2020-03-19, 13:45
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad ska folk göra med all mat dom bunkrat upp med när detta är över? Folk kommer ju inte behöva gå till affären på flera månader.
Roterande lager, det som har i lager är sådant som man ändå kan tänkas sig (skall) ätas upp.
Citera
2020-03-19, 13:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kanske är det så men medianåldern är cirka 41 år i Sverige och 47 år i Italien samt i Spanien är den 45 år.

Människor kan leva rätt länge med sämre hälsotillstånd om allt är som vanligt, men ett sämre hälsotillstånd innebär att det finns en ökad känslighet vid exempelvis en influensaepidemi.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Svårt är det inte och det är därför många av oss i vården försöker larma så mycket vi kan. Läs gärna på Läkartidningen vad läkare tycker om detta. Vad mer kan man göra? Om folk väljer att pengarna ska läggas på allt annat, då blir det ju så här. Alla vet ju att vården nedprioriterats under längre tid. Man har försökt spara in på allt. Ofta har vi tom städare på sjukhusen som inte ens kan städa, utan var det billigaste man kunde få tag på. Vi försöker ta hand om våra patienter så gott vi kan under rådande omständigheter.

Ni inom vården är hjältar i denna situation och tyvärr kommer det bli värre innan regeringen vidtar effektiva åtgärder.
Stoppa smittspridningen nu!
Citera
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag följde mediarapporteringen under estoniakatastrofen, tsunamin och 9/11. Inte en enda gång hörde jag: "men det spelar väl ingen roll, det dör ju faktiskt 1000 personer bara i flunsan varje år..."
Varför är det ok att säga så nu?
Jag undrar vilka reaktioner det hade blivit då på ett sådant uttalande...

Ja, en lustig poäng men den är inte speciellt träffsäker.

De katastrofer du nämner stängde inte ned samhället. Att folk påtalar dödstalen i en vanlig säsongsinfluensa handlar inte om någon form av trivialisering av de låga dödsfallen från coronaviruset i sig, det handlar om att påtala den enligt dem oproportionerliga respons från samhället på detta virus.
Citera
2020-03-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Roterande lager, det som har i lager är sådant som man ändå kan tänkas sig (skall) ätas upp.

Det är ändå bara dem billiga sorterna som är slut. Finns ju kvalitet kvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är Folkhälsomyndigheten som bestämmer det, som jag förstått. Folkhälsomyndigheten anser inte att det är rätt tid att stänga skolorna (igår).

Det tar nog någon vecka om de skulle fatta ett sånt drastiskt beslut som du frågar om.

För drygt 30 minuter sedan svarade regeringen att det inte är aktuellt att stänga ner skolorna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/shekarabi-inte-aktuellt-med-en-nationell-skolstangning

Ett klokt beslut..
Citera
Medlem
Covids avatar
Svenskens beteende är redan maximal social distans. Ta två pers på en buss, och de har maximalt avstånd från varandra by default.

Jag är mer intresserad av hur det ser ut i no go-utanförskapszonerna. Antagligen är kovid utbrett där.

Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Karantän är nog överdrivet. Folk håller sig redan borta från platser med mycket folk, generellt.
Däremot kan det vara klokt att stoppa samtliga in och utresor från Stockholm den närmaste tiden.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det har det inte. Svenska fängelser har numera dubbelbeläggning. Fångarna är också i sämre skick och kommer hamna på intensiven oftare. Samt om tillräckligt många i personalen insjuknar så riskerar du massrymningar, upplopp och mm. Det gör man inte på skolor. Och man kan släppa dem som har endast kort tid på straffet kvar och omvandla resterande del till böter.

Men vi ska släppa dom med minst återfallsrisk. Vi kan använda fotbojor och sätta dom i hemkaratän.

Vi vill inte ha ut några gangsters eller kriminella blandmissbrukare i förtid.

Sen borde vi försöka överföra så många som möjligt till sina hemländer. Om de tar emot dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad gör du här då och framför allt vad gör du här?

Jag läser och kommunicerar om myndighetsinformation. Vad gör du själv? tror du att detta är WHOs styrelsemöte?
Citera
2020-03-19, 13:48
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Påminna om hur många som dör per år oavsett.

Det har dött 9,278 av covid-19 globalt hittills.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Det dör 90 000 om året i Sverige oavsett.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/dodsorsaker/
Jag personligen förstår inte varför man drar upp statistik och siffror när folk dör just nu i COVID-19. Det är nästan så att man hånar varandra. "Titta här ditt fån så många dör i cancer varje år he, he ,he osv"
Jag har mest funderingar på varför man redovisar dödsfall dagligen från alla länder i den här pandemin, när man annars aldrig redovisar dödsfall under årliga influensor.
Jag förtår inte konceptet. Dessutom figurerar ju även vanliga influensor överallt i världen runt varenda år.
Har också märkt att det är i sådana här kriser människor visar sitt rätta jag.
Endera hånar man varandra eller försöker slå varandra i huvudet med statistiska döda siffror.
Citera
Medlem
Covids avatar
Vi på landet vet att träden räcker…

Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Orosmolnet är alltså dasspapper.
Det verkar också som att det är storstäderna som bunkrar och inte småstäderna. Intressant.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordy
Det jag som lekman inte riktigt förstår är hur detta ska sluta. Det är väl förvisso ingen som vet idag, men vissa länder som framför allt Kina verkar vilja kväva viruset så att det självdör. Samtidigt så håller stora delar av övriga världen på med att sippra ut det i små doser genom att rekommendera att man jobbar hemma och inte umgås i grupper. Det här gör ju att viruset kommer att leva så länge vi inte har ett vaccin eller liknande, och då kommer den här halvisoleringen vi håller på med att pågå i... 1-2 år?

Det är där det krockar för mig. Den absoluta majoriteten av världens befolkning är ännu inte smittade och om dödligheten är så stor, då kan det här omöjligen blåsa över redan i år?

Jag menar inte på att sprida någon dystopi, men när exempelvis mitt jobb säger att vi ska jobba hemifrån i 2-3 veckor och fotbollsallsvenskans klubbar rekommenderar att säsongen ska börja i juni - vad är skillnaden då jämfört med nu?

Exit strategin är troligen flockimunitet med hjälp av vaccin. Om man inte accepterar sjukvårdskollaps o väldigt många döda förstås
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in