2020-03-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Inte så betryggande nej.

Att 10 miljoner tvingas till detta är dock regeringens ansvar. AT är epidemiolog, inte virolog.

Regeringen borde givetvis ha motat Ole i grind. Vi vet inte vad detta är för virus.

I min familj, gör vi precis det som krävs för att minimera risken att bli smittad.
All mat/vin/medicin osv beställs hem, och lämnas utanför dörren. Inga gäster hemma i huset. Det sociala liv vi har sker utomhus med avstånd.

Ta lite eget ansvar för ert liv för fan.
Citera
2020-03-19, 21:16
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det är två separata saker. Man talar om att viuruset kan spridas 1-2 meter. Personligen tror jag 3-4.

4.5 meter enligt en kinesisk studie under vindstilla förhållanden(på en buss).

Såklart längre utomhus då vinden kan blåsa omkring viruset i upptil 3 timmar enligt en annan studie. Det är därför det är så viktigt med andningsskydd utomhus.

Andningsskydd är viktigare än att tvätta händerna, efterssom om man får ner viruset i magen gör det inget, då det förstörs av magsyran och inte kan smitta den vägen. Andas man in det så är det däremot stor sannolikhet att man blir smittad. (vilket såklart kan hända om du sniffar på fingrarna eller ostmackan du håller i handen, men är mindre sannolikt än att du andas in någon annans hostning eller nysning, eller t.om andetag som är smittat)
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-19 kl. 21:21.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tecken på samhällsspridning i Norrbotten.

"Patienten vårdades innan på en sal tillsammans med andra patienter när personen testades för covid-19.

– Vi har tagit mer än 200 prover och detta är första fallet där vi har en mycket stark misstanke om samhällsspridning. Men det har varit förväntat att vi ska få det, säger Anders Nystedt, smittskyddsläkare."

Patienten låg alltså öppet i en sal med andra patienter före man upptäckte att denne hade covid19.

Undrar om de inte upptäckte något fall på Sundsvalls sjukhus också. De kommer in för något annat och så har de Corona också. Får vi spridning på sjukhus så kommer det att gå fort.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
[quote=Efternamn08|70793073]Jag rekommenderar er som tvivlar att åka till KS Huddinge gå till skylten där det står endast bokade Coronapatienter/tester. Titta på vilka som blir testade. Inte en enda vit person sitter där.[/QUOTE]

Tror inte på detta..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Eftersom folk fortsätter att ignorera alla uppmaningar så borde det väl vara dags för utegångsförbud i Sverige också?

Det var väl så det började i Italien. Till slut så fick det bli utegångsförbud då folk inte lyssnade.

va menar du med igorera, jag tycker de flesta verkar väldigt försiktiga
Citera
2020-03-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Stor spridning i Stockholm – Tegnell vill inte stänga staden

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/stor-spridning-i-stockholm-tegnell-vill-inte-stanga-staden/

Jag brukar normalt förklara varför jag anser något..
Men just i den här frågan vågar jag ge ett kort och klart svar:
Tegnell är en idiot!!!!
Citera
2020-03-19, 21:17
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Motsvarande hopp tog Spanien 6 dagar.

Visst, men de har lite andra förutsättningar. Jag tror att vi tids nog kommer upp i tal, men att det tar tid.
Citera
2020-03-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Varför skulle det inte bli så?

Forskare har redan från början sagt att 40-70% av jordens befolkning lär bli smittade innan årets slut.

Och det sa de redan i februari (till och med långt innan Trump fortfarande trodde att USA endast skulle få något enstaka fall av den här vanliga influensan för 2-3 veckor sedan).

Och om man inte tror det nu så är man väl nästan lika borta som Trump?

Så med 40%-60% smittade över året så är det väl inte alls omöjligt med 10000 döda om dagen?

Det klingar av i Asien. Försök tänka positivt istället.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Är detta Sverige mest samhällsfarliga man genom tiderna?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/stor-spridning-i-stockholm-tegnell-vill-inte-stanga-staden/

Just nu på Aktuellt så vittnar en sjuksköterska om att läget håller på att kollapsa i Stockholm. Svårt sjuka strömmar in, många av dessa behöver andningshjälp redan när de kommer in. Och hon berättar att många av de svårt sjuka som kommer in är yngre och medelålders!!

Jag måste erkänna att din avatar är något utöver det vanliga. I övrigt så är det tyvärr så att även unga kan få den här sjukdomen och bli kritiskt sjuka. Annars hade man inte stängt gränsen i hela världen.

Det tråkiga är att Sverige hade kunnat stänga gränsen och införa tvångskarantän i fyra veckor redan i Januari. Och låta försvaret vakta gränsen mot Finland och Norge. Det hade kostat en fraktion av det vi betalar nu i form av stödåtgärder för flera hundra miljarder kronor. Vi såg det inte komma är en dålig bortförklaring. Vi såg det komma på kilometers avstånd. En mer trolig förklaring är att det hade varit politiskt omöjligt. Sverige hade framstått som paranoida och ett antal smittskyddsläkare hade gjort statsministern till åtlöje.
Citera
Bannlyst
http://gamapserver.who.int/gho/interactive_charts/tobacco/use/atlas.html

Ang relationen mellan italienare/corona/dödsfall. Tyskland har högre procent rökare och extremt mindre dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Försvaret ska bygga fältsjukhus i Uppsala.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvaret-bygger-faltsjukhus-i-uppsala/, igår

Bra.

"– Vi bygger upp ett fältsjukhus, bestående av tält och containrar, som ska inrymma trettiotalet intensivvårdsplatser. Ordern från ÖB har precis kommit, varför det i nuläget är oklart när det kan tas i bruk. Men det ska lösas skyndsamt, säger Jesper Tengroth, pressekreterare hos Försvarsmakten."

30 intensivvårdsplatser är jättebra. Men ordern har precis kommit... och man vet inte när det är klart. Jag och en del andra tyckte att man borde ha börjat för två veckor sedan - men det är så satans svårt att vara proaktiv i det här landet. Det blir ju inte lättare när Anders "Peaken" Tegnell håller i taktpinnen.
AT är inte samma som ÖB. Sjukhuset byggs upp på någon dag.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Vi kan öka resurserna både till polisen och till sjukvården om du vill. Det finns väl inte en enda expert som påpekar att en eventuell ekonomisk kris samtidigt som det här skulle kunna förvärra situationen ytterligare? Varför har isf varenda jävla land förutom Sverige stängt ned fabriken utan några som helst bekymmer?

Har du tittat på börsen på sistone? Det går neråt lavinartat. Hotell/restaurang och reseindustrins anställda förlorar sina jobb redan idag. nedgången kommer att påverka andra branscher också. Kosmetikabranschen påverkas också såklart. Exporten till andra länder har redan minskat. Vi har en allvarlig kris framför oss och jag är inte säker på att staten kan ge adekvat kompensation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in