2020-03-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur är det ens möjligt? Hur reste de?
Det är väl troligt att de lånat/köpt svenska pass från landsmän i Sverige.
Så det har kunnat resa "hem" till Sverige utan större problem.

Det här var ju ett av argumenten mot att stänga flygtrafiken till och från Iran. (Att folk skulle ta andra vägar och smitta ännu fler på vägen.)
Citera
2020-03-19, 15:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag ville gå med i hemvärnet men åldersgränsen är 47 år om jag inte minns fel.
Nej, det var "tusen" år sedan. Nu vill man ha färsk kanonmat...
Citera
2020-03-19, 15:29
Bannlyst
Den vanligaste, högt blodtryck, observerades i mer än 75 procent av fallen. 35,5 procent hade diabetes och 33 procent led av hjärtsjukdom. Det framgår inte vilken typ av diabetes som avses.

Jag är 30 år och har högt blodtryck, Utan medicin runt 150/85 med medicin 130/70

Kan få tryck upp till 230/120 uppmät 4 olika tillfällen, Vid stress/ oro

Bör jag anse mig själv vara i riskzon?

För förstår inte har personerna som haft högt blodtryck inte varit medicinerade? Eller spelar det ingen roll.
Citera
2020-03-19, 15:30
Avslutad
Citat:
Ett till dödsfall i Sörmland enl expressen .nu är det 11 bekräftade i hela landet . .

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/akutmottagning-bestulna-pa-handsprit/
Senast redigerad av mibetha 2020-03-19 kl. 15:31. Anledning: tillägg
Citera
2020-03-19, 15:31
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Måste säga att Lödkolven gjorde ett av sina bättre framträdanden de senaste åren. Trodde aldrig jag skulle skriva nåt positivt om den mannen.
Citera
Medlem
Sveriges beredskapslager monterades ned efter kalla kriget. Tusentals ton med mat såldes vidare och sjukhusen gick över till ett "just in time"-scenario. ”När en händelse sker blir det därför en kris ganska snabbt”, säger Jan-Olof Olsson, ansvarig för försörjningsberedskap på MSB.
https://www.norran.se/nyheter/sverige-saknar-lager-for-en-langre-kris/
Beredskapslagren började byggas upp efter andra världskriget och växte stadigt från 1960-talet fram till nedmonteringen efter kalla kriget. När de var som flest handlade det om flera hundra stycken. De låg utspridda över hela Sverige, ofta lite avsides men vid järnvägar för att varor snabbt skulle kunna skickas över landet. Förberedelserna för att klara sig under en längre kris var välplanerad jämfört med i dag, säger Jan-Olof Olsson.
https://www.norran.se/nyheter/sverige-saknar-lager-for-en-langre-kris/

Socialstyrelsens krisberedskapschef Johanna Sandwall konstaterar att nej, det finns inga generella beredskapslager med sjukvårdsutrustning i dag. När Sverige planerade för att rusta totalförsvaret efter andra världskriget var en så kallad "just in time"-modell inte lämplig förklarar hon, vilket gjorde att lager byggdes upp.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Unga män i Iran, Italien och Spanien har börjat falla ihop och dö/nästan dö på gatorna tillsynes först helt friska men tappar medvedantet oväntat..
Media mörkar, men finns flera verifeirade videos ute.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Du har ju redan fått länkar på både bekräftade återfall i flera länder, samt länkar på alla muteringar som redan har skett.
Så varför fortsätter du att säga att det inte finns uppgifter på något av det?

Frågan är ju vad återfallen beror på.
Många fall beror på slarv med provtagningen.
I fallet med en japansk man som blev sjuk 2 veckor senare så tror man inte han smittats igen, utan viruset har legat latent i kroppen och blossat upp igen. Detta kan ske med andra sjukdomar, exempelvis vattkopper.
Test med apor har visat att de byggt upp immunitet efter att ha smittats första gången.

Är det en mutation så är det möjligt att man då blivit smittad av samma virus men av en annan sträng, men det är då som sagt av en annan sträng, eller en andra våg, inte en återinfektion av samma våg.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det är absolut inte för syns skull, det stängda skolor och andra åtgärder gör är att ”flatten the curve”.
Att bara, stänga skolorna räcker inte långt. Det gjorde man under spanska sjukan, men barn samlades i stora grupper ändå för de hade inget att göra. Samma sak med fotbollsmatcher nyligen, supportrar samlades i täta klungor utanför en stängd stadium för att heja på sitt lag. De icke avsedda konsekvenserna lag.

Stänger man skolor måste man samtidigt förbjuda barnen att samlas i större grupper, annars blir det bara värre än om de sitter snällt i dina bänkar en bit ifrån varann. Stänga skolor och samtidigt förbjuda barn att umgås med sina kompisar? Det lär bli populärt, men helt nödvändigt om det ska tjäna något till.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-19 kl. 15:38.
Citera
2020-03-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ser att jag uttryckte mig en aning vagt - det jag menar är att jag inte tror att myndigheterna slagit på stora trumman och gått så här långt i sina åtgärder, OM det ex. enkom gällde att gamla dog. Tror det finns en agenda bakom denna farsot och det är som vanligt pengar och makt - tror några gör sig abnorma summor (och kanske flyttar fram sina maktpositioner) på denna isolation, börskrasch, hysteri, bunkring/hamstring, forskning (vaccin), skyddskläder, mediciner etc. etc. Kan även vara ett stort, socialt experiment, för att utröna hur folk reagerar vid en slik farsot.

Fan, vet!

Det låter väl konspiratoriskt tycker jag. Däremot att många politiker tar i med hårdhandskarna är såklart för egen politisk vinning till viss del. De vill ha bra opinionssiffror helt enkelt.
Citera
2020-03-19, 15:32
Medlem
Lao Tzus avatar
Min metod som jag förespråkar borde sättas in snarast.

Blod har räddat tusentals och kan kanske räddat miljontals nu.

Deutsche Welle
Citat:
Aside from a Covid-19 vaccine, antibodies from recovered patients could provide a short-term "passive immunization" to the disease. A German immunologist saved thousands of lives with the method 100 years ago

Those antibodies can be extracted from the blood serum of surviving patients, and then injected into infected

https://www.dw.com/en/coronavirus-drugs-can-antibodies-from-survivors-help/a-52806428

Citera
2020-03-19, 15:33
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Den vanligaste, högt blodtryck, observerades i mer än 75 procent av fallen. 35,5 procent hade diabetes och 33 procent led av hjärtsjukdom. Det framgår inte vilken typ av diabetes som avses.

Jag är 30 år och har högt blodtryck, Utan medicin runt 150/85 med medicin 130/70

Kan få tryck upp till 230/120 uppmät 4 olika tillfällen, Vid stress/ oro

Bör jag anse mig själv vara i riskzon?

För förstår inte har personerna som haft högt blodtryck inte varit medicinerade? Eller spelar det ingen roll.

Jag har för mig det finns en tråd som heter "Har jag Corona" eller nåt sånt där man diskuterar riskgrupper och symptom o sånt.
Kanske du får bättre svar där?

Hoppas att allt går bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in