2020-03-19, 13:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Så ca 3 veckor från att man blivitt smittad kanske?
Kanske 3 veckor, är det sitt svar?
Det hade räckt att skriva det, och inte nån pompöst uppblåst utläggning - jag var bara intresserad av att veta när du anser att vi är immuna.

Då väntar vi 3 veckor, så får vi se om du har rätt.
Eller indikerar frågetecknet att du är osäker? Att du garderar dig?
Vet du egentligen inte?!?
Citera
2020-03-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Såg inga skyltar om begränsning. Storstad och willys och citygross

Varför ska dem begränsa när varuflödet finns?
Det är uppackning och leverans som släpar.
Citera
2020-03-19, 13:43
Medlem
Talespins avatar
Tänk så här:

Tror ni på fullt allvar att man hade riskerat att förstöra världsekonomin om detta bara var en vanlig influensa?

Världens regeringar vet nog betydligt mer än vad de går ut med till allmänheten. Man hade aldrig satt in alla dessa åtgärder om det inte var allvarligt.
Citera
Medlem
Covids avatar
Jävla tjat om att tvätta händerna. Den här tiden på året blir man rejält uttorkad, och sprickor är mumma för virus att angripa. Det är en droppsmitta, inte en jävla kontaktsmitta.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Tack snälla för alla rapporter!
Vetemjöl, havregryn och pasta verkar vara det folk märkligt nog bunkrar alltså. Det är fel grej att bunkra, så det bekymrar mig inte.
Orosmolnet är alltså dasspapper.
Det verkar också som att det är storstäderna som bunkrar och inte småstäderna. Intressant.

Tack ska ni ha

Inga skyltar om begränsningar heller. Alltså kommer det att fyllas på
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Bara 7 nya i Skåne, känns att vi går åt rätt håll!
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Plakatpolitik har väl inte illustreras tydligare än när vi ger massa miljoner till WHO för att sen ignorera deras rekommendationer.
Skrattar fortfarande ...
(Ursäkta one-lajnern.)
Citera
2020-03-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Om Stockholm stad rustar för en "enorm pandemi", varför sätts inte staden i karantän.. Eller är det på gång? Typ som man gjorde i Italien med Lombardiet inledningsvis.

Karantän är nog överdrivet. Folk håller sig redan borta från platser med mycket folk, generellt.
Däremot kan det vara klokt att stoppa samtliga in och utresor från Stockholm den närmaste tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Bara 7 nya i Skåne, känns att vi går åt rätt håll!

Är du dum?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Tänk så här:

Tror ni på fullt allvar att man hade riskerat att förstöra världsekonomin om detta bara var en vanlig influensa?

Världens regeringar vet nog betydligt mer än vad de går ut med till allmänheten. Man hade aldrig satt in alla dessa åtgärder om det inte var allvarligt.

Du skriver på ett klurigt sätt, vad är din egen hypotes? Exakt vad är det som "de" inte berättar?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Om Stockholm stad rustar för en "enorm pandemi", varför sätts inte staden i karantän.. Eller är det på gång? Typ som man gjorde i Italien med Lombardiet inledningsvis.

Det är Folkhälsomyndigheten som bestämmer det, som jag förstått. Folkhälsomyndigheten anser inte att det är rätt tid att stänga skolorna (igår).

Det tar nog någon vecka om de skulle fatta ett sånt drastiskt beslut som du frågar om.
Citera
2020-03-19, 13:45
Medlem
Det jag som lekman inte riktigt förstår är hur detta ska sluta. Det är väl förvisso ingen som vet idag, men vissa länder som framför allt Kina verkar vilja kväva viruset så att det självdör. Samtidigt så håller stora delar av övriga världen på med att sippra ut det i små doser genom att rekommendera att man jobbar hemma och inte umgås i grupper. Det här gör ju att viruset kommer att leva så länge vi inte har ett vaccin eller liknande, och då kommer den här halvisoleringen vi håller på med att pågå i... 1-2 år?

Det är där det krockar för mig. Den absoluta majoriteten av världens befolkning är ännu inte smittade och om dödligheten är så stor, då kan det här omöjligen blåsa över redan i år?

Jag menar inte på att sprida någon dystopi, men när exempelvis mitt jobb säger att vi ska jobba hemifrån i 2-3 veckor och fotbollsallsvenskans klubbar rekommenderar att säsongen ska börja i juni - vad är skillnaden då jämfört med nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in