2020-03-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Synd att intervjun är borta. Han sa tvärsäkert när reportern frågade vad de skulle tänka på när det ska till jobbet och liknande.
-Vi har inte sett någon smittspridning i kollektivtrafiken men däremot i kyrkor.

Så, ja. Lite rätt kan du få. Men uttalandet är absurt.

Han borde kanske förklarat lite tydligare vad det innebär att "ha sett smittspridning" och hur smitta oftast sprids.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Italien döda/smittade: 8,3%
Tyskland döda/smittade: 0,3%

Hur kommer sig detta? Det är ju en helt enorm skillnad. Tittar man på Italien så är det ju läskigt. Tittar man på Tyskland känns det som kan rycka på axlarna åt denna pandemi?

Tyskland har 15 194 smittade och 44 döda. Hur många döda har Italien när dom hade 15 194 smittade?

Så du har inte i åtanke att 99% hade underliggande sjukdomar samt 96% var över 60 år i Italien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag förstår faktiskt inte varför det enda han gör är att försöka prata ner allvaret så mycket det någonsin går. Han verkar se som sin huvuduppgift att få detta att se ut som maximalt en allvarlig snuva. Det är helt obegripligt.

Folk tar till sig detta faktiskt. En stor del av de jag pratar med på mitt jobb har denna åsikt att allt är så jätteöverdrivet. De struntar fullständigt i att tvätta händerna extra noga, och om de för några dagar sedan kanske var mer oroliga, så verkar de nu mer eller mindre anse att snuvan har blåst över.

Men jag tycker det är uppenbart, gör inte du? Johan Gieseke säger ju att ungefär halva befolkningen kan vara smittad inom fram till sommaren. AT måste ju tona ner situationen så att folk inte springer och självisolerar sig för mycket. Hur ska vi då kunna få flockimmunitet?
Citera
2020-03-19, 19:59
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Testriktlinjerna finns ute, och de innefattar berör både patienter och personal.
Rekommendationer kallas det i kommunala verksamheter. De har riktlinjer att följa.
Men som överallt gäller. Stanna hemma om du känner dig dålig.
Citera
2020-03-19, 19:59
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi kanske börjar närma oss en fas då vården inte räcker till längre.
Intressant, den som är död lider inte.

Kåråna är vår tids ättestupa. Som ”ungtuppen Per Nuder sa om 40-talisterna:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Köttberg

Citat:
"Detta köttberg av 40-talister som vi 60-talister ska föda - det är en realitet att försörjningskvoten riskerar att bli ett problem."

Lika bra att bli av så många så fort som möjligt tycks politikerna tänka. Då kan vi skapa en föryngrad befolkning och dessutom spara massor av pensionspengar som kan gå till annat.... WinWin liksom!
Senast redigerad av JymdKjam 2020-03-19 kl. 20:01.
Citera
2020-03-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Har du inte förstått logiken bakom det än så lär du ju aldrig förstå. Men vi prövar.

Stänger man för- och grundskolor så stänger man delar av vården, delar av livsmedelsproduktionen, delar av övrigt blåljus och så vidare, och så vidare.

Naturligtvis så kan vi på vissa ställen (regioner, områden, definitivt vissa skolor) få stängda skolor, men då imgen eller liten smittspridning skett där, och då de definitivt inte är en riskgrupp så ska man ju inte bara stänga för att verka kraftful, men vara dum.
För viktig personal ordnas hjälp med tillsyn. Dessutom kan vänner grannar osv. hjälpa till att passa barn. Föräldrar kan turas om att gå till jobbet. Förövrigt så ska det ingå i en krisberedskap att stänga av samhället en tid då kris uppstår. Ju tidigare insats ju mindre skada. En krisberedskap ska rädda folk , inte döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
100.000 smittade betyder också att de närmaste två veckorna kommer mellan fem och tiotusen att söka sig till sjukhus för vård om vi har samma sjukdomsförlopp som de andra länderna som ligger före oss.

Vilket betyder...???

Kom igen nu ingen av er har rätt. Vi har bara några tusen smittade (under 5000 st)
25-35% ökning av alla fall dagligen.
Eller om man räknar såhär: dubbling av alla fallen var tredje dag

Nu har myndigheter slutat testa alla så vi får officiellt en ”minskning” av spridningen :/
Fast i verkligheten ligger vi runt 3000 smittade idag, 4000 imorgon
5300 på lördag.
Ca 7000 på söndag.

Det kommer rulla på men så länge myndigheter stänger ner skolor och avråder folk från stora folksamlingar så saboterar de från coronan att smittas mellan folk så ja det går lite segare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Så nu är dödligheten alltså över 10 % när man tittar på utfallet. Dvs % döda av döda+friska.
https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_coronavirus_pandemic_by_country_an d_territory

Det är ju inte riktigt rättvisande eftersom att de som dör dör snabbt och de som blir friska frisknar långsamt. Nu killgissar jag iof och har inga källor för detta påstående. Ponera att inte en enda person i hela världen tillsjuknar från och med NU. Då lär kanske några hundra av alla de som fortfarande är smittade dö imorgon och i övermorgon men thats it, samtidigt som flera tusentals blir friska under samma dagar och dessutom flera dagar därefter. Så antalet som blivit friska laggar efter, eller tänker jag fel?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Skojar du? Sverige är känt i världen för att vara extremt avståndstagande och asociala. Hahaha nej vi pussar inte varandra utanför parrelationer. Runt Medelhavet pussar man på varenda jävel som vi här bara hade nickat åt. Ja förutom på klubben kl 03 ett par dagar i veckan.

"Waiting on the bus like a swede"

Och jämför inte ens hur gamla lever här och runt Medelhavet för isf blir jag provocerad på riktigt.

Allt jag försöker säga är att vi rent kulturellt har bättre förutsättningar än kring medelhavet. Men ja för den sakens skull ska vi SÅKLART inte leva på som vanligt!
Fördomar finns överallt.
Gå ut en dag när folk är i rörelse, på krogen, på konserter, i köplador, lunchrestauranger etc så får du se hur jäkla avståndstagande vi är, ärthjärna. Så du menar att hånglandet på ”klubben” kl 03 inte för över smitta?!?

Vaffan har pussandet med saken att göra, här kramas vi så det står härliga till. Skulle du krama en italienare på samma sätt skulle du åka på en käftsmäll som heter duga.

Varför ska jag inte jämföra gamlingars liv i Sverige med de i Italien? Får man inte jämföra nåt för dej?
Citera
2020-03-19, 20:01
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Så du har inte i åtanke att 99% hade underliggande sjukdomar samt 96% var över 60 år i Italien?
Jo det är klart, tycker bara att det är konstigt att så många fler äldre smittats i just Italien när det ändå är några tiotals tusen som smittats nu.
Citera
2020-03-19, 20:01
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Ja det är numera mer användbara källor på worldometer än det var för 2-3 dagar sedan och de länkar numera till ställen där även man kan se den regionala fördelningen. Så tack för tipset. Nu kan jag sno de länkarna sen kolla när det händer något på länkarna så jag mer och mer slipper använda indirekta källor och besöka länders egna sidor direkt.

Uppdaterade kartan nu med Island, Schweiz och Italien med de nya siffrorna. Inte mycket grön-tendens kvar i Italien nu och Schweiz är ju hel-orange med nästan rött Ticino i söder.

https://i.ibb.co/fMwWTgX/covid19-20200319.png
Hej

Jag vill egentligen bara tacka för jobbet du gjort med kartan. Tack och bra jobbat.
Citera
2020-03-19, 20:02
Medlem
Sverige är sist i Europa med nästan inga åtgärder alls , hoppas att det inte straffar sig hårt. Folk har fortfarande noll koll och rör sig fritt i samhället precis som ingenting hade hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in