2020-03-19, 19:53
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Du vistas där dagligen...? Hur stora lager planerar du?

Jag planerar 2 månader liksom den tid som wuhan var stängt
Citera
2020-03-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
100.000 smittade betyder också att de närmaste två veckorna kommer mellan fem och tiotusen att söka sig till sjukhus för vård om vi har samma sjukdomsförlopp som de andra länderna som ligger före oss.

Vilket betyder...???

Jag följer bara de siffror vi har idag. Generöst beräknat utifrån ett katastrofperspektiv har vi 0.64% som dött idag, sannolikt ännu färre.

Sedan vet man inte hur långt dessa 100 000 kommit i sin sjukdomsbild.
Citera
2020-03-19, 19:54
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Intressant iaktagelse! Det låter troligt. Att sälja mer och gå med vinst ligger ju i deras intresse.

Ja precis , tror tyvärr att de spär på beteendet
Citera
2020-03-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu kommer det fram att Tegnell hade förutsett detta redan 2013. Det visar att han egentligen spelar teater. Han har hela tiden vetat att detta skulle hända och han har låtit det hända. Därav hans ytterst motsägelsefulla och märkliga uttalanden. Ingen annan infektionsläkare tycks dela hans åsikter. Men Tegnell är i första hand politiskt tillsatt. Hans åsikter går inte att ta miste på.
Även WHO har låtit viruset spridas. Ingen tvekan om det. Jag talade för några veckor med en administratör på ett landsting. Hen sa att de har vetat att det skulle komma redan i Januari.
Av någon anledning har myndigheter låtit detta ske. Varför kan man bara spekuleras om.

Denne tegnell upphör verkligen inte att förbrylla. Kanske är hans mål att bli känd på kuppen.

Ja myndigheterna är sena i sina agerande och först idag har man infört besöksförbud på äldreboende.
Blev illa berörd när jag hörde att dom inte gjort detta tidigare.
Vi har en regering som är rädd och långsam med agerandet.
Det är ju dom äldre som är den största riskgruppen, men först stänger man ner gymnasieskolan.
Man är alltså mer rädd om denna grupp som inte kommer bli svårt sjuka.
Vilken usel prioritering !

Obehagligt att leva i ett land med såna här ineffektiva och passiva politiker.
Citera
2020-03-19, 19:56
Medlem
snurresnigels avatar
Italien döda/smittade: 8,3%
Tyskland döda/smittade: 0,3%

Hur kommer sig detta? Det är ju en helt enorm skillnad. Tittar man på Italien så är det ju läskigt. Tittar man på Tyskland känns det ju lite som man kan rycka på axlarna åt denna pandemi?

Tyskland har 15 194 smittade och 44 döda. Hur många döda har Italien när dom hade 15 194 smittade?
Senast redigerad av snurresnigel 2020-03-19 kl. 19:58.
Citera
2020-03-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag förstår faktiskt inte varför det enda han gör är att försöka prata ner allvaret så mycket det någonsin går. Han verkar se som sin huvuduppgift att få detta att se ut som maximalt en allvarlig snuva. Det är helt obegripligt.

Folk tar till sig detta faktiskt. En stor del av de jag pratar med på mitt jobb har denna åsikt att allt är så jätteöverdrivet. De struntar fullständigt i att tvätta händerna extra noga, och om de för några dagar sedan kanske var mer oroliga, så verkar de nu mer eller mindre anse att snuvan har blåst över.

Dom flesta blir inte speciellt sjuka så han har ju helt rätt. Allt annat är bara rena fantasier. Sen är det klart att det finns dom som blir riktigt sjuka också och tyvärr även dör. Mestadels äldre personer som hade fått det tufft med en vanlig influensa med och som dessutom inte sällan redan har andra sjukdomar. Så var det med det !
Citera
2020-03-19, 19:57
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Jag följer bara de siffror vi har idag. Generöst beräknat utifrån ett katastrofperspektiv har vi 0.64% som dött idag, sannolikt ännu färre.

Sedan vet man inte hur långt dessa 100 000 kommit i sin sjukdomsbild.
Därför jag skrev de närmaste två veckorna. Enda trösten är att de som går i frontlinjen nu och offrar sig kommer nog väcka den sovande massan.
Såvida detta inte bara är nysning som vissa säger.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Själv äter jag obekymrat min fladdermussoppa med glupande aptit men för dom som är oroliga finns vetenskapliga förklaringar till varför virus blir så starka i fladdermöss.
Citat:
A new University of California, Berkeley, study finds that bats’ fierce immune response to viruses could drive viruses to replicate faster, so that when they jump to mammals with average immune systems, such as humans, the viruses wreak deadly havoc.

https://beforeitsnews.com/health/2020/03/coronavirus-outbreak-raises-question-why-are-bat-viruses-so-deadly-3015377.html
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Allt kaos ni ser är bara början, vill ni se något bättre så börja tänk självständigt.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Idag stod A.Tegnell på presskonferensen och spred goda nyheter:
a) Vi börjar se tecken på en vändning i Italien, fallen där minskar nu
b) Skolorna i Japan börjar nu öppna upp igen så smått

Detta fick åtminstone mig att känna som YESSSS! Vad skönt, vi klarade det. Samtidigt trycktes det inte alls lika hårt på att Stockholmare ska jobba hemifrån, så jag tror denna kombination gjorde att en hel del Stockholmare nu känner sig varma inombords över att krisen är över. Skönt, och de börjar nog återgå till jobbet, efter att ha jobbat hemma i 2-3 dagar.

Sen kollade jag upp Tegnells teser ovan:
a) Finns inga som helst tecken på vändning i Italien. Antalet nya fall är rekordstort i idag, upp med mer än 5300 fall senaste dygnet, ett enormt rekord, och högsta procentuella ökning på 4 dagar. Antalet döda är något lägre än igår som ju var ett fruktansvärt rekord och så att säga "över" ökningskurvan. Det hoppar lite upp och ner.
b) Skolorna i Japan: det var några enstaka skolor som öppnade upp inför att barnen nu ska ha sin vårledighet. Några undantagsfall, men >99% fortsätter att hålla stängt, och allt tydet på att det blir en förlängning av nedstängningen.

Varför gör A.Tegnell så här?

Det borde vara uppenbart att han är en mytoman, eller kronisk lögnare vid det här laget. Mytomaner beter sig precis som honom. https://www.aftonbladet.se/halsa/a/On3Ayk/knepen-som-avslojar-lognaren

Det förklarar oxå bäst hur han har fått sitt jobb. Hade han varit kompetent så hade han aldrig ljugit om så mycket, utan uttalat sig mer osäkert om saker han inte har en aning om.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har kommenterat Italien flera gånger i tråden och du kommer med påståenden utan att ha koll. Det kommer inte att bli som i Italien här. Dessutom är det 99 % äldre sjuka som dött i Italien. Det är 25000 som dör i deras årliga säsongsinfluensa utan att du ens höjer på ögonbrynen.

Det är du som inte vet vad som pågår och tyvärr ganska många andra som redan nu har räknat in det som inte har skett.

Visst, säkert. Men då kan du väl göra det igen? Hur ofta har du sett ett helt nedstängt Italien med militärkolonner fraktandes döda till masskremering av influensan? Hur ofta har du sett influensan döda 3-4-500 människor om dagen i Italien?
Nu hittar du på. Studien du sannolikt hänvisar till ger ett årligt snitt på 17 000 döda per år av influensa i Italien. Inte ens det högsta året är det riktigt 25 000 registerade, men varför inte avrunda uppåt säg? Och sen ta det, det värsta influensaåret i mannaminne, som nån norm. Varför gör du så?

Nej, vi kommer inte komma upp i Italien absoluta tal givetvis, och förhoppningsvis inte heller i deras relativt sett, men det är det det förbereds för just nu om du missat det. Så epidemiologer, virologer, smittskyddsläkare osv tror att det är risk för att det kan bli så. Och om folk fortsätter vara obekymrade så får vi allvarliga problem, vår sjukvård är bar mycket mer ansträngd i grundläget än t ex Lombardiets.

Berätta gärna för mig vad som pågår då!
Citera
2020-03-19, 19:58
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
[u]detta är en video alla borde se!n/U]

https://youtu.be/BtN-goy9VOY

En youtube video som förklarar det mesta om viruset och vad du kan göra för att hjälpa till.
Sprid gärna!

Mvh
Dr. Jeff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in