2020-03-19, 16:56
Medlem
tjallepetters avatar
Förstår faktiskt inte hur folk tänker genom att hålla skolor och förskolor öppna för att vårdpersonal ska kunna gå till jobbet.

Vad tror ni händer om barnen kommer hem med corona och smittar ner sina mammor och pappor som jobbar inom vården?

De kommer bara stjälpa hela systemet att ha skolor och förskolor öppna.
Man måste lösa det på ett annat sätt.

T.ex. Barnen till alla samhällsviktiga personer bör testas för corona och hållas på isolerade förskolor där det förekommer test av barnen med jämna mellanrum.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
.

Inte bara han som uttryckt det så. Har läst en del lika formuleringar när olika forskare uttryckt sig i olika medier. Det var en allvarlig influensaepidemin 2018 tex. Men den är epidemin är nog av det tyngre slaget.

Gamla dog som flugor under sommaren 2018. Avsevärt fler än nu.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
När släpper Italien sina skräcksiffror?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
På hur länge ska barnen inte träffa farmor? För alltid?
En realistisk gissning är allt du kan få:

Så snart barnbarnen är immuna så kommer de att kunna både gå i skolan och träffa farföräldrar och morföräldrar.

Det måste bara ordnas fram ett sätt att testa folks immunitet, och sedan tillverka, sälja och distribuera det. Det bör inte dröja så många månader!
Citera
2020-03-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
I såna fall är dödligheten väldigt låg.
Av de 100.000 kommer 20.000 uppsöka sjukhus. 10% kommer ligga inför döden. Detta kommer utspela sig om 1-2 veckor.. tänk dig när en miljon blir sjuka...
Citera
Medlem
exceptionals avatar
Varför låter man inte typ 20 0000 friska unga människor få Corona och bli immuna? De får gärna jobba i nyckelpositioner och gärna i sjukvården. Helst innan puckeln på hur många sjukvården kan ta emot?
Senast redigerad av exceptional 2020-03-19 kl. 16:59.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Idag är det 29.1% som är "Severe eller critical" av alla sammanlagt i Italien.

Dessa hade dött i Sverige, mer än de 100 första möjligtvis efterssom det är så många platser vi har.

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_18marzo%20eng.pdf
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man jobbar dessvärre (troligen) tills ögonen blöder, och benen kollapsar. Under tiden har man dragit på sig corona.., riskerna ökar när man är slutkörd.

Vårdpersonalen i Lombardiet skulle nog behöva avlastning, misstänker jag.
Minst sagt. Jag befarar att vi snart har skiten på motsvarande nivå som i Lombardiet även i Stockholm.

Nu väntar jag på positiva signaler från Italien och Lombardiet som snart ska rapportera dagens siffror.

Idag har jag stödköpt öl från norra Italien :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Ärligt svar på din fråga är, nej.

Här har du utdrag hur Australien resonerar:

https://mobile.abc.net.au/news/2020-03-19/coronavirus-why-is-australia-keeping-schools-open/12070702?pfmredir=sm

Jag kan ju vara jävligt fel ute och cykla men jag tror att många anlägger en egoistisk syn på det här med att skolor ska stänga. Allt beroende på möjlighet att samtidigt jobba hemifrån, ekonomiska möjligheter etc...
Citera
2020-03-19, 16:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirecue
Men om nu barn sprider det så sprids det ju till personalen i skolan som sen blir sjuka. Det hade ju varit bättre och stängt ned allt några veckor. Sjukhusen får lite återhämtning och sen öppna upp långsamt. Det här strategin de har kommer ju kosta ännu mer liv och pengar tror jag.

Kanske taktiskt fördelaktigt att barnen blir sjuka först, sannolikt inte bra om till exempel vårdpersonal måste VAB:a när många fler är sjuka, också en aspekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Miljoner behöver inte testas i Sverige,
sen om det finns 1 miljon misstänkta bevisar ju varför vi behöver testa för att stoppa smittan. Detta gör inte Sverige.
Kan du säga något land i europa som gör mindre än Sverige?

Hur många behöver vi testa då? Och hur diffar du kliniskt mellan COVID-19 och vanlig förkylning?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Något som kan lugna mig då jag är hemma och är smånojig. Jag är inte i riskgruppen och är 26 gammal. Tränar en massa men p.g.a coronaskiten har jag börjat löpa ute.
Löpte i 2 dagar med bra tempo. Idag den fjärde dagen känns det sisodär. Jag hostar inte men har känningar i lungorna och även lite huvudvärk. Jag har inte träffat på människor allt utan bara arbetat och varit hemma. På mitt jobb kör man mycket självständigt med.

Någon som kan sätta ord på vad det heter när man inte har den bästa konditionen. Men ändå kör på? Varför får man känningar de kommande dagarna för. Jag kanske nojjar i onödan vettefan.

Ta en paus från träningen.

Återhämta dig och vila upp din kropp istället.

Du vet väl att just träning försvagar immunförsvaret.
Lättare att att få inflammationer/infektioner/bli sjuk.

Du förlorar ingenting på att ta några veckors break från träningen även om det känns som du "halkar efter i träningen",så gör du inte det, det är bara en inbillning i ditt huvud.

Att inta 1 tablett zink dagligen stärker immunförsvaret.
Samma sak om du sover bra på nätterna också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in