2020-03-19, 20:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Och även 3000 på några månader är betydligt värre än flunsan.

Det är ju det jag skriver om du skulle läsa i stället för att bestämma dig för att tycka. Om säsongsinfluensan vore ovaccinerad skulle den ha potential att ligga på 2500 döda under en säsong (cirka 3 ånader). Eftersom SARS-CoV-2 saknar vaccin får man räkna med att den tar lite hårdare och ligger på 3000. Trist för dessa, men lika trist för alla som går bort i säsongsinfluensan.

3000 till juni är mitt besked och 90 % över 80 med andra sjukdomar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Inte läge för pajkastning nu i denna situation. Den kommer senare, var så säker.
Hoppas på det, bara det inte är för sent!
Annars tycker jag att regeringen nu ska ha skit för hur de sköter det så att de får press på sig att skärpa sig.
De kan börja med att byta ut Tegnell som kommunikatör, han är en katastrof.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Exakt. Alla gör verkligen inte det ännu, och det är så märkligt i detta läge, när FHM vet om samhällssmittan som de inte ens kan kontrollera. Och ändå händer ganska lite. Eller det låter för lamt när de säger något framför allt.

Jag bor utomlands och har inte pratat om Corona och Sveriges hanterande överhuvudtaget.
Nu när jag åt middag så frågade en snubbe från Frankrike mig:

"Do you know why Sweden is doing so little?"
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Aftonbladet slår på stora trumman om att rökare drabbas 14 gånger hårdare av viruset.

Baserat på en studie av, här kommer det, 78 fall.

Krävs en betydligt större studie för att dra några slutsatser.

Jadu, det positiva är väl om det kan få en klick att sluta. Även om studien på 78 fall inte säger särskilt mycket.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Fick precis veta att en bekants jobbarkompis ligger nedsövd på karolinska pga viruset och svävar mellan liv och död.

Han är i medelåldern och har inga andra sjukdomar. Han röker inte heller.

Nu litar jag inte ett jävla dugg på vad alla "experter" säger längre.
Citera
2020-03-19, 20:24
Medlem
Refunds avatar
Närttror ni flockhälsomyndigheten kommer sänka taket på maximalt antal personer vid sammankomster och vart hamnar taket? Gissar imorgon fredag eller på måndag. 10 personer är stalltipset.
Senast redigerad av Refund 2020-03-19 kl. 20:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Fick precis veta att en bekants jobbarkompis ligger nedsövd på karolinska pga viruset och svävar mellan liv och död.

”En bekants jobbarkompis”

Exakt vad vet du om dennes eventuella sjukdomar, blodtryck eller liknande? Ha!

Det patetiska i din fetning av hela din text gör dig ju inte mer trovärdig. Tvärt om
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:

Man kan ha en allvarlig sjukdom utan att känna dess symtom.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Men på dig ska vi lita?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Inte i Sverige. Det sägs gå mellan 10-20 smittade på varje bekräftat fall. En professor i statistisk matematik har gjort beräkningar som visar att vi idag kan ha upp emot 100 000 smittade, vilket innebär att det i så fall går 100 smittade på varje bekräftat fall.

Men om vi håller oss till att det går 10-20 smittade på varje bekräfta fall så har vi en dödlighet på drygt 0.5% i Sverige än så länge. Dröm vidare om dina 10%
Vi har 11 dödsfall i Sverige än så länge

Fast Tegnell sade nyss på TV4 att han inte trodde att vi hade 100 000 smittade. Sen hänvisade att han till en studie som sade att Island hade 1% smittade och vi var på samma nivån som Island.

Jag undrar om han tappade bort sig i %, räkningen där.
Citera
2020-03-19, 20:25
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
För viktig personal ordnas hjälp med tillsyn. Dessutom kan vänner grannar osv. hjälpa till att passa barn. Föräldrar kan turas om att gå till jobbet. Förövrigt så ska det ingå i en krisberedskap att stänga av samhället en tid då kris uppstår. Ju tidigare insats ju mindre skada. En krisberedskap ska rädda folk , inte döda.

Vad bra att du har en lösning på alla problem, i din version av verkligheten. Bra, men naivt. Föräldrar skall turas om under 2 månader, eller lita till (friska) grannar.

Krisberedskap handlar inte om att stänga. Krisberedskap handlar om att på bästa sätt hantera krisen. Visst kan det stängas skolor, men då skall det vara motiverat och inte för att amatörer känner att det väl vore bra.
Citera
2020-03-19, 20:25
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jadu, det positiva är väl om det kan få en klick att sluta. Även om studien på 78 fall inte säger särskilt mycket.

Att rökare är mer känsliga än andra för ALLA sjukdomar men speciellt lungsjukdom är väl ingen konspirationsteori direkt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in