2020-03-19, 17:08
Medlem
CharlieRs avatar
Det börjar förresten bli komiskt det här. Å ena sidan kritiserar ni advokater för att de inte tar moraliska beslut utifrån deras uppfattningar om sina klienter, å andra sidan påstår ni att substitutionerande advokater inte ska tänka själva över huvud taget. Det här är löjligt. Majoriteten av de som skriver i den här tråden verkar över huvud taget inte förstå vad en advokats jobb går ut på, vilken information de har att tillgå eller hur god advokatsed fungerar.
Citera
2020-03-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Närvarande ombud är skyldig att uttala sig utifrån sin uppfattning. Den som man substituerar för är inte på plats och kan inte förväntas ha tagit ställning till den information som framkommer i rätten, vilket självklart är relevant för bedömningen.

Så är det. Fullständigt ansvarslöst.

Sedan bör man också komma ihåg att en grundprincip inom svenskt rättsväsen är att alla har rätt till ombud för att värna om deras rättigheter. Att en advokat skulle frånsäga sig en klient eller välja bort att så långt som möjligt skydda sin klients intressen för att den tycker att det vore omoraliskt att försvara den, gör den advokaten olämplig som advokat. Vad advokater än tycker om sina klienter så är deras personliga åsikter inte relevanta, advokaten är inte där för att vara moralist utan för att värna om klientens rättigheter och att processen sker rättssäkert.

Det stämmer inte, oberoende av vilket ombud som närvarar så är de skyldiga att göra en bedömning av den information som kommer fram i rätten, och kan inte enbart gå på vad någon annan tycker. Varje advokat är ansvarig för sig själv och kan aldrig enbart upprepa vad någon annan bett dem säga utan att göra en egen bedömning.

Såklart måste personen där och då besvara och förhålla sig till det som framkommer under förhandlingen. Men Martin har förmodligen haft en överlämning till det vikarierande ombudet där han delgetts vad som kommit fram från de samtal och träffar han haft med berörda personer bl a Esmeralda och hennes föräldrar. Ombudet bestämmer ju inte under förhandlingen vad han ska framföra som lämpligast beslut utan har ganska ofta slutpläderingen färdigskriven redan innan förhandlingen och kanske ändrar något enstaka ord eller mening i någon paus utifrån nyinkommen information under förhandlingen. Det vikarierande ombudet har inte lagt någon som helst vikt vid att själv utreda, samtala etc med barnet, föräldrarna etc utan har endast den information denne fått av ordinarie ombud.
Citera
2020-03-19, 17:35
Medlem
Lova33s avatar
Alltså jag klarar inte av att se klart intervjun med mamman (enligt pappret fostermamma). Det går inte ta in.
Jag dör inombords, hennes smärta, hennes förlust...

Det är inte ofta jag är hatisk men jag hatar så innerligt mycket alla de som bidrog till att denna söta rara oskyldiga flicka slets ifrån sin familj. Sina fina föräldrar och sina tre systrar. Som... nej jag orkar fan inte!!!
💔💔💔💔💔💔💔💔😭😭😭😭😭😭😭😭

Förlåt, glömde att skicka all kärlek som finns i hela universum till mamman, pappan och de tre systrarna. Jag gråter för er och har inte ord för hur ledsen jag är att något sånt här ens kunde ske...
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Senast redigerad av Lova33 2020-03-19 kl. 17:39.
Citera
2020-03-19, 17:41
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Såklart måste personen där och då besvara och förhålla sig till det som framkommer under förhandlingen. Men Martin har förmodligen haft en överlämning till det vikarierande ombudet där han delgetts vad som kommit fram från de samtal och träffar han haft med berörda personer bl a Esmeralda och hennes föräldrar. Ombudet bestämmer ju inte under förhandlingen vad han ska framföra som lämpligast beslut utan har ganska ofta slutpläderingen färdigskriven redan innan förhandlingen och kanske ändrar något enstaka ord eller mening i någon paus utifrån nyinkommen information under förhandlingen. Det vikarierande ombudet har inte lagt någon som helst vikt vid att själv utreda, samtala etc med barnet, föräldrarna etc utan har endast den information denne fått av ordinarie ombud.
Nej, det är inte standard att man har slutpläderingen färdig i förväg. Mycket information kommer fram under vittnesförhören och det är visserligen standard att man har en någorlunda formulerad slutplädering, men vanligtvis görs den färdig strax innan man framför den.
Citera
2020-03-19, 17:45
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Det börjar förresten bli komiskt det här. Å ena sidan kritiserar ni advokater för att de inte tar moraliska beslut utifrån deras uppfattningar om sina klienter, å andra sidan påstår ni att substitutionerande advokater inte ska tänka själva över huvud taget. Det här är löjligt. Majoriteten av de som skriver i den här tråden verkar över huvud taget inte förstå vad en advokats jobb går ut på, vilken information de har att tillgå eller hur god advokatsed fungerar.

Med all respekt: jag tror samtliga skiter i ditt jävla byråkratitrams!!!

Det finns inget, absolut INGET försvar till
denna flickas öde. Fy fan för sånna som dig i just detta läge (ser du inte att en familj har gått sönder???)

Känslor är det ENDA som räknas i detta fall!
Citera
2020-03-19, 18:00
Medlem
Citat:
Nej, det är inte standard att man har slutpläderingen färdig i förväg. Mycket information kommer fram under vittnesförhören och det är visserligen standard att man har en någorlunda formulerad slutplädering, men vanligtvis görs den färdig strax innan man framför den.

Precis det jag skrev? Att man ändrar någon mening hit och dit. Ofta att det framkommer något mer under förhandlingen man kan ta med i slutpläderingen som är till ens fördel. Men utifrån egen erfarenhet från mitt arbete så har jag aldrig hittills stött på något ombud för barn där de har ändrat sin inställning under pågående förhandling. De har haft ganska klart för sig vad de kommer plädera för redan innan förhandlingen.
Citera
2020-03-19, 18:49
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Med all respekt: jag tror samtliga skiter i ditt jävla byråkratitrams!!!

Det finns inget, absolut INGET försvar till
denna flickas öde. Fy fan för sånna som dig i just detta läge (ser du inte att en familj har gått sönder???)

Känslor är det ENDA som räknas i detta fall!
Ett rättsväsende drivet baserat på känslor är oerhört rättssäkert och gör avsevärt mer skada än nytta.
Citera
2020-03-19, 19:11
Medlem
Precis, ett rättssystem där alla agerade utifrån sitt egna känsloregister skulle absolut inte blir rättssäkert!

Självklart väcker detta fall oehörda känslor av avsky och viljan att hitta "syndabockar" - nu när vi har facit på hur tragiskt det faktiskt slutade.
När sådana här saker sker är det jättebra att myndigheter och rättsväsendet granskas för att se vad som kan förbättras när liknande beslut om omhändertagande /placeringar ska tas.

Dock kommer inte flickans liv tillbaka, inte heller känslorna av hat och avsky mot de som utsatt henne för detta. Inte heller de känslor detta väcker inför de som utsatt henne för detta kommer att försvinna.

Det allra yttersta ansvaret bär dem som under tiden hon dog var ansvariga för hennes trygghet och omvårdnad , hennes biologiska föräldrar!
Citera
2020-03-19, 19:44
Medlem
Citat:
Du var närvarande förstår jag
Citera
2020-03-19, 19:50
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Alltså jag klarar inte av att se klart intervjun med mamman (enligt pappret fostermamma). Det går inte ta in.
Jag dör inombords, hennes smärta, hennes förlust...

Det är inte ofta jag är hatisk men jag hatar så innerligt mycket alla de som bidrog till att denna söta rara oskyldiga flicka slets ifrån sin familj. Sina fina föräldrar och sina tre systrar. Som... nej jag orkar fan inte!!!
💔💔💔💔💔💔💔💔😭😭😭😭😭😭😭😭

Förlåt, glömde att skicka all kärlek som finns i hela universum till mamman, pappan och de tre systrarna. Jag gråter för er och har inte ord för hur ledsen jag är att något sånt här ens kunde ske...
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Känner precis som dig. Även mitt hjärta gråter för fosterfamiljen och syskonen.
Jag hoppas att detta kommer att bidra till en Lex Lilla Hjärtat även om det är för sent för detta lilla hjärtat...
Citera
2020-03-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
https://www.dn.se/nyheter/sverige/lilla-hjartats-familjehem-tack-for-all-karlek-och-allt-stod/
Står lite längre ner i artikeln. Sen har familjen startat en lilla hjärtat:
https://www.facebook.com/lillahjartatvanforening/

Jag läser artikeln om och om igen. Och är glad över det där jag hittar nya saker varje gång:

*I artikeln står det att det inte var Martin som var med i domstolen utan hans kollega Robert Nyström. Martin var alltså inte ens med i första förhandlingen där man vann.
Så det känns ännu mer som att Martin inte alls var intresserad av Esmeraldas bästa och därför valde han att gå på att föräldrarna kunde få tillbaka henne "Så han blev av med ärendet"
Vad tror ni?

*I kammarrätten kommer det även fram att pappan inte längre arbetar och att arbetsgivaren misstänker missbruk.
Ändå kommer domen några månader efter att hon ska tillbaka till en missbrukande pappa.

Är inte det olagligt? Alla pratar så mycket om att dem följde lagen med hon var ju omhändertagen av LVU och dessa punkter är ju fortfarande aktuella samt vägran av drogtest. Hon skickades alltså tillbaka till en man som, hon aldrig träffat, som misstänkts ha börjat missbruka igen OCH som hade skyddat identitet mot mot. Detta kan OMÖJLIGT vara lagligt? Det är grova tjänstefel.

Ingen som tog beslutet vill vara med på en intervju.
Kan man anmäla händelsen på något sätt?

Efter detta så kommer det flera orosanmälningar, föräldrarna försvinner helt och isolerar flickan, det kom in en orosanmölqn att flickan stirrade in i tomma intet och var svår att få kontakt med - Typiskt stesolid beteende. Kan mamman och pappan ha gett henne stesolid flera ggr för att då tyst på henne? Hon ville ju inte vara där och fick bäras ut i bilen skrikandes för att ens komma dit säger Melinda. Trots detta så gör socialtjänsten ingenting. Här SKA dem skydda flickan. Det har helt ignonerat alla stora feta varningsklockor och klagat på ett domslut. Ett domslut som kostade henne livet..

Var hittar du den källan till att orosanmälan om att flickan stirrade in i tomma intet och var svår att få kontakt med? Har inte sett detta tidigare. Var det isåfall den orosanmälan som kom in under juldagen?
Citera
2020-03-19, 20:10
Medlem
Citat:
Det mest komiska är din självutnämnda rättighet att tala om för andra vad de får/inte får tycka. Jag och många andra anser att MB:s agerande i Kammarrätten var ytterst märkligt och det resulterade i en katastrof. Kanske inte för dig då som uppenbarligen värderar god advokatsed högre än ett barns liv. Har du överhuvudtaget träffat E? Nä, just det. Fy f*n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in