2020-03-19, 17:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Arbetslösa löper mycket större risk för förtida död än arbetande. Arbetslöshet leder till en känsla av att inte vara behövd till att livet blir meningslöst. Det orsakar depression som dödar. Här finns det stabil forskning att luta sig mot till skillnad från hur effektiva de karantäns åtgärder är som nu dödar ekonomin. Finns rätt stor risk att de dödar fler än vad som räddas. Etik är inte lätt...

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/epidemiologen-arbetslosa-har-hogre-risk-att-do-i-fortid/
En ganska negativ kille!
Dessvärre stämmer det han säger med mina killgissningar, eller egentligen är det väl gubbgissningar, vilket inte alls gör mig särskilt glad.
Citera
2020-03-19, 17:07
Medlem
Duerfs avatar
Dödstalen kommer börja gå upp rejält nästa vecka och ett par veckor efter det. Det är som ett oåterkalleligt tåg på väg mot våra sjukhus. Jag har väldigt svårt att se börsen gå upp under den här perioden.

Sedan när dödstalen börjar klinga av kan en helt ny optimism uppstå.
Citera
2020-03-19, 17:16
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Dödstalen kommer börja gå upp rejält nästa vecka och ett par veckor efter det. Det är som ett oåterkalleligt tåg på väg mot våra sjukhus. Jag har väldigt svårt att se börsen gå upp under den här perioden.

Sedan när dödstalen börjar klinga av kan en helt ny optimism uppstå.
Jag säger inte att du har fel men frågan är ju om det innebär att börsen går ner särskilt mycket mer? Att dödstalen kommer stiga framöver är nästintill garanterat. Men, är inte detta redan inräknat i dagens värde på börsen eftersom den bygger på förväntningar på framtiden? Att det kommer vara skakigt ett tag framöver känns inte som en vågad gissning men hur mycket mer kommer vi dippa innan resan uppåt börjar igen?

Jag är fullständig novis när det kommer till hur man ska resonera i sådana här lägen. Jag fortsätter med mitt kontinuerliga månadssparande i fonder men jag har realiserat en del aktievinster som jag nu funderar på var när och hur jag ska gå in med igen.
Citera
2020-03-19, 17:20
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Jag säger inte att du har fel men frågan är ju om det innebär att börsen går ner särskilt mycket mer? Att dödstalen kommer stiga framöver är nästintill garanterat. Men, är inte detta redan inräknat i dagens värde på börsen eftersom den bygger på förväntningar på framtiden? Att det kommer vara skakigt ett tag framöver känns inte som en vågad gissning men hur mycket mer kommer vi dippa innan resan uppåt börjar igen?

Jag är fullständig novis när det kommer till hur man ska resonera i sådana här lägen. Jag fortsätter med mitt kontinuerliga månadssparande i fonder men jag har realiserat en del aktievinster som jag nu funderar på var när och hur jag ska gå in med igen.

Om börsen vore effektiv på att prisa in saker skulle den inte hoppa upp och ner som den gör. Det är mycket psykologi inblandat och när vården har svårt att hålla folk i liv är det väldigt svårt att tänka sig en börs inte går ner.

Dessutom börjar vi om ett par veckor närma oss kvartalsrapporter där vi får se vad det här faktiskt kostar, även om Q2 är då vi kommer se det fullt ut.
Citera
2020-03-19, 17:28
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Min killgissning är att turism, hotell och restaurang, etc. kan komma igång lika fort som de nu stänger ner. Det är ju bara att kalla in personalen igen och sätta igång. Nästan allt finns, bara att fylla på mat och bränsle.
Det förutsätter ju förstås att det finns andra som har råd att resa och turista.

Tillverkningsindustri med underleverantörer tar det mera tid att få igång. En killgissning är att det tar ett par månader från det att Scania bestämmer att börja producera lastbilar igen till den första lastbilen är tillverkad.

Hoppas det går något sånär för företaget du arbetar på och för dig.

Allt är psykiskt , många av mina vänner håller hårt i sina plånböcker just nu.man läser om varsel osv och blir därmed mer försiktig
Citera
2020-03-19, 17:37
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

En diktatur som Kina kan peka med hela handen i en situation som denna utan någon större hänsyn till enskilda människor, det kan vara positivt jämfört med en öppen och individfokuserad demokratis verktyg. Samtidigt vet vi bara vad Kina väljer att kommunicera, actual är sannolikt något annat.

I ett sånt här läge måste man stänga in människor. Man måste ställa krav. Tror inte människorna har lidit av detta. Alternativet om man inte kan få stopp på eländet är anarki.
Citera
2020-03-19, 17:38
Medlem
Nybörjarfråga nr2 då

jag har märkt att börsen faller under första halvan under dagen för att sedan mot slutet innan stängning har de flesta aktiker hämtat sig någorlunda å i vissa fall tillomed vänt tillbaka till plus.

Hur kommer det sig att kurvan är så ?
Citera
2020-03-19, 17:47
Medlem
knasen79s avatar
Finns väl inget som talar för att börsen kommer gå upp, snarare är vi påväg in i en samhällskollaps där den som snabbast kan anpassa sig till självhushåll, självvärn och självmedicinering kommer att överleva kaoset som snart börjar med tomma apotek och livsmedelsbutiker, leveranserna uteblir pga brutna logistikkedjor, polisväsendet kan inte längre upprätthålla lag och ordning, ungdomsgäng driver fram i våra villaområden och rånar familjer på deras sista förnödenheter, sjukhusen har slut på material och personal, militären saknar förmågan att mobilisera och i omvärlden pågår samma process.
Citera
2020-03-19, 17:50
Medlem
Biggedys avatar
Tror vi ser en dead cat bounce just nu, imorgon lär det gå ner igen. Ingen vill väl sitta med stålarna över helgen och få samma nyheter som förra. Tror vi kommer se en nedgång imorgon igen.

My 5 cent
Citera
2020-03-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Tror vi ser en dead cat bounce just nu, imorgon lär det gå ner igen. Ingen vill väl sitta med stålarna över helgen och få samma nyheter som förra. Tror vi kommer se en nedgång imorgon igen.

My 5 cent

Svara fel
Senast redigerad av zuttarn 2020-03-19 kl. 18:03.
Citera
2020-03-19, 18:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turion1
Nybörjarfråga nr2 då

jag har märkt att börsen faller under första halvan under dagen för att sedan mot slutet innan stängning har de flesta aktiker hämtat sig någorlunda å i vissa fall tillomed vänt tillbaka till plus.

Hur kommer det sig att kurvan är så ?
Stockholmsbörsen påverkas kraftigt av USA-börserna, som startar 7 timmar senare eller något sådant.
Citera
2020-03-19, 18:03
Medlem
Swedbank får böta 4 miljarder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här