2020-03-19, 16:46
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Kan betyda att man blir sjukare ju mer virus man exponeras för
Rimligen innebär ju också extremt hård arbetsbelastning en ökad risk att bli sjuk.
Citera
2020-03-19, 16:47
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Citat:
Ursprungligen postat av etnicalswede
Undantagstillstånd i Finland! Öppna skolor i Sverige. Man skäms för Sveriges regerings inkompetens. Stäng skolorna NU. Minska folksamlingar till 50 istället 500.
En länk på de tack..

Varsågod.

Och begränsningen i Finland är 10 personer, inte 50.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Jag kom på en grej nyss. Om många äldre dör så kommer många attraktiva hyresrätter att frigöras. Vi som kämpar med bostadshelvetet gynnas.
Fan va smart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Jag kom på en grej nyss. Om många äldre dör så kommer många attraktiva hyresrätter att frigöras. Vi som kämpar med bostadshelvetet gynnas.

Och hur ska folk utan inkomst få en lägenhet eller bostad då?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
Jag läste nu på Wikipedia att de först tog fram det till fågelinfluensan 2006.
Men sedan när svininfluensan kom 2009 anpassades vaccinet så att det fungerade till Svin influensa.
Vad kommer det sig att man inte kan göra samma nu för Corona viruset?
Det är väl ungefär det de har gjort i Tyskland?
De testade ett antal (vet inte exakt hur många) gamla vacciner, och hade till slut två kvar som fungerar specifik för denna nya virusvariant, och har hittills hunnit så långt i test-proceduren att de har återinfekterat rhesusapor med "skyhöga" virusdoser (en miljon så mycket som krävs för att bli smittad).

På dem bet vaccinet. De blev inte smittade av dessa stora doser.

Men ytterligare tester krävs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Foliehattarna jobbar nog inte så de vet inte hur inkomstbortfall drabbar dem om samhället stannar, då de aldrig har haft någon.

Barn saknar de säkert också. De har svårt att föreställa sig att små barn måste passas hemma när skolan stänger. Syntax error.

Finns fortfarande frågetecken med skolstängningarna:

https://www.thelocal.no/20200318/how-is-norways-school-shutdown-going

https://mobile.abc.net.au/news/2020-03-19/coronavirus-why-is-australia-keeping-schools-open/12070702?pfmredir=sm

Situationen är inte så glasklar som vissa vill få det att låta som.

Är det för att du själv vill slippa vara hemma från jobbet och ta hand om kidsen? Ärligt ställd fråga, inget taskigt menat...
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Aldrig har ett land stått mera naket och oförberett inför en nationell kris, dessutom med en dokumenterat inkompetent regering utan kunskap, utan vilja, utan mod, utan handlingskraft.
Det är verkligen fasansfullt. Jag känner mig som en sköldpadda utan skal eller en skalbagge på rygg. Men nu gäller det att vara stark. Att överleva.
Jag bor ensam i ett minighetto med tung kriminalitet. Tvättstugan går inte att använda nu för den är så snuskig och full av råttor och annan ohyra. Tonvis med gammalt ludd fyller torktumlarna och smutsen är obeskrivlig.
Trapphuset är fullt av skäggprydda män, troligen uzbeker som står på stegar och målar om. När de inte för oväsen med olika bullriga verktyg. Det luktar som om de hade hällt ut en burk surströmming i trappen. De är artiga och verkar OK, men jag är rädd att de kan bo under ohygieniska förhållanden.
Kan man överleva 12 år här så överlever man allt.
Jag är inte överviktig och är mycket pigg trots mina riskfaktorer. Helvete att leva så här i ett land styrt av &%#ÄÖäö#¤.
När man känner sig svag så måste man visa sig stark.
Citera
2020-03-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
På hur länge ska barnen inte träffa farmor? För alltid?

Ja det är ju inget någon kan svara säkert på idag.
just nu har du väldigt stor osäkerhet i prognoserna men ju mer kunskap vi får om covid-19 och dess spridning i Sverige/världen ju säkrare blir dom, men för det behövs tid.

just nu kan vi ju bara spekulera i hur duktiga folk är på stanna hemma när det är visar symptom osv..
Senast redigerad av painkiler 2020-03-19 kl. 16:50.
Citera
2020-03-19, 16:48
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Innan du/ni lägger ut slika videos kan det vara bra att ha rejält på fötterna och reella källor - har ni inte det sprider ni troligtvis enkom skräck och osäkerhet, vill du/ni det? Dessa fall kan vara vad som helst - epilepsi, narkotika, alkohol, hjärt- och hjärninfarkt (stroke), näringsbrist - det kan vara vad som helst. Vilka bevis har du/ni för att detta är Corona-relaterat?
Håller med dig i det här. Någon måtta får det vara. Inte alls bra att förvärra rädslor hos människor.
Vad jag vet så är definitivt inte sjukdomen på det sättet.
Ingen jag har hört talas om ramlar ihop helt plötsligt och dör på fläck.
De som dör är redan på IVA de flesta, och ingen har plockat upp dem från gator och torg.
Det är en mer utdragen process.
Citera
2020-03-19, 16:49
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Foliehattarna jobbar nog inte så de vet inte hur inkomstbortfall drabbar dem om samhället stannar, då de aldrig har haft någon.

Barn saknar de säkert också. De har svårt att föreställa sig att små barn måste passas hemma när skolan stänger. Syntax error.

Finns fortfarande frågetecken med skolstängningarna:

https://www.thelocal.no/20200318/how-is-norways-school-shutdown-going

https://mobile.abc.net.au/news/2020-03-19/coronavirus-why-is-australia-keeping-schools-open/12070702?pfmredir=sm

Situationen är inte så glasklar som vissa vill få det att låta som.

Skolbarn klarar sig oftast bra själva med ett telefonnr att ringa och mat i kylen. Från ålder 8 år ungefär. Om föräldrarna inte curlat dem för mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Och hur ska folk utan inkomst få en lägenhet eller bostad då?

När det blir överskott på lägenheter så sänks kraven och hyran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Blev lite illa till mods av att se sjuka i Iran, där många verkar vara unga. Visst kan de ha dolda underliggande sjukdomar, men inte alla? Kan väl delvis hänga ihop med sämre tillgång på ordentlig vård, men den situationen får vi snabbt här här i Sverige också, med sämre tillgång på vård, om vi får för många sjuka samtidigt.
Vården gör väl inte så mycket för att förhindra att unga blir svårt sjuka. Så blir unga sjuka i Iran blir de det här med.

Jag har som de flesta andra under 40 aldrig varit så sjuk att jag behövt sjukhusvård. En gång fick jag penicillin för halsfluss, och då kretsade tankarna kring döden, så att riskera bli så sjuk att man behöver sjukhusvård är inte muntert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in