2020-03-21, 00:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Nu har vi rätt många döda under en dag i Sverige, dödsrekord i Italien samt uppgifter i media om att lite yngre personer är bra representerade bland de som behöver intensivvård.

Kommer paniken sprida sig hos gemene svensk någon gång nästa vecka?

Paniken lär troligen börja spridas när någon halvkändis dör eller något dylikt.
Citera
2020-03-21, 00:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det du talar om är egentligen det som du menar är att se till att på flit bli smittad. Samma sak hände mig när jag var 10 år och grannens pojke fick vattkoppor. Morsan såg till att jag gick dit och lekte och plötsligt hade jag fått vattkoppor. Detta är ju en enkel vaccinering!
Problemet med COVID-19 är att du inte vet om du överlever eller dör om du på flit ser till att bli sjuk. Kanske kan du undersöka detta för oss andra och återkomma med din sjukdoms historia?

Vattkoppor drabbar inte små barn så hårt. Jag fick det i vuxen ålder av mina barn, det var jävligt tungt ska jag säga. Lika många koppor som du har på utsidan har man på insidan, i lungor och skit, fy fan.
Citera
2020-03-21, 00:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut, det är därför en förändring måste börja ske i västvärlden där man kanske börjar titta på att nationalisera vissa saker igen, sådana saker som Sjukvård och Apotek kanske ändå bör höra hemma hos staten för att säkra att vinstintressen inte går före allt annat.

Vi kanske även borde börja ändra attityd kring konsumtion och produktion, men vi bör kanske även se över så att digitaliseringen påskyndas, skulle man kunna börja bygga helt automatiserade fabriker där det enda som behövs är tekniker som kan laga det som går sönder samt vakter som skall hindra inbrott så kan man kanske börja plocka hem produktionen igen.

Samma sak med automatiserad transport, vi kanske bör investera i att verkligen få igång automatiserade transporter av varor osv för att se till att vid nästa pandemi så kan transporter av varor ske utan att man behöver vara orolig för lastbilsförarnas hälsa osv.

Det finns lösningar som är nåbara idag men det behövs något stort som detta för att kanske ge oss knuffen till att inse att vissa saker måste ske för att säkra vårt egna bästa.

Sedan blir cirka 30 - 40 arbetslösa av den arbetsföra befolkningen. Undrar va det leder till?
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Min teori om ett gigantiskt och världsomfattande stresstest kvarstår i mitt sinne tills man kan påvisa att dödstalen vida överskrider en vanlig säsongsinfluensa...

Finns det i något fall, inklusive Kina och Italien/Spanien som påvisar abnorma dödstal som vida överskrider normaliteten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Hård coronavirus drabbade Lombardia
har 10 miljoner invånare och har 9 intensiv vård platser för 100 000 invånare.

Följande länders Iv platser för 100 000 invånare
England 8
Tyskland 35
Turkiet 40
Sverige 5

Vilka länder drabbar mest?

Ja. Enbart Portugal har färre Intensivvårdsplatser än hela Europa.

Svensk sjukvård är hopplöst nedmonterad. Inte blev det bättre när vi gjorde oss av med flera tusen fungerande respiratorer "då det kostade några miljoner att förvara dem".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det finns inga kända effektiva mediciner vad vi känner till idag, men har man mörkat med det också så går det ju bli konspiratorisk.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro om hva som blir mørklagt eller ikke.
Behandling med Klorokin hjalp pasienter til å bli friske fortere, i følge det prosjektet som ble omtalt i artikkelen:

"Nå skal leger fra Australia, Polen og Frankrike ha startet testingen av Klorokin og fått oppløftende resultater. Ifølge danske Berlingske, som har sitert La Provence, skal en lege i Marseille ha gjennomført et klinisk prosjekt med 24 koronasmittede pasienter. Pasientene fikk behandling med Klorokin og 18 av disse var friske etter kun åtte dager, mot 20 dager som er vanlig."
https://www.nrk.no/urix/trump-innforer-malariamedisin-mot-koronavirus-1.14952876
Citera
Medlem
Citat:
Absolut, det är därför en förändring måste börja ske i västvärlden där man kanske börjar titta på att nationalisera vissa saker igen, sådana saker som Sjukvård och Apotek kanske ändå bör höra hemma hos staten för att säkra att vinstintressen inte går före allt annat.

Vi kanske även borde börja ändra attityd kring konsumtion och produktion, men vi bör kanske även se över så att digitaliseringen påskyndas, skulle man kunna börja bygga helt automatiserade fabriker där det enda som behövs är tekniker som kan laga det som går sönder samt vakter som skall hindra inbrott så kan man kanske börja plocka hem produktionen igen.

Samma sak med automatiserad transport, vi kanske bör investera i att verkligen få igång automatiserade transporter av varor osv för att se till att vid nästa pandemi så kan transporter av varor ske utan att man behöver vara orolig för lastbilsförarnas hälsa osv.

Det finns lösningar som är nåbara idag men det behövs något stort som detta för att kanske ge oss knuffen till att inse att vissa saker måste ske för att säkra vårt egna bästa.
När man föreslår sånt där blir man kallad kommunist.
Citera
Medlem
Smaka-migs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
En fråga till er stadsbor:

Kan ni känna viss avundsjuka mot oss glesbygdsbor i det här läget?

Jag är avis på folk som bor ensam på en liten ö.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Ser man till siffrorna i världen så tillfrisknar runt 33% 11% avlider resterande fortfarande sjuka, med oklar utgång.
Källa https://www.worldometers.info/coronavirus/

Då ingår inte andelen okända smittade vilket kan vara en stor grupp som inte syns ännu.

Utfallet hittills är dock mörkt med vad som statistigt kan fastslås.
Citera
Medlem
Citat:

Det kommer sannolikt tyvärr inte ske, men det vore bra för hela världen om tillverkning gjordes mer lokalt tror jag.
Citera
2020-03-21, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Du kan vara lugn för en sak. Våra liv är förändrade för decennier framöver, vi vet bara inte om det än. Passa på och njut.
Det tror jag inte alls. Detta kommer att blåsa över, jag tror i värsta fall om ett par månader. Efter det kommer folk knappt prata om corona, rätt eller fel, människor har en sådan tendens. Med detta inte sagt att vi inte ska ta detta på allvar...
Citera
2020-03-21, 00:49
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Rekord i döda i Italien detta dygn - Sverige har nått till 16 sammanlagt. Finns det några siffror på hur många det är i hela världen som dör varje dygn? Om så hur många dog detta dygn? Till sist hur många i hela världen har hittills dött av detta C19?

har funnits länge.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in