2020-03-19, 13:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jag sa ju flera gånger igår i denna tråd att de inte skulle stänga skolan. Sverige kommer hålla skolorna öppna till varje pris!

Nyss skickade en skola med strax över 1000 elever i Sthlm ut mail om att det inte kommer ges läxor till nästa vecka.
Tro mig, stängning av grundskolor är redan ett faktum.
Citera
2020-03-19, 13:07
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Massor av yngre som dör i Spanien och Italien, svensk media rapporterar dock inte yngre dödsfall. För att inte "skapa panik".

Vad håller du på med din ärke-alarmist? Varför far du med grova osanningar? Det är ingen under 30 som dött av viruset i Italien och bara ett fåtal under 60. Källa Italiens folkhälsomyndighet. Nä du vill bara vinna billiga politiska poäng så du kan sätta dit "etablissemanget", det är vad du vill.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Håller med dig, men jag tror att stänga skolor i detta skede bara är för syns skull. Skulle gjorts långt tidigare.
Har svårt att se vitsen med det i dagsläget... andra får gärna upplysa mig.

Det är ju många barn som är borta från skolan iallafall för att föräldrarna blivit sjuka eller de är sjuka själva. Många privata huvudmän har också bestämt att stänga skolor.

Vitsen skulle väl vara att minska smittspridningen, då FHM igår meddelade att vi kan ha många asymptomatiska fall, där mammor och pappor går till skolan med sina barn, och lämnar / hämtar, som ökar smittspridningen.
Vitsen skulle också kunna vara, att barnen ofta har milda symptom (enligt den lilla erfarenhet vi har idag) och skulle kunna smitta andra barn som i sin tur smittar sin mamma eller pappa, som sen smittar några på jobbet eller buss, eftersom de inte har några symptom.

Ja jag vet inte, det var vad jag kom på. Andra får gärna fylla på.
Citera
Medlem
Har lite rethosta.. Jag kan alltså sticka hem från kneget i någon/några veckor och staten pröjsar vad var det, 90%?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men fördelen är väl att vi alla är i samma sits.
Alla länder kör sina ekonomier i botten. Då får man enas om att starta om ekonomin igen.

Det jag oroat mig mest för är att Kina eller Ryssland får en ekonomisk fördel mot väst.

Kina fick sina ekonomiska fördelar samma ögonblick hela västvärlden flyttade all sin tillverkning dit.

Har inget med virus att göra om man inte betraktar marknadsliberalism som en sjukdom.
Citera
2020-03-19, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Håller med dig, men jag tror att stänga skolor i detta skede bara är för syns skull. Skulle gjorts långt tidigare.
Har svårt att se vitsen med det i dagsläget... andra får gärna upplysa mig.
För att kapa toppen och hålla nere kurvan.
Citera
2020-03-19, 13:08
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
För att sätta saker i perspektiv.

Precis. Nu har vi ett virus som belastar sjukvården också, som kommer öka dödsfallen i båda dödsfallen.
Citera
2020-03-19, 13:09
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Hjärntvättningen funkar ser jag
.
Att den är 81 år för Italien konstaterades redan i tråden för två veckor sedan. I stället för att skriva "2 döda där och där", ta reda på vilken ålder de döda var i och om de hade tidigare sjukdomshistorik.

Är det bara söndercurlade 90-talister i tråden?
Citera
2020-03-19, 13:09
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxelane
Svaret är enkelt, det kan dom inte. Eller förenklat, det kommer att drabba dom förstås. Inte någon raketforskning direkt.

Har du ingen koll på länder utanför Sverige, till och med U-länder har stängt ner för att rädda sin befolkning.

.
Citera
2020-03-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-02-26
Ärligt talat, sysslar du fortfarande med jämförelser mellan det exponentiella Coronaviruset och linjära sjukdomar såsom cancer?

De flesta här måste väl ändå ha gått igenom dessa tankevurpor redan i januari??

Jag påpekade att 90 000 dör i Sverige varje år utan någon pandemi inblandad.
Citera
2020-03-19, 13:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fukcnugget
Har lite rethosta.. Jag kan alltså sticka hem från kneget i någon/några veckor och staten pröjsar vad var det, 90%?

Enligt Anders på Folkhälsomyndigheten så sa han att du skulle vara hemma om du kände dig det minsta sjuk. Han vill också att du ska tvätta händerna ofta, gör du det?

Sen ska du inte hälsa på dina äldre släktingar, ha skype samtal eller ring i telefon. '

Citat:
Vem ska stanna hemma?
Känner du dig sjuk med symtom som snuva, hosta eller feber ska du försöka låta bli att träffa andra människor. Det gäller även om du bara känner dig lite sjuk. Du ska inte gå till jobbet eller skolan. Det är viktigt att inte riskera att smitta andra.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Citera
2020-03-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sveriges fångar sitter där de sitter av en anledning. I Iran räcker det med att du sagt att Ayatollan är ett rövhål så får du 5 år i fängelse. De som sitter för grova brott i Iran släpps inte.

Ur smittsynpunkt borde vi släppa 10-15 procent av våra fångar. Norge har väl alla fall sådana funderingar om jag har förstått rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in