rökning amplifierar den effekten. Mer skräp i lungorna, och ännu sämre syresättning.

De som röker har aldrig haft ett bättre tillfälle att sluta.
Citera
2020-03-20, 00:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Snyggt jobbat av regeringen att man flyger in "svenskar" från marroco trots att man sagt att man inte skulle göra sådant....kul att veta att löfven&co gör vad man kan för att inte sprida det till hela landet....jävla dumskallar. Men det är klart, dessa människor kommer ju att få bästa vård möjligt om dom blir sjuka, till skillnad från oss andra som får klara oss själva i slutändan.

Det är inga problem om dessa personer sedan håller sig hemma. För övrig kan i stort sett vem som helst vara smittad i Sverige idag. Du också. Håller du dig hemma?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
De skolor som ska vara stängda är det också, eller rättare sagt undervisningen bedrivs på distans.

Stänger du förskolorna så ökar spridningen bland riskgrupperna så detta är det sista vi vill göra.

??? Hur då?

Varför gör då alla länder det förutom Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo, men vi kommer att sitta i samma båt, samma behov av återuppbyggnad.
Skillnaden mot Andra Världskriget är dock att det inte kommer att röra sig om materiella skador. Inga sönderbombade hus, ingen söndertrasad infrastruktur. Prylar vi är vana att använda finns kvar, så vi behöver inte köpa nytt. Pengar finns hos dem som redan nu har gott om dem, så de kan fortsätta att shoppa varor och tjänster - antagligen till lägre priser.
Det gäller dock att hålla folk vid gott mod så att det inte blir upplopp (under och efter viruskrisen).

Massarbetslöshet? Kanske det, kanske inte. Kommer man att behöva stänga ner allt? Tror inte det, infrastrukturen kommer att behöva vara igång, och pengar finns det - det gäller bara att komma åt dem. Folk kommer förr eller senare att behöva och/eller vilja uppdatera sina prylar, kanske också då med ökade krav på ”hållbarhet”.

Några människor har dött, andra har ärr både utombords och inombords. Men de flesta finns antagligen kvar.

Men vi kanske blir tvungna att bygga upp en ny värld utifrån andra ”värden”?

Vi kan bygga upp den ur askan av det fallerade skitsamhället men basera det på ideal som tillit, jämlikhet och acceptans istället för rasism girighet och förakt. 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in