2020-03-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
https://ourworldindata.org/grapher/covid19-tests-per-million-people

Enligt denna statistik så testar Sverige 7:e flest personer per capita i världen som man ska tro statistiken.
1, Förenade Arabemiraten
2, Island
3, Sydkorea
4, Norge
5, Kina
6, Italien
7, Sverige

Schweiz
8,57milj inv
3939 sjuka
36 döda

Sverige 10milj inv + 3milj illegala svartskallar
1439 sjuka
11 döda

Citera
2020-03-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Anders Tegnell har gjort ett bra jobb. Han är ingen siare utan bygger på den fakta som finns. Jag är nöjd med instasten.
Jag är imponerad av hans förmåga att alltid komma på en ny förklaring till varför han har fel hela tiden.

Sånt kräver fantasi, AT måste ha ägt många färgpennor när han var liten.
Citera
2020-03-19, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Jag tror folkhälsomyndigheten tänker ett steg längre i vilka konsekvenser det blir för samhället om man ska stänga ner skolor och flyg. Det blir stor ekonomisk skada av ett sådant beslut. Det handlar om att väga olika utfall mot varandra. Och Tegnell kanske saknar bollar när jobbiga beslut behöver tas.

Och du menar att den väg man nu valt är bättre? Stora mängder folk som sjukskriver sig. Företag som går i konkurs.

Skulle man gå hårt åt från början skulle man bara haft problem med företag som behöver några veckors stöd.

Nu håller man på att totalt sänka Sverige och skuldsätta våra barn och barnbarn. För du tror väl inte på skitsnacket att pengarna man nu delar ut kommer från ladorna? Så naiv man kan vara. Staten lånar upp pengarna.
Citera
2020-03-19, 18:34
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Anders Tegnell har gjort ett bra jobb. Han är ingen siare utan bygger på den fakta som finns. Jag är nöjd med instasten.
Jo, självklart du tillhör de fårskallar som är lättmanipulerad....

Tala gärna om istället vad det är som han gjort bra?

Är det hans uttalanden som är så lyssande typ:

”När det bara fanns 94 fall i Sverige så sa han "Sverige kan ha nått kulmen nu.Det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt"
Citera
2020-03-19, 18:34
Medlem
pazeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag är imponerad av hans förmåga att alltid komma på en ny förklaring till varför han har fel hela tiden.

Sånt kräver fantasi, AT måste ha ägt många färgpennor när han var liten.

Bättre än att bygga på känslor iaf.
Citera
2020-03-19, 18:40
Medlem
pazeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Jo, självklart du tillhör de fårskallar som är lättmanipulerad....

Tala gärna om istället vad det är som han gjort bra?

Är det hans uttalanden som är så lyssande typ:

”När det bara fanns 94 fall i Sverige så sa han "Sverige kan ha nått kulmen nu.Det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt"

Han grundar det han säger på empiri. Du måste förstå att hur viruset fungerat/smittat har varit okänt länge och exakt hur det smittar är inte helt klart än. Detta har han också varit tydlig med. Ibland är det klokare att svara "jag vet inte". Jag tycker det är positivt att så många är kritiska, det ska man alltid vara. Det är så ett samhälle utvecklas.
Citera
2020-03-19, 18:42
Medlem
HälsingeBockens avatar
I en artikel på SVT-nyheter skriver man nu: Experter kritiserar Anders Tegnell i intern mejldiskussion
www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar

Några utdrag ur artikeln:
Citat:
Kritiken mot Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell är betydligt skarpare än vad som tidigare varit känt. Det framgår av en intern mejlkonversation mellan en grupp kända forskare och experter som SVT Nyheter tagit del av.
...
SVT Nyheter har tagit del av en mejltråd där flera experter går hårt åt Folkhälsomyndigheten, som bland annat anklagas för att sakna kompetens, förmåga att ta del av internationella rapporter kring viruset och ha brister i medicinsk förmåga.
...
I mejltråden listas också en rad uttalanden som Folkhälsomyndigheten har gjort sedan januari, och som enligt de inblandade ska ha visat sig vara felaktiga. Bland dem:
• Smittan stannar i Kina (den 7 mars medgav Anders Tegnell att hans bedömning var fel)
• Karantän behövs bara för de som utvecklat symtom (i samma intervju i SvD säger Anders Tegnell att karantän kan vara kontraproduktivt men att samhället måste ställa om ifall coronaviruset får allmän spridning)
• Det är mycket liten risk för smittspridning i samhället (uttalande från Folkhälsomyndigheten den 27 januari)

Inspirerad av Cato d. ä. kommer jag härefter att avsluta samtliga inlägg med "För övrigt anser jag att Anders Tegnell bör sparkas"
Citera
2020-03-19, 18:45
Medlem
Citat:
Han grundar det han säger på empiri. .
Vilken "empiri" menar du att tegnell använt? Vilka källor?
Citera
2020-03-19, 18:46
Medlem
pazeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vilken "empiri" menar du att tegnell använt? Vilka källor?

Forskning inom ämnet...
Citera
2020-03-19, 18:48
Medlem
Citat:
Forskning inom ämnet...
Okej säga vilka källor eller vet du inte?
Citera
2020-03-19, 19:10
Medlem
Citat:
Forskning inom ämnet...

Vet du vad empiri betyder?
Citera
2020-03-19, 19:11
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar

Men jag börjar tycka lite synd om Tegnell, även om det är mycket hans fel att uttala sig så korkat som han gjort, vilket piskat på ett destruktivt flockbeteende grundat av osäkerhet och tvetydiga buskap.

Han har svårt att hålla isär om det är farligt eller ej, bara att hålla nere talen, och att barn har mindre risk att smittas. Då ska vi betänka att varje enskilt barn räknas hårdare i dödsstatistiken, och kommer att göra svidande ont i senare dokumenteringar.

Man blir helt enkelt inte klok på folkhälsoinstitutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in