2020-03-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att en målsägande förhörs med sitt målsägandebiträde närvarande sker ytterst sällan.
I de flesta fallen förordnas målsägandebiträden senare i utredningen. Så i de inledande förhören med HOL hade han nog inte ens ett målsägandebiträde...

Precis. Det ska nog till speciella omständigheter då eller om målsägande är orolig för att själv bli anhållen i ett senare skede pga ärendet gäller slagsmål eller självförsvar och dylikt. Då är det rätt bra att ha koll på vad man säger och rätt stöd då också.

Om jag sett rätt så har han ett 2,5 timme långt förhör samma kväll han skjuts. Rätt strongt ändå.
Citera
2020-03-19, 12:55
Medlem
"Huvudförhandlingen i målet är planerad till två dagar, den 30 mars och den 2 april 2020, båda dagarna från kl. 09.00.

Det finns ett begränsat antal åhörarplatser i rättssalen. Dessa åhörarplatser är i första hand avsedda för media som har föranmält sig. Presslegitimation krävs. Föranmälan sker via e-post eller telefon till tingsnotarien Johannes Forssberg, se kontaktinformationen.

Utöver reserverade platser för media finns ett begränsat antal åhörarplatser i salen. Ingen föranmälan kan göras till dessa platser.

Bildupptagning/fotografering är inte tillåten i eller in i rättssalen under förhandlingen. Kameror eller mobiltelefoner som medförs in i rättssalen ska vara avstängda och undanstoppade. Åhörare i rättssalen som ägnar sig åt rapportering för nyhetsförmedling kommer att få använda den elektroniska utrustning som krävs för denna rapportering (exempelvis mobiltelefoner, surfplattor och datorer). Detta inkluderar även annan utrustning för ljudupptagning. Utrustningen får inte användas för bildupptagning/fotografering."

Hårda bud och just inga visor.
Citera
2020-03-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har inte läst klart men...
Han försöker alltså ordagrant skjuta in sig på uppsåtet.
Inledningsvis klassiska "inga kommentarer" och skapar förklaringsbörda.
Efter delgivning, nagelskrap och knogar med DNA blandbild börjar Billy prata.
Ändrar versionen men kör inga kommentarer om motiv. Skarpladdat, vill bara skrämmas skjuter ändå skott två.
Sen vill han säkra pistolen i tumultet om jag förstod rätt.

Haha, sicken story. Finn fem fel typ. Han är helt rökt.

Tack till den som delade FUP.
Intressant läsning.

Det är rena Hollywood där i trapphuset. Billy skjuter bakom ryggen som James Bond och kör lite Gangsta’s paradise med lutad, lite uppifrån picka vid ena skottet också.

Hade fullt upp med hatten och handskarna han tappat i trapphuset som värsta Charlie Chaplin.

Att han säger att han springer upp för trappan med osäkrad pistol dock...Billy Billy Billy...aj aj aj.
Senast redigerad av Avel 2020-03-19 kl. 13:05.
Citera
2020-03-19, 13:02
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Har det i FUP:en blivit tydligare att det finns en anstiftare? Vad säger Billy the Kid om motiven till varför han var där i trapphuset med en puffra?
Han svarar inga kommentarer på allt utom vad som utspelades i porten när brottet begick. Han sa dock att uppsåtet var att hota inte döda.
Citera
2020-03-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är en tråkig repris av Gamla Stan-fallet vi läser om nu, där gick det ju inte att få fast Johanna Piper för anstiftan just på grund av att den som fälldes för mordförsöket på C*rl P*per murade igen totalt, erkände ingenting annat än skotten, precis som Billy gör i det här fallet.

Lilla Karin kommer att gå loss tyvärr vilket gör att HOL kommer att behöva skyddsväst och annat resten av sitt liv för jag tror inte Karin kommer att ge sig, det är klart det kommer att bli svårare nu, hon har ju allas ögon riktade mot sig men tiden talar för henne tyvärr.

Tror tiden talar mot henne. Pengarna har vingar och med hennes förmodade livsstil blir hon troligen inte så mycket äldre.
Citera
2020-03-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tror tiden talar mot henne. Pengarna har vingar och med hennes förmodade livsstil blir hon troligen inte så mycket äldre.
Hon lär ju utnyttjas av kriminella för de där pengarna?
Citera
2020-03-19, 14:59
Medlem
Varför klagar ni på Billys förhör och kallar han korkad? Vad skulle han säga då? Att han ville skrämmas med en pistol som var säkrad med konstigt nog så brann några skott av? Ingen domstol skulle gå på något sånt när 3 skott sköts så bättre med annan förklaring.

Det finns väl inget som talar för att han är begåvad iof. När det gäller de 2 bankrånen och värdetransportrånet 1994-1995 så fanns det 3 andra personer med som hade erfarenhet av rån så Billy kunde väl vara bra att ha med för han har våldskapital. Ungefär som Tony Olsson ville ha med Arklöv. Inte för att Arklöv var bra på att råna men han hade kapacitet att "skjuta sig ut" om det krävdes.
Citera
2020-03-19, 16:09
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprengtport
Länk till fup?
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.
Citera
2020-03-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Vilken dålig ursäkt. Fel kvinna pekades ut att vara HOL:s särbo när allting hände. Vet man inte säkert ska man inte dra till med ett namn i brist på annat. Det blir alldeles för mycket felaktiga diskussioner och påhittade motiv.

Det har det varit i stort sett hela tiden. En misstänkt som inte åklagaren lyckats åtala eller häkta.
Så HOL är ingen ängel och vem han ligger med kan vara aktuellt för att se vilka kretsar han rör sig i.
Citera
2020-03-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Finns ingen bild på Billy the Kid?
Jo bara sök hans namn på Google Han rymde från Kumlas säkerhetsavdelning januari 2004
Citera
2020-03-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Varför klagar ni på Billys förhör och kallar han korkad? Vad skulle han säga då? Att han ville skrämmas med en pistol som var säkrad med konstigt nog så brann några skott av? Ingen domstol skulle gå på något sånt när 3 skott sköts så bättre med annan förklaring.

Det finns väl inget som talar för att han är begåvad iof. När det gäller de 2 bankrånen och värdetransportrånet 1994-1995 så fanns det 3 andra personer med som hade erfarenhet av rån så Billy kunde väl vara bra att ha med för han har våldskapital. Ungefär som Tony Olsson ville ha med Arklöv. Inte för att Arklöv var bra på att råna men han hade kapacitet att "skjuta sig ut" om det krävdes.

Ja det är en intressant diskussion vad som är ”smartast”. Nu när han ändå erkänner.

Möta den han ska hota med säkrat eller osäkrat vapen? HOL hade knappast sett skillnad. Han minns bara att det är en mindre pistol.

Kunde Billy ha sagt nåt ”smartare” än att han hade den osäkrad för sin egen ”säkerhet”?

Polisen frågade Billy vad som var säkert för honom och andra att han sprang i trapphus med osäkrat vapen. Det hade han inget ”smart” och inövat svar på.

Därför menar iaf jag att här missar han lite i redogörelsen som han annars berättar väldigt detaljerat.

Alternativa förklaringar exempel:

”Jag kan ha missat att osäkra vapnet”.

”Jag blev stressad och råkade osäkra vapnet. Jag är så ledsen att jag råkade avfyra vapnet”.

”I tumultet måste jag ha osäkrat vapnet”

”Jag hade pistolen och tog fram den, osäkrade, och sköt i självförsvar”.

Ja frågan är vad som varit smartast att säga när han ändå erkänner pistol på plats och skotten?
Senast redigerad av Avel 2020-03-19 kl. 17:37.
Citera
2020-03-19, 17:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Hmm, förtydliga hur du menar, tror jag tappade dig någonstans på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in