2020-03-18, 20:12
Avslutad
https://www.ingridochmaria.se/2020/03/12/analys-vem-dodade-egentligen-esmeralda/

😰😢💔
Citera
2020-03-18, 20:15
Medlem
[quote=nikkar11|70767300]Det här jävla fallet är helt sjukt..
Är det ngn som jagar den jäkla Martin Bengtsson o fråga ut honom om VARFÖR han tvärvänder i kammarätten?? han hr ju flickans liv på sitt samvete...[/

Jag tror att det finns en person här som har fått gå rätt omärkt förbi. Per Oehme, mammans advokat tillika den person som försvarade Bobbys styvpappa i Bobbymålet där mamman och styvpappan torterade Bobby till döds. Att denna advokat frivilligt valde att försvara en sadist, psykopat och barnamördare säger ju en del om honom anser jag. När han dessutom uttalar sig om den lilla flickans död är hans kommentar ”lagstiftningen fungerar, sen att det ibland går åt pipan är en annan sak”, vilket ännu mer bekräftar bilden av en känslokall, hjärtlös person. Det finns spekulationer huruvida den avlidna fadern hotade flickans ombud. Jag tror mycket mer på att det är mammans advokat som utövat påtryckningar och övertygat flickans ombud, en ung kille med för tiden endast 3 års erfarenhet som jurist. Mammans advokat å andra sidan är nog lite av en höjdare i advokatkretsar - en person som man som relativt nyutexaminerad jurist nog ser upp till. Jag tror stenhårt på att Oehme hörde av sig till sin yngre ”kollega” och försökte få honom att ändra ståndpunkt med alla möjliga argument, vilket han lyckades med. Det är min spekulation till varför flickans ombud tvärvände.
Citera
2020-03-18, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Advokaten har uttalat sig om detta på advokatbyrån Choice Facebook. Detta inlägg finns citerat i denna tråd just nu sidan 225 inlägg 2692.

Jag är helt övertygad om att denna advokat var hotad av pappan? Om han kunde hota läkare till döds om han inte fick medicin så kunde han nog hota här med
Citera
2020-03-18, 21:02
Medlem
[quote=Lyckelycklig|70776681]
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar11
Det här jävla fallet är helt sjukt..
Är det ngn som jagar den jäkla Martin Bengtsson o fråga ut honom om VARFÖR han tvärvänder i kammarätten?? han hr ju flickans liv på sitt samvete...[/

Jag tror att det finns en person här som har fått gå rätt omärkt förbi. Per Oehme, mammans advokat tillika den person som försvarade Bobbys styvpappa i Bobbymålet där mamman och styvpappan torterade Bobby till döds. Att denna advokat frivilligt valde att försvara en sadist, psykopat och barnamördare säger ju en del om honom anser jag. När han dessutom uttalar sig om den lilla flickans död är hans kommentar ”lagstiftningen fungerar, sen att det ibland går åt pipan är en annan sak”, vilket ännu mer bekräftar bilden av en känslokall, hjärtlös person. Det finns spekulationer huruvida den avlidna fadern hotade flickans ombud. Jag tror mycket mer på att det är mammans advokat som utövat påtryckningar och övertygat flickans ombud, en ung kille med för tiden endast 3 års erfarenhet som jurist. Mammans advokat å andra sidan är nog lite av en höjdare i advokatkretsar - en person som man som relativt nyutexaminerad jurist nog ser upp till. Jag tror stenhårt på att Oehme hörde av sig till sin yngre ”kollega” och försökte få honom att ändra ståndpunkt med alla möjliga argument, vilket han lyckades med. Det är min spekulation till varför flickans ombud tvärvände.
Jag har också funderat en hel del på Oehme och den roll han spelat för den unge och oerfarne advokat, som skulle se till flickans bästa. Jag tror också att Oehme har spelat stor roll för ställningstagandet. Men jag tror inte att han har utövat (medvetna)påtryckningar mot sin yngre kollega. Men han har många års erfarenhet och med den tillhörande auktoritet och det påverkade nog advokat Martin.
Kanske O rentav sa nåt nedsättande om utredningen?! Att den saknade stringens? Att den aldrig skulle vinna kammarrättens gehör enligt hans (O:s) långa erfarenhet. Att de inkallade vittnena klart skulle visa hur skötsamma föräldrarna var osv. osv.
OM advokat Martin varit något osäker förut i sin bedömning kan detta ha spelat stor roll. Precis så ynkligt kan det vara.
Citera
2020-03-18, 21:04
Medlem
[quote=Lyckelycklig|70776681]
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar11
Det här jävla fallet är helt sjukt..

Vi har nämnt honom en del i tråden och på Facebook. Han är vidrig.

Det stod att fosterhemsfamiljen inte får ta del av begravning eller vart hon begravs. Hennes mamma är nu häktad.
Så vad händer med Lilla hjärtats kropp? Får man någonsin veta vart hon begravs för det kan väl omöjligt vara hemligt
Citera
2020-03-18, 22:16
Avstängd
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Det var skönt att läsa att hon har fina föräldrar i alla fall. Hoppas att de ser till att lilla hjärtat får en fin och värdig begravning ❤ tänker mycket på det 😔
Är det någon som vet om de har haft begravning?

Finns syskon och föräldrar på sociala medier?

Som det verkar så har inte föräldrarna det men jag hittar flera syskon.
Dock verkar ingen särskilt aktiv på fb eller så har de inställningar som gör att jag inte kan se det de publicerat. Hittar inget om Esmeralda eller situationen i övrigt.
Citera
2020-03-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Det stod att fosterhemsfamiljen inte får ta del av begravning eller vart hon begravs. Hennes mamma är nu häktad.
Så vad händer med Lilla hjärtats kropp? Får man någonsin veta vart hon begravs för det kan väl omöjligt vara hemligt

Detta har jag funderat på i flera dagar! Fy faan säger jag bara. Vart läste du det? 😔
Citera
2020-03-18, 22:31
Medlem
estetiks avatar
Den här advokaten som får ta skit - han är utbildad jurist. Han är inte utbildad människokännare. Hur kan hans uttalanden om mammans situation till sitt biologiska barn ens vara skäl att lyssna till? Helt obegripligt faktiskt.
Citera
2020-03-18, 22:56
Medlem
estetiks avatar
Dessutom den här informationen om att ”föräldrarna” inte ville ta drogprov. Bara det i sig är ju enormt problematiskt där rätten borde höjt på ögonbrynen utifrån den historik som förelåg. Helt oacceptabelt att rätten inte tog hänsyn till det. Det är ju grovt tjänstefel.
Citera
2020-03-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Westcoast
Detta har jag funderat på i flera dagar! Fy faan säger jag bara. Vart läste du det? 😔
https://www.dn.se/nyheter/sverige/lilla-hjartats-familjehem-tack-for-all-karlek-och-allt-stod/
Står lite längre ner i artikeln. Sen har familjen startat en lilla hjärtat:
https://www.facebook.com/lillahjartatvanforening/

Jag läser artikeln om och om igen. Och är glad över det där jag hittar nya saker varje gång:

*I artikeln står det att det inte var Martin som var med i domstolen utan hans kollega Robert Nyström. Martin var alltså inte ens med i första förhandlingen där man vann.
Så det känns ännu mer som att Martin inte alls var intresserad av Esmeraldas bästa och därför valde han att gå på att föräldrarna kunde få tillbaka henne "Så han blev av med ärendet"
Vad tror ni?

*I kammarrätten kommer det även fram att pappan inte längre arbetar och att arbetsgivaren misstänker missbruk.
Ändå kommer domen några månader efter att hon ska tillbaka till en missbrukande pappa.

Är inte det olagligt? Alla pratar så mycket om att dem följde lagen med hon var ju omhändertagen av LVU och dessa punkter är ju fortfarande aktuella samt vägran av drogtest. Hon skickades alltså tillbaka till en man som, hon aldrig träffat, som misstänkts ha börjat missbruka igen OCH som hade skyddat identitet mot mot. Detta kan OMÖJLIGT vara lagligt? Det är grova tjänstefel.

Ingen som tog beslutet vill vara med på en intervju.
Kan man anmäla händelsen på något sätt?

Efter detta så kommer det flera orosanmälningar, föräldrarna försvinner helt och isolerar flickan, det kom in en orosanmölqn att flickan stirrade in i tomma intet och var svår att få kontakt med - Typiskt stesolid beteende. Kan mamman och pappan ha gett henne stesolid flera ggr för att då tyst på henne? Hon ville ju inte vara där och fick bäras ut i bilen skrikandes för att ens komma dit säger Melinda. Trots detta så gör socialtjänsten ingenting. Här SKA dem skydda flickan. Det har helt ignonerat alla stora feta varningsklockor och klagat på ett domslut. Ett domslut som kostade henne livet..
Citera
2020-03-18, 23:21
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
https://www.dn.se/nyheter/sverige/lilla-hjartats-familjehem-tack-for-all-karlek-och-allt-stod/
Står lite längre ner i artikeln. Sen har familjen startat en lilla hjärtat:
https://www.facebook.com/lillahjartatvanforening/

Jag läser artikeln om och om igen. Och är glad över det där jag hittar nya saker varje gång:

*I artikeln står det att det inte var Martin som var med i domstolen utan hans kollega Robert Nyström. Martin var alltså inte ens med i första förhandlingen där man vann.
Så det känns ännu mer som att Martin inte alls var intresserad av Esmeraldas bästa och därför valde han att gå på att föräldrarna kunde få tillbaka henne "Så han blev av med ärendet"
Vad tror ni?

*I kammarrätten kommer det även fram att pappan inte längre arbetar och att arbetsgivaren misstänker missbruk.
Ändå kommer domen några månader efter att hon ska tillbaka till en missbrukande pappa.

Är inte det olagligt? Alla pratar så mycket om att dem följde lagen med hon var ju omhändertagen av LVU och dessa punkter är ju fortfarande aktuella samt vägran av drogtest. Hon skickades alltså tillbaka till en man som, hon aldrig träffat, som misstänkts ha börjat missbruka igen OCH som hade skyddat identitet mot mot. Detta kan OMÖJLIGT vara lagligt? Det är grova tjänstefel.

Ingen som tog beslutet vill vara med på en intervju.
Kan man anmäla händelsen på något sätt?

Efter detta så kommer det flera orosanmälningar, föräldrarna försvinner helt och isolerar flickan, det kom in en orosanmölqn att flickan stirrade in i tomma intet och var svår att få kontakt med - Typiskt stesolid beteende. Kan mamman och pappan ha gett henne stesolid flera ggr för att då tyst på henne? Hon ville ju inte vara där och fick bäras ut i bilen skrikandes för att ens komma dit säger Melinda. Trots detta så gör socialtjänsten ingenting. Här SKA dem skydda flickan. Det har helt ignonerat alla stora feta varningsklockor och klagat på ett domslut. Ett domslut som kostade henne livet..
Denna tragiska händelse är ett tydligt exempel på en byråkrati som totalt gjort bort sig.

Om man kunde anmäla domstolarna så hade dom fått fängelse i detta fall.
Citera
2020-03-18, 23:33
Medlem
Måste få länka denna podden:
https://open.spotify.com/episode/69QTor0bCBBWcFKfZfxPAC?si=UzjhWer6QSqgmIP_rVMH5Q
Handlar om två advokater som pratar om detta ärendet!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in