2020-03-19, 19:11
Medlem
pazeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjiW
Vet du vad empiri betyder?

ja, hurså?
Citera
2020-03-19, 19:19
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
I en artikel på SVT-nyheter skriver man nu: Experter kritiserar Anders Tegnell i intern mejldiskussion
www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar
Vilken myndighet är lämplig att vända sig till för att få ut mailen (vid sidan av FHM - som säkert har en helt egen uppfattning om ”skyndsamt”)?

Eller någon i tråden som har tillgång till mejldiskussionen?

Skönt att inte alla Sveriges ”experter” är prokastinerande dumskallar i alla fall.
Citera
2020-03-19, 19:20
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Han grundar det han säger på empiri. Du måste förstå att hur viruset fungerat/smittat har varit okänt länge och exakt hur det smittar är inte helt klart än. Detta har han också varit tydlig med. Ibland är det klokare att svara "jag vet inte". Jag tycker det är positivt att så många är kritiska, det ska man alltid vara. Det är så ett samhälle utvecklas.

Vilken empiri? Du skriver i samma andetag, ”exakt hur det smittar är inte helt klart”.
Du kan väl inte vara så dum att du tror att Anders T skulle veta mer än den samlade världsexpertisen.

En tomte från Sverige

Övriga Europas länder har nu mer agerat och tagit detta på fullaste allvar, även Storbritannien har get upp tanken om kollektivimunitet och stängt ner skolorna ( våra grannländer också)

Gambling med Sveriges befolkning! Är vad regeringen och Folkhälsomyndigheten håller på med

Hade vi hamnat i krig, så hade de flesta redan blivit röv_nullade av yttre fiende...
Senast redigerad av Konfucius2 2020-03-19 kl. 19:22.
Citera
2020-03-19, 19:26
Medlem
pazeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Vilken empiri? Du skriver i samma andetag, ”exakt hur det smittar är inte helt klart”.
Du kan väl inte vara så dum att du tror att Anders T skulle veta mer än den samlade världsexpertisen.

En tomte från Sverige

Övriga Europas länder har nu mer agerat och tagit detta på fullaste allvar, även Storbritannien har get upp tanken om kollektivimunitet och stängt ner skolorna ( våra grannländer också)

Gambling med Sveriges befolkning! Är vad regeringen och Folkhälsomyndigheten håller på med

Ja, finns det ingen forskning som exakt påtalar hur det smittas så får man utgå från den lilla informationen som finns. Man kan inte anta att "antagligen så är det så här, osv". Tyvärr tror jag att som du kallar det för "övriga europas länder", - har gått på magkänsla/de som skriker högst.

Jag hoppas att vi och alla andra som argumenterar kan försöka förstå varandra, blir meningslöst att hitta språkfel eller att inte försöka förstå andemeningen.
Citera
2020-03-19, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2

En tomte från Sverige

En liten detalj de missat var att de inte visste hur potent viruset var, men de antog.
Problemet är ju då helt kristallklart; det är en jävligt viktig variabel.
Nu har Tegnell också erkänt att de antog fel, vilekt är ju bra - men också oroväckande.
deras expertis är möjligen hög, men deras plan, strategi bedrövlig.
Svensk befolkning är inte något som man ska slipa ner tal på, utan skydda om det är dödligt.

Jag tror inte Tegnell är varken arrogant, grandios eller något sådant.
Det är väl det som kanske syns i rutan, det är ett resultat av deras arbetsmetod.
Detta är en rätt vanlig smitta till trots - som nog inte är så farlig, och vi vet bäst.
De tycker sig nog bli felvinklade i media (media vinklar detta också - en smitta som är ofarlig säljer inte många upplagor, eller ger många klick), och de tycker sig bli missförstådda. Det är ju också problemet till deras beteende - de tar åt sig av de goda orden, men tycker att de som ger besk kritik är bittra surskallar som inte förstår vad de säger. Som man säger i klassiska ord; de har satt sig - kanske omedvetet - på rätt höga hästar.

Det slog fel helt enkelt. I befolkningens ögon (den största delen) står de med brallorna nere. Men i själva verket är det ju svenska folket som fått sina byxor brutalt nedragna.
Jag hoppas för alla inblandade att det håller dödssiffrorna nere, annars kan det bli internt krig.
Citera
2020-03-19, 19:31
Medlem
Pazera, jävla nolla. Det korrekta är att använda försiktighetsprincipen inte att avvakta tills det finns bättre underlag. Hoppas du trollar ditt miffo.
Citera
2020-03-19, 19:46
Medlem
Citat:
Bättre än att bygga på känslor iaf.
Allt som AT har sagt hittills har varit baserad på känslor och killgisningar, jag saknar all medicinsk utbildning och ändå kan jag inte annat än häpna över kommentarer om att en virus som sprids exponentiellt inte skulle spridas till Sverige och skulle kulminera vid 100 fall. Hur kan en av de främsta experterna påstå något så korkat?
Citera
2020-03-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ja, finns det ingen forskning som exakt påtalar hur det smittas så får man utgå från den lilla informationen som finns. Man kan inte anta att "antagligen så är det så här, osv". Tyvärr tror jag att som du kallar det för "övriga europas länder", - har gått på magkänsla/de som skriker högst.

Jag hoppas att vi och alla andra som argumenterar kan försöka förstå varandra, blir meningslöst att hitta språkfel eller att inte försöka förstå andemeningen.

Man får känslan av att det är du på bilden när man läser vad du skriver.

Dina experter kommer tillslut att tvingas backa när sjuksystemet kollapsar, men då är smittspridningen redan igång utan att man har några möjligheter att hjälpa de nya fall som kommer in.

Dessa människor kommer sen att kvävas till döds. Det låter inte som någon vidare plan.
Speciellt inte eftersom vaccin är ett mycket trevligare sätt att få flockimunitet än att döda tusentals människor i onödan. Imuniteten är lika bra med vaccin.

Hela ideén och flockimunitet är ogenomtänkt då Sverige inte är EN flock, utan tusentals olika kluster som inte smittas varken på samma plats eller under samma tidsrymd. Förstår du problemet?
Citera
2020-03-19, 19:50
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:

Men snälla människa!

Använd det du har innanför pannbenet! utgå enbart från sannolikhet.Hur stor sannolikhet är det att Övriga europeiska länder gör fel och sverige rätt? All övrig expertis har fel...
Men visst om du vill se detta som något slags, så är Sverige en högoddsare. Outsider att betta på!

Dock, tycker jag inte att människoliv är något som vi ska leka med, på grund av stolthet.

Tycker $veriges regeringen bär största ansvaret till den handlingsförlamning som råder.
Citera
2020-03-19, 19:53
Medlem
pazeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Man får känslan av att det är du på bilden när man läser vad du skriver.

Dina experter kommer tillslut att tvingas backa när sjuksystemet kollapsar, men då är smittspridningen redan igång utan att man har några möjligheter att hjälpa de nya fall som kommer in.

Dessa människor kommer sen att kvävas till döds. Det låter inte som någon vidare plan.
Speciellt inte eftersom vaccin är ett mycket trevligare sätt att få flockimunitet än att döda tusentals människor i onödan. Imuniteten är lika bra med vaccin.

Hela ideén och flockimunitet är ogenomtänkt då Sverige inte är EN flock, utan tusentals olika kluster som inte smittas varken på samma plats eller under samma tidsrymd. Förstår du problemet?

Vad tror du är bättre att göra? Börja inte spola tillbaka bandet, lätt att vara efterklok. I nuet hur ska vi agera?
Citera
2020-03-19, 19:58
Medlem
Vi säger att vi hade gjort en karantän eller det flashback önskade för 2-3 veckor sen. Lyckas åhlla smittan i check i några veckor, kanske månader. Samhällsfunktioner går isär, folk börjar bli tokiga av att sitta hemma. Sen då? I maj? Juli? oktober? Är viruset mirakulöst borta då ur världen bara för att vi satte en påse över huvudet? Det är en GLOBAL pandemi som kommer att fortsätta i många månader framöver, kanske år. Vi kan inte sitta i våra lägenheter i Sverige med stängda gränser tills vi får ett vaccin. Smittan är här nu och många kommer attbli sjuka, så är det bara. Nu gäller det att se till så att så att människor ska få den vården de behöver. Sluta tro att det går att vifta bort covid-19 med några mesiga symboliska handlingar!

FHM är bäst utrustade att fatta besluten och sätta strategier för landet. Inte känslostyrda tomtar.
Citera
2020-03-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Men jag börjar tycka lite synd om Tegnell, även om det är mycket hans fel att uttala sig så korkat som han gjort, vilket piskat på ett destruktivt flockbeteende grundat av osäkerhet och tvetydiga buskap.
Folk har utvecklat en flockimmunitet mot AT:s idiotiska uttalanden, så han kanske har rätt gällande flockimmunitet ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in