2020-03-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Du skriver ju själv att Swedbank gått upp +6% senaste veckan, hur är det med läsförståelsen?
Poängen är att droppet har börjat plana ut.
Plana ut, hahahaha å herregud. Måste ju vara en av de sämsta iakttagelserna något gjort i denna tråd på ett tag. Idioti att trå något sådant.
Citera
2020-03-19, 14:45
Medlem
Surtrutens avatar
En nedgång i konjunkturen har ju varit på gång en tid eftersom produktionstakten i industrin började minskade lite i höstas. Utan Corona hade det kanske blivit en mjuklandning, men det blev det inte.

Inköpschefsindex har sjunkit i åtminstone ett år och oavsett vad som är orsak och verkan så tillsammans med produktionsneddragningar så var det knappast en överraskning att ekonomin skulle bromsa in något.
Citera
2020-03-19, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Det är en otroligt spännande tid för att ge sig in i aktiehandeln. Jag har gått in med 15 000 fördelat över svenska bolag, samt några globala indexfonder. Pengarna är jag beredd att förlora, men magkänslan säger att om dessa 15 000 blir värdelösa, då kan jag lika gärna elda upp resterande kontanter som jag har sparat i madrassen.

I alla fall: learn by doing fungerar helt klart för mig. Jag är beredd att bränna mig, för sett till helheten är det värt det.

Om någon är i samma sits som jag var för en vecka sedan rekommenderar jag att kasta in en slant, även om den är liten, för att väcka intresset. Den kunskapen och allmänbildning som tillhör sparande är värd bra mycket.

Lycka till allesammans!
Samma här, gick in i aktievärlden förra veckan, inte varit där på många år av olika skäl, men såg en öppning nu. Gick in med 50k och har på mindre än en vecka ökat med ca 17%, helt likvid i detta nu. Såklart bör man inte gå in med allt nu, men det finns goda möjligheter att göra snabba klipp.
Citera
2020-03-19, 15:05
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Plana ut, hahahaha å herregud. Måste ju vara en av de sämsta iakttagelserna något gjort i denna tråd på ett tag. Idioti att trå något sådant.
Ptja, min portfölj ligger på + idag. OMX tycks mer stabilt nu jämfört med ett par veckor sedan.
Citera
2020-03-19, 15:21
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Det var vågat.

Drog ut en liten vinst hehe. Kan detta vara vändningspunkten för börsen?

EDIT: Gick in i denna:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1052809/bull-tesla-x5-von9

Kan bli en bra chansning ifall börsen vänder upp nu. Tesla + 17% men denna bullen är i rött. Kan nog bli extrem hävstång imorgon eftermiddag hehe. Värt att chansa med några tusingar
Citera
2020-03-19, 15:24
Medlem
Citat:
Ptja, min portfölj ligger på + idag. OMX tycks mer stabilt nu jämfört med ett par veckor sedan.
Har passat på att göra fina vinster på bland annat HM idag, ruskigt bra affär att köpa på just under 100kr igår. Ligg kvar du och åk nerförsbacke på nästa -20% som kommer snart...
Citera
2020-03-19, 15:30
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Har passat på att göra fina vinster på bland annat HM idag, ruskigt bra affär att köpa på just under 100kr igår. Ligg kvar du och åk nerförsbacke på nästa -20% som kommer snart...

Kaxig?
Citera
2020-03-19, 15:30
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Blodrött och nattsvart? lol, jobbar du som rubriksättare på Aftonbladet?

Jag postade flera företag som gått upp väldigt mycket senaste veckan. Det handlar inte om att leva i en bubbla. Alla med ögon ser att börsen inte längre faller lika kraftigt, och att vissa sektorer stiger.

Men men, vi får se. Med tanke på hur kronan faller så har jag hellre pengarna i bolag som stiger med 10%/vecka, än i madrassen.

”Som stiger med 10%/ vecka”

Vilken sann lögnare du är.
Citera
2020-03-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Har du kvar några pengar?

Hur så, vad syftar du på?
Citera
2020-03-19, 15:34
Medlem
Citat:

Varför är du så hetsig och vad menar du är fel i att ha uppfattningen att styrkan i nedgången hos Swedbank har klingat av senaste dagarna?
Citera
2020-03-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En nedgång i konjunkturen har ju varit på gång en tid eftersom produktionstakten i industrin började minskade lite i höstas. Utan Corona hade det kanske blivit en mjuklandning, men det blev det inte.

Inköpschefsindex har sjunkit i åtminstone ett år och oavsett vad som är orsak och verkan så tillsammans med produktionsneddragningar så var det knappast en överraskning att ekonomin skulle bromsa in något.

Gäller att hålla i sär börsens fantasivärld med den reella ekonomin också till viss del.

En börs som bara tickar på helt linjärt är inte dom stora elefanterna på den intresserade av.
Citera
2020-03-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Kaxig?
Ne, vilken idiot som helst som orkar lära sig och förstå hur börsen beter sig i kris vet att det har varit läge för lite swingtrade ett tag.

Ett tips från spåkulan, HM kommer gå under 100kr snart igen. Man behöver inte vara raketforskare för att fatta det.
Senast redigerad av Bavertass 2020-03-19 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in