2020-03-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LL9
Så Sverige har 1500 fall utan att testa sjuka människor senaste veckan. Vad gissar ni siffran ligger på nu? 10000?

https://www.youtube.com/watch?v=ddiJr3XmGqY

där har du en ganska bra uppskattning om läget just nu
Citera
2020-03-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Nu vet jag inte om du trollar eller är såhär dum på riktigt. Men brukar du inte vara hemma, när du har feber, eller är sjuk i influensa? Det sista du skriver där begriper jag mig inte på alls.

Senast jag var sjuk gick jag till jobbet som vanligt.
Vi som har inga liv kan lika med jobba som slavar.
För hemma finns ingenting att hämta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Klart att de klara sig hemma men sen att få dem att göra något vettigt förutom att spela är en annan femma.

Det går ju stänga av möjligheten till spel..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Fast det där är inga bekräftade uppgifter. Tror inte verkligheten förhåller sig så. Ser inga som ramlar ihop i något annat land.

Folk får sluta titta på youtube och twittervideos som ingen vet vart dom kommer ifrån.

SVTplay har en dokumentär från Kina, där ligger folk döda på marken och blir hämtade av folk i skyddskläder.

har undrat varför detta inte händer här, det skulle ju filmas av någon med mobil så klart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men ser man till hälsoeffekterna kan viruset visa sig vara som en vanlig säsongsinfluensa, tror Johan Giesecke som påpekar att 500 till 2 000 personer dör av influensa varje år.
– Jag tror att den är som en svår influensasäsong. Jag tror att det är jämförbart med det, säger han.

Kanske det är korrekt dimensionering.
.

Inte bara han som uttryckt det så. Har läst en del lika formuleringar när olika forskare uttryckt sig i olika medier. Det var en allvarlig influensaepidemin 2018 tex. Men den är epidemin är nog av det tyngre slaget.
Citera
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Man går alltså ut med det i tidningarna nu att 100k svenskar kan vara smittade?
Citera
2020-03-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Är det för att du själv vill slippa vara hemma från jobbet och ta hand om kidsen? Ärligt ställd fråga, inget taskigt menat...
Ärligt svar på din fråga är, nej.

Här har du utdrag hur Australien resonerar:

Citat:
Before the Prime Minister announced schools will stay open, the committee delivered advice that "pre-emptive closures are not proportionate or effective as a public health intervention to prevent community transmission" of coronavirus.

It gave two main reasons.

First, and most importantly, it says children are at very low risk from coronavirus.

"In China, 2.4 per cent of total reported cases were under the age of 19 years old," the committee wrote.

"Worldwide, of those cases under 19 years of age, very few were severe or critical."

"Studies have estimated that around 15 per cent of the total workforce and 30 per cent of the healthcare workforce may need to take time off work to care for children," the committee advised.

https://mobile.abc.net.au/news/2020-03-19/coronavirus-why-is-australia-keeping-schools-open/12070702?pfmredir=sm

I Norge verkar beslutet hastigt tagit, och det verkar oklart vilka som betraktas som ”key-workers” och får hjälp med att ta hand om barnen på annat sätt.
Senast redigerad av baltazr 2020-03-19 kl. 16:56.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
Vad är det för skillnad på ett influensavirus och ett Corona virus då?

Olika familjer om man vill säga det så. Herpes är en annan virusfamilj, finns många.

Det är lättare att skapa ett vaccin mot ett virus om man redan har ett vaccin mot ett närliggande virus.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkeborgBombare
I såna fall är dödligheten väldigt låg.
Citera
2020-03-19, 16:55
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här tyckte jag var en intressant sidostatistik:

Det är 13 läkare som dött av Corona i Lombardiet.

https://www.tgroseto.it/2020/03/coronavirus-13-medici-morti-in-lombardia/, idag

Hur många läkare går åt på en flenzasäsong?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Vilka länder testar alla misstänkta fall. Har du någon källa på detta och statistik på hur många tester/dygn det rör sig om? Och hur ska vi testa miljoner misstänkta fall?
Miljoner behöver inte testas i Sverige,
sen om det finns 1 miljon misstänkta bevisar ju varför vi behöver testa för att stoppa smittan. Detta gör inte Sverige.
Kan du säga något land i europa som gör mindre än Sverige?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkeborgBombare

En professor säger att så kan vara fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in