2020-03-19, 15:55
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför är du så hetsig och vad menar du är fel i att ha uppfattningen att styrkan i nedgången hos Swedbank har klingat av senaste dagarna?
Jag gissar att han shortar och/eller vill in extremt billigt. Extremt lite substans i det han säger, ibland rena lögner.
Köp i dippen, som Buffett brukar säga.
Citera
2020-03-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vilken makro pekade på att en icke-framtvingad lågkonjunktur skulle komma?

Inget som jag hade sagt pekade på den här magnituden, men: inbromsande global handel med vissa exportländer som haft negativ exporttillväxt yoy, EPS growth för S&P 500 som gått ned till 0%, hög CAPE, låg arbetslöshet, inverterad yield curve, hög belåning, peak consumer confidence, stegrande antal branscher i USA där utannonserade jobb minskat yoy, minskad import och arbetade timmar i USA osv.

Men hade väl kunnat tuffa på i samma låga takt som innan ett tag till.
Citera
2020-03-19, 15:57
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
”Som stiger med 10%/ vecka”

Vilken sann lögnare du är.
10% må vara extrema siffror, men många bolag är i princip opåverkade av nedgången, vissa går tom bättre.
Citera
2020-03-19, 16:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
10% må vara extrema siffror, men många bolag är i princip opåverkade av nedgången, vissa går tom bättre.
Nu blir jag nyfiken, fast jag egentligen inte är så intresserad av kortsiktiga affärer.
Vilka bolag har stigit den senaste månaden?

Edit: Jo det är klart, kan gissa att läkemedelsbranschen gått bra.
Senast redigerad av Surtruten 2020-03-19 kl. 16:14.
Citera
2020-03-19, 16:11
Medlem
Kan rekommendera alla att se den här videon som klarsynt går igenom den nuvarande situationen och reder ut vart marknaden är på väg. Den redogör för kritiska nivåer på börsen som MÅSTE hålla för att vi inte ska gå in i en global ekonomisk depression.

https://youtu.be/uYS2Gm1OXSY
Citera
2020-03-19, 16:18
Medlem
Adiemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu blir jag nyfiken, fast jag egentligen inte är så intresserad av kortsiktiga affärer.

Kan typ inget om sånt här med visst har väl Getinge och Ica Gruppen gått finfint?
Citera
2020-03-19, 16:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nej.

Nytt rekord i Italien idag. Nästan 600 döda. Enbart idag.
Spanien rekordökar även de.
Det avtar inte, det ökar. Dag för dag.

Sverige ligger 1-2 veckor efter. Snart ser vi hundratals och tusentals döda här med.

Och därefter USA. Inse när tiotusentals, kanske hundratusentals dör inom 2-8 månader.

Detta är inget "vanligt influensavirus". Dödligheten ligger nu på över 7%. Smittningen är 6 ggr högre än influensan. Plus att ingen i världen har något som helst grundförsvar mot detta virus.
Enligt den italienska undersökningen:
96% av de som dött är över 60 år
99% har dessutom andra sjukdomar
50% av de som bär på viruset har inga symptom
80-90% får mycket lindriga symptom

Dödsfallen drabbar i stort sett bara äldre människor, och i synnerhet de som har andra bakomliggande sjukdomar. Yngre, yrkesverksamma människor drabbas nästan inte alls. Så varför ska världsekonomin påverkas så starkt?
Många kommer dö, men nästa alla är gamla, sjuka människor. Det är tragiskt, men ingen samhällsekonomisk katastrof. Katastrofen kommer av myndigheternas restriktioner.
Citera
2020-03-19, 16:25
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Läkemedelsbranschen går bra, vissa mindre bolag som forskar kring vaccin har exploderat. Men även matvarubutiker, typ ICA och dess amerikanska motsvarigheter. Bolag som jobbar med videokonferenser har gått bra, likaså diverse utilities som nyttjas i större utsträckning då folk blir hemmasittande, typ vatten-leverantörer osv.
Citera
2020-03-19, 16:28
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Dödsfallen drabbar i stort sett bara äldre människor, och i synnerhet de som har andra bakomliggande sjukdomar. Yngre, yrkesverksamma människor drabbas nästan inte alls. Så varför ska världsekonomin påverkas så starkt?
Många kommer dö, men nästa alla är gamla, sjuka människor. Det är tragiskt, men ingen samhällsekonomisk katastrof. Katastrofen kommer av myndigheternas restriktioner.
Intressant ändå, ur ett rent ekonomiskt perspektiv torde ju viruset vara positivt? Gamla/sjuka/icke-arbetsföra stryker med, d.v.s. de individer som i normala fall kostar samhället massor av pengar och resurser.
Men det är klart, många hamnar väl på sjukhus utan att stryka med, vilket sätter belastning på systemen.
Citera
2020-03-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

4-7% är under 60 år.
Underliggande sjukdom är tex högt blodtryck (25% av befolkningen i Sverige)

Dödstalen i Sverige kommer bero på hur fort spridningen exploderar. Varken du eller jag kan uttala oss med säkerhet. Men med en medel-prognos, likt Norges, kommer trycket på Sveriges få IVA-platser bli extremt. Blir det såpass högt som i medelprognosen kommer det utestänga även de prioriterade grupperna. Vilket i sin tur kommer innebär att dödstalen bland yngre kommer bli mycket, mycket höga.

Ska vi chansa? Hur mycket ska vi riskera? Hur mycket är isåfall 10 000-tals unga, friska människors liv värda? Och ja, de skulle överleva om IVA-platserna inte ockuperas. Men vid för högt tryck och får många smittade, så blir även ett par procent ett väldigt stort antal. Och ser vi på kurvorna i Italien och Spanien så ökar de mycket mer för yngre och friska ju längre tiden går.

Sverige har betydligt färre vård- OCH intensivvårdsplatser än Italien.

Jag förstår hur du tänker; är det värt allt detta? Det mynnar ut i en etisk diskussion till slut. Hur mycket ska vi chansa? Hur mycket är liv värda? Både äldre och yngres liv...
Citera
2020-03-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Jag förstår hur du tänker; är det värt allt detta? Det mynnar ut i en etisk diskussion till slut. Hur mycket ska vi chansa? Hur mycket är liv värda? Både äldre och yngres liv...

Arbetslösa löper mycket större risk för förtida död än arbetande. Arbetslöshet leder till en känsla av att inte vara behövd till att livet blir meningslöst. Det orsakar depression som dödar. Här finns det stabil forskning att luta sig mot till skillnad från hur effektiva de karantäns åtgärder är som nu dödar ekonomin. Finns rätt stor risk att de dödar fler än vad som räddas. Etik är inte lätt...

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/epidemiologen-arbetslosa-har-hogre-risk-att-do-i-fortid/
Citera
2020-03-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenatjabo
Hej! Vad tror ni om Loomis? Störtdyker ju som allt annat men den bör väl kunna återhämta sig? /amatör

Förutom påverkan av corona på kort sikt så känns kontanthantering inte som framtiden direkt. De har dock visat bra tillväxt/lönsamhet och vissa länder/marknader använder fortfarande mycket kontanter så jag kan ju ha fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in