• 1
  • 2
2020-03-19, 18:47
Medlem
AldoRaines avatar
Ska åka på en minisemester om några veckor. Det är ett tight schema med tidigt flyg till destinationen.

Fick mail av SAS att de senarelagt flyget dit, även flyget hem. Detta innebär att alla planer på semestern går i stöpet. Jag bokade just dessa flyg för att hinna med allt som planerats.

Hur ser mina möjligheter till avbokning och återbetalning ut? Antar att det är konsumentköplag/tjänstlag som gäller?
Senast redigerad av AldoRaine 2020-03-19 kl. 18:52.
Citera
2020-03-19, 18:53
Medlem
Henssons avatar
Var beredd på att dom säger Force majeure och slänger på luren i örat på dig...
Citera
2020-03-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ska åka på en minisemester om några veckor. Det är ett tight schema med tidigt flyg till destinationen.

Fick mail av SAS att de senarelagt flyget dit, även flyget hem. Detta innebär att alla planer på semestern går i stöpet. Jag bokade just dessa flyg för att hinna med allt som planerats.

Hur ser mina möjligheter till avbokning och återbetalning ut? Antar att det är konsumentköplag/tjänstlag som gäller?
Kanske staten kan gå in och ersätta,skämt åsido,när storföretagen går på en nit får dom hjälp,när konsumenten får problem pga av storföretagen gör fel så får du "skylla dig själv" lite ironi men lite sanning i det hela kanske,sorry om det inte hjälpte ,men kunde inte hålla mig ;-)
Citera
2020-03-19, 18:57
Medlem
Tvonds avatar
Citat:

Alt regleras av EU261/2004

https://www.sas.se/hjalp-och-kontakt...t-eu-261-2004/
Citera
2020-03-19, 19:16
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Alt regleras av EU261/2004

https://www.sas.se/hjalp-och-kontakt...t-eu-261-2004/

”din flygning ställdes in eller du blev försenad till din slutdestination med minst tre timmar på grund av omständigheter inom SAS kontroll

Då är jag med andra ord rökt?
Citera
2020-03-19, 19:18
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
”din flygning ställdes in eller du blev försenad till din slutdestination med minst tre timmar på grund av omständigheter inom SAS kontroll

Då är jag med andra ord rökt?

Vad rökt 🤔 beroende på omständigheter hur långt du har kvar tills du ska resa bla så lär du få boka om din resa alt få återbetalning.
Citera
2020-03-19, 19:20
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Vad rökt 🤔 beroende på omständigheter hur långt du har kvar tills du ska resa bla så lär du få boka om din resa alt få återbetalning.

Corona är väl inte omständigheter inom SAS kontroll?
Citera
2020-03-19, 19:25
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Citat:

Tolkningsfråga det där.

Om SAS ställer in plan pga minskad efterfrågan och TS får åka en helt annan tid, så är det inom SAS kontroll. Då är det en ekonomisk fråga och inte en corona-fråga, även om corona är anledningen.

Om SAS ställer in ett plan pga att land stänger sina gränser så är det utom SAS kontroll.
Citera
2020-03-19, 19:25
Medlem
Tvonds avatar
Citat:

Är det det som är anledningen får du återbetalning eller ombokning utan kostnad.

Finns tre alt man kan råka ut för.

Återbetalning helt eller delvis beroende på om du nyttjat någon del av biljetten eller inte.
Ombokning så du kommer till slut destination så fort som möjligt.
Ombokning på datum som passar dig.
Citera
2020-03-19, 20:52
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetidittliv
Tolkningsfråga det där.

Om SAS ställer in plan pga minskad efterfrågan och TS får åka en helt annan tid, så är det inom SAS kontroll. Då är det en ekonomisk fråga och inte en corona-fråga, även om corona är anledningen.

Om SAS ställer in ett plan pga att land stänger sina gränser så är det utom SAS kontroll.

Nu är det inte inställt utan flighten är framflyttad. Gäller samma resonemang ändå skulle du säga?
Citera
2020-03-19, 20:53
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Är det det som är anledningen får du återbetalning eller ombokning utan kostnad.

Finns tre alt man kan råka ut för.

Återbetalning helt eller delvis beroende på om du nyttjat någon del av biljetten eller inte.
Ombokning så du kommer till slut destination så fort som möjligt.
Ombokning på datum som passar dig.

Anledningen är väl indirekt Corona. Men varför dom flyttat tiden har jag inte fått ngn info om
Återbetalning eller ombokning? Får jag välja eller är det SAS som beslutar?
Citera
2020-03-19, 20:59
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Citat:
Nu är det inte inställt utan flighten är framflyttad. Gäller samma resonemang ändå skulle du säga?

Det beror ju på varför den är framflyttad. Det står inget som helst i tråden om varför de flyttat flighten.

Ett hett tips är ju att ringa SAS och fråga till att börja med. Det brukar gå snabbare att fråga motparten om deras ståndpunkt än att en massa utan all kunskap om ärendet ska gissa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in