2020-03-20, 00:28
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Det är uppenbart att Anders från början hade missbedömt situationen och enbart gick på de studier han hade. Kunde inte lyft blicken från pappersblocket. Tror det var studien som fick Storbritannien att vakna som fick Anders att vakna till. Han uppsyn har sett mer och mer bedrövad för varje dag. Han förstår nu vad som väntar.

Den där Johan G verkar ju ha noll koll. Hoppas han inte har något inflytande över FHM m.m.
Ja naturligtvis förstår han vad som väntar, detta är knappast något någon skulle dra på smilbanden på. Så länge han är trygg i att han och hans myndighet gjort allt som stått i deras makt så kan han ändå känna sig nöjd så långt. Säkerligen en man som är pressad från alla håll och kanter.
Citera
2020-03-20, 00:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
I både Italien och Spanien så röker folk extremt mycket mer än oss. Rökning är en försvårande faktor i alla medicinska sammanhang.

Ja, att ha gift i lungorna kan väl aldrig vara bra. Speciellt inte vid sjukdom.
Citera
2020-03-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Är nog rimligt att den låga ökningen efter 11:e mars beror på att man inte tar prover.. Jag vill inte veta vad den är i verkligheten, men det kommer visa sig snart...
Ja det kommer visa sig, det är bara att följa ökningen av antal döda . Att sluta mäta antal döda helt plötsligt som man gjorde med antal smittade är nog inte lika lätt, så antal döda lär vi få reda på i vilket fall som helst…
Citera
2020-03-20, 00:29
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag har varit irriterad på att man inte fått tagit prover.Att ingen får kolla sig vid symtom.
I andra länder får människor söka upp sjukvården, får diagnos mm
Men i Sverige slår man igen dörren och säger. Stanna hemma. Kom inte till sjukhuset. Åk inte till akuten.
De har vetat hela tiden att många skall drabbas.
Förstår då också varför de inte vill att du skall komma dit. De kan inget göra ändå. Onödigt att ta prover, kostar pengar, tar tid.
Det enda de kan göra är att ge intensivvård till dem som behöver det och det tycks ju inte hjälpa det heller.
Och att be dig stanna hemma vid symtom för de vet att du kan få det.
Hörde när Tegnell sa "Om du känner dig sjuk på morgonen. Stanna hemma. Känner du dig bättre på eftermiddag. Gå till jobbet, för då är det något annat "
Jag tänkte menar han alltså att man skall avgöra allt på en dag eller menar han att börjar det på morgonen och sitter i på eftermiddagen då har du COVID- 19 och inte "annat"
Citera
2020-03-20, 00:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Personligen tror jag inte vi kan utrota smittan som sars utan vi får nog leva med den tills dess det finns ett vaccin eller nån slags cocktail av antivirala som fixar sjukan.
Sverige och några länder till har myndigheter med en realistisk uppfattning om sjukan givet förutsättningarna.
Jag tror dock inte själva sjukdomen är det stora problemet utan bieffekterna som en global lågkonjunktur.
Jo, men vi kommer att sitta i samma båt, samma behov av återuppbyggnad.
Skillnaden mot Andra Världskriget är dock att det inte kommer att röra sig om materiella skador. Inga sönderbombade hus, ingen söndertrasad infrastruktur. Prylar vi är vana att använda finns kvar, så vi behöver inte köpa nytt. Pengar finns hos dem som redan nu har gott om dem, så de kan fortsätta att shoppa varor och tjänster - antagligen till lägre priser.
Det gäller dock att hålla folk vid gott mod så att det inte blir upplopp (under och efter viruskrisen).

Massarbetslöshet? Kanske det, kanske inte. Kommer man att behöva stänga ner allt? Tror inte det, infrastrukturen kommer att behöva vara igång, och pengar finns det - det gäller bara att komma åt dem. Folk kommer förr eller senare att behöva och/eller vilja uppdatera sina prylar, kanske också då med ökade krav på ”hållbarhet”.

Några människor har dött, andra har ärr både utombords och inombords. Men de flesta finns antagligen kvar.

Men vi kanske blir tvungna att bygga upp en ny värld utifrån andra ”värden”?
Citera
2020-03-20, 00:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
I så fall så borde rökare ha bättre skydd mot lungcancer än icke rökare.

Jag kan inte se den kopplingen, lungcancer har inte med patogener att göra såvitt jag känner till, och är en annan tråd.

Nu pratar jag om fysik, partiklar, celler och slem/fukt.
Citera
2020-03-20, 00:31
Medlem
Citat:
Jag som har några år under bältet, född på sjuttiotalet, kan meddela att jag av princip håller med dig, dagens ungdom är bortskämd för de har inte åkt en mil på skidor i motvind till skolan som jag gjorde varje dag blablablaa etcetcetc.

Men jag har även noterat att varje generation, varje ny förälder, har strävat efter och gjort stora uppoffringar för att ge den bästa möjliga miljön och de bästa möjliga förhållandena för sina barn.
Varför ska vi se ned på det?
Det har varit en mänsklig strävan sen innan vår tideräkning. Våra föräldrar har bara genomfört deras föräldrars dröm osv.
Jag vänder mig i första hand emot dom som har byggt detta kravlösa samhälle där det ofta ger bättre resultat att bli kränkt än att ta tag i sin egen livssituation.
Men nu ska samma människor låta hela Sveriges barn och föräldrar få covid-19 framför att deras hundvalpar ska behöva ta hand om sina barn.
Citera
2020-03-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Varför verkar det som att skolstängning inte är ett gigantiskt problem i andra länder såsom det tydligen utmålas här? I Sverige är det ju världens undergång om man stänger skolan i två- tre veckor tydligen. Hur kan det funka i andra länder?
Man är rädd för hur det ska bli med alla IQ 68 miniorcher dragandes mamma tält i kjolen inne i hyresfemman.
Dålig studiero är given utgång så miniorcherna springer hellre ut med polarna och hittar på hyss.
Det är vad man är rädd för. Fast jag kan ju tycka att har man tagit mångkulturen i båten får man ro den i land.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Svårt. Vet någon hur de här länderna har löst det? Hur klarar de att bibehålla den här situationen om behovet kvarstår många månader, exempelvis?
Givetvis inte. Och det kommer inte Sverige klara heller men ju längre man kan skjuta upp det desto bättre.
Det enda viktiga är att se till att så få som möjligt ut riskgrupper drabbas för det är dessa som kommer uppta sjukplatser, av den vanliga, friska befolkningen är det så få som kommer drabbas hårt att man helt enkelt får bortse från dessa, tyvärr. Deras dagar var räknade oavsett.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Nu kommer ju allt upp till ytan. Det är är väl egentligen det politikerna är rädda för. Alla inbyggda och hemma fixade problem och skevheter lär poppa upp som gubben ur lådan snart om ekonomin rasar.

Det var ju detta 83% röstade för. Vi fick vad vi röstade på. Iofs hade väl "nassarna" inte hunnit bygga upp alltihopa på 2 år, men det har funnits möjlighet att ändra på det här i 20 år. Första gången jag röstade på SD fick vi 600 röster till riksdagsvalet, lite kuriosa så här inför domedagen.

https://www.youtube.com/watch?v=OA_CndlBu0g

Det blir ju gulligt när triage införs och Emma får se sin pappa (62) kopplas loss från ecmo-maskinen för att Abdulla 23 behöver den. Fast i det här jävla landet så kommer hon väl att hylla mångkulturen ännu mer?
Citera
2020-03-20, 00:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, det är väl inte så självklart?

Jag säger inte att virus inte kan nå cellerna, dock kan det vara så att färre partiklar når cellerna då delar av lungorna är täckta av slem/sekret.

Allting rinner nedåt, så bör ju även slem göra, och CoV-2 sätter sig ju i nedre luftvägarna har jag hört.

Observera att det är en hypotes, tänker högt.

Med tanke på att torr luft torkar ut slemhinnorna som är den första barriären så är det väl inte osannolikt att slem skyddar.

Torra slemhinnor, till exempel när man flyger eller ute under vintern, gör att man blir mottagligare för virus.

Den här diskussionen har vi haft tidigt i tråden.
Att viruset verkar djupt nere i lungorna handlar visst om att där finns de receptorer det binder till för att kunna ta sig in i cellerna. Flimmerhåren för slem uppåt. Den torra luften gör det visst lättare för viruset att överleva. Man hoppas att värme och fukt under domaren minskar spridningen.
Citera
2020-03-20, 00:33
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Två hemmatips om man känner sig rejält täpt och sjuk.
Clubsoda och lime. Häll upp ett glas kall Clubsoda kläm i en halv lime, rensar upp rejält i bihålorna och svalget.

Lökmjölk Finskt knep, grovhacka en stor gul lök lägg i en kastrull, häll i ett stort glas mjölk, låt det skjuda ett par minuter, sila av löken i ett glas, drick i ett svep innan läggdags. Du är frisk när du vaknar.
Alternativt köpa nässköljare på apoteket

https://www.apotekhjartat.se/produkt/nasaline-nasskoljare/?gclid=CjwKCAjwsMzzBRACEiwAx4lLG7jBUmwcwo6ge0IjIhP 4JkSRKQ-A2Dz6zD97xwhd9rkZAMjlY5nKKBoCbXgQAvD_BwE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in