2020-03-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag ser en risk för en större explosion tyvärr. Åre har fortfarande öppet.
Vet inte hur effektiv Sveriges karantän är just nu. Många svenskar lever isolerat redan idag, så man kanske ska jämföra med Tysklands siffror. Vissa bryr sig inte så mycket heller.

Från c:a 15 smittade upp till att vi slutade med att testa brett så följde vi Tysklands dag-dag siffror. Nu kan vi bara följa döda för att se utvecklingen, fast det blir vanskligt eftersom det statiskt är ganska få.
Citera
2020-03-19, 21:28
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag plockade mina siffror för Italien från:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Har just dubbelkollat och tycker att det jag skrev verkar stämma. Har du dina från en annan källa, eller menade du att visa siffrorna bara för norra Italien?

Jag använder dina siffror, men har förskjutit dem två dagar, så att 2 och 3 döda ligger lika för Italien och Sverige. Att starta jämförelsen när den första dött ej bra pga slumpmässighet. (Om första svensk varit Jönköpingskvinnan, hade du fått veckor av 1 död.)
Citera
2020-03-19, 21:29
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vad menar du?
1% motsvarar ju 10.000 smittade - om Stocholm var syftningen.

Har en masterutbildning med inriktning på statistik om någon vill be mig räkna på något så citera mig.

Lugnt på jobbet ändå.

Jävligt dålig statistiker isf

1% av 10 mille (sveriges befolkning) motsvarar just 100 000.

Eller trollade du?
Citera
2020-03-19, 21:30
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekingludret
Träffade en tysk idag. Han undrar varför Sverige gör mer än alla länder i världen tillsammans.

Var han full?

Annars så brukar tyskar ha ganska bra koll på läget. De flesta av dem vet nog att Kina gjort mer än alla andra tillsammans.
Citera
Medlem
Ingen större spridningen i Afrika ännu.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Ytterligare ett stolpskott med IQ som 4-åring som inte har förstått.

Fortfarande 30 gånger högre dödlighet för en säsongsinfluensa än Corona.
Efter 4 månader.
Att miljoner skulle dö av Corona är bara spekulationer och skitsnack.

Ny studie från Italien visar att 99 % av döda ac Corona hade underliggande sjukdom.
De kunde alltså lika gärna ha dött av en förkylning eller vanliga influensan.
Finns inget vaccin mot förkylningar heller om du nu trodde det.

Karantän-strategin har ingen effekt. Viruset finns redan överallt. De flesta smittade har inga symptom alls. Enda effekten blir en katastrof-recession med masarbetslöshet och masskriminalitet för att rädda multi-sjuka 85-åringar några månader. En hel generation av unga och prioduktiva offrar man till ingen nytta.

Ta en kurs på KomVux om du har svårt att förstå.

Att de flesta smittade inte har några symptom alls är en lögn. Titta på den här studien som kom för dagar sedan över barn upp till 18 år som fått Corona i Kina. Majoriteten utvecklar moderata symptom och förvånansvärt många blir riktigt svårt sjuka. Tabell på sidan 18 i rapporten.

https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2020/03/16/peds.2020-0702.full.pdf?fbclid=IwAR3bTC8YaHujeW6Tq1SlzlfybKJ YJ1XsUAPTib-n9HnBBz4SC1u1WmayRmc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Om du pratar med ngn och du känner hans andedräkt, kan viruset spridas?
Ja det finns nog risk i det fallet.
Citera
2020-03-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just nu i Aktuellt så är det två branchmänniskor som säger att vi måste öppna upp mer och öppna upp ekonomin, annars blir det depression och arbetslöshet mellan 20-40% och hyperinflation.

Huamej, vilka problem vi står mitt emellan...

Kerstin Hessius sa att man ”förstör en hel generations framtid” vilken generation syftade hon på?
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Råder alla att se aktuellt från ikväll. En läkare från IVA var där, hon jobbar med att ta hand om Corona patienter som är intuberade.

På frågan om det bara är gamla och sjuka som drabbas hårt svarar hon Nej. Inte som hon sett.

Och? Alla vet att det inte bara är gamla. Har du underliggande sjukdomar ingår du i riskgruppen.

Det var för övrigt en sjuksköterska som intervjuades
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det klingar av i Asien. Försök tänka positivt istället.
1. Om du syftar på siffror från Kina så är mitt förtroende för diktaturen nära noll. De ljuger när de tror att det kan gynna dem, mycket enkelt. De som inte upprätthåller där borta fasaden försvinner.

2. Man har väl inget behov av att ljuga för sig själv gällande Corona?

Varför skulle man vilja göra det? Om något så skulle det ju snarare vara skadligt.

Och ja — det är skadligt att överdriva också (poäng:
allt som inte utgår utifrån verkligheten är sämre).

Nu är det så att forskare har (länge) sagt att 40-70% av jordens befolkning lär ha smittats innan årets slut. Och jag ser inte varför de skulle ha fel — särskilt inte när folk säger att man ska ignorera den risken.

En klar majoritet kommer att klara sig fint, och vi lär ha fått bukt med behandling väl långt innan dess. Hur många som dör hänger mest på hur länge vi kan fördröja det från att drabba riskgrupper

På vilket sätt gynnas jag av att stoppa huvudet i sanden? Visst, det värmer säkert för stunden, men det kostar mycket mer sen.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-19 kl. 21:42.
Citera
2020-03-19, 21:32
Medlem

HAR EN MASTERUTBILDNING I STATISTIK OM NÅGON VILL BE MIG RÄKNA PÅ NÅGOT ELLER GÖRA NÅGON ANALYS UTIFRÅN SKILNADER I LÄNDERS SIFFROR SÅ CITERA MIG

Fan det man skriver bara drunknar i alla inlägg här.
Citera
2020-03-19, 21:32
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just nu i Aktuellt så är det två branchmänniskor som säger att vi måste öppna upp mer och öppna upp ekonomin, annars blir det depression och arbetslöshet mellan 20-40% och hyperinflation.

Huamej, vilka problem vi står mitt emellan...

Tänker på orkanen Gundrun där fler dog vid röjningsarbetet än av själva orkanen.
Lite samma sak här, viruset tar kål på en del men ekonomin efteråt kan göra detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in