2020-03-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vilket program? Länk?

Kollade på Coronaspecial på SVT2 i går kväll.

Dom hade läsar frågor där dom fick frågor av folk på stan. En kille från Italien hade från sina vänner i Italien hört om många som dött som var runt hans ålder (28 år), han var därför orolig.
Citera
2020-03-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Kanske dags att ändra rubriken, "1% kan dö va influensan?"

"Italien, 99-procent-av-doda-hade-andra-sjukdomar"
https://www.etc.se/utrikes/coronastatistik-fran-italien-99-procent-av-doda-hade-andra-sjukdomar

Vad är 1% av 10 000 smittade? 50 000? 100 000?
Hur många gamlingar tycker du är okej att döda innan du börjar reagera på vad du kan göra för att inte sprida vidare?
Citera
2020-03-19, 12:28
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Kanske dags att ändra rubriken, "1% kan dö va influensan?"

"Italien, 99-procent-av-doda-hade-andra-sjukdomar"
https://www.etc.se/utrikes/coronastatistik-fran-italien-99-procent-av-doda-hade-andra-sjukdomar

Intressant syn på saken ty ju fler som blir smittade ju färre blir det i procent som dör.
Citera
2020-03-19, 12:28
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Vad är 1% av 10 000 smittade? 50 000? 100 000?
Hur många gamlingar tycker du är okej att döda innan du börjar reagera på vad du kan göra för att inte sprida vidare?

Det dör miljontals barn i världen av svält som går att förhindra. Sover du sömnlös över det?

Inte fan bryr jag mig om multisjuka 85-åringar dör när ingen bryr sig när barn dör.
Citera
2020-03-19, 12:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Det är klart att vi reder ut det. Viruset är farligt för de äldsta i samhället, det har vi bra statistik på vid det här laget. Nu vidtar vi åtgärder för att skydda den kritiska gruppen så att vården inte kraschar. Hade vi varit cyniska kapitalister hade vi låtit gamlingarna dö och sett BNP öka då gamla inte bidrar till tillväxt i samhället. Men nu verkar alla tycka att vi ska reda ut det här på ett mer humant sätt och det är väl bra?

Mycket bra, jag hoppas vi lär oss något av det också. Det klassiska är ju att det enda vi lär oss av historian är att vi inte lär oss någon av historian.
Citera
2020-03-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ökat med 2 corona-patienter på IVA den senaste timmen (och en influensa typ B):

Influensa typ A: 129
Influensa typ B: 36
Coronavirus: 45
Annat: 2

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp
DN skriver att det handlar om 28 patienter och 33 inläggningar (där diskrepansen sägs bero på att det händer att man flyttar patienter). Därmed förstår jag att jag misstolkat statistiken lite. Siffran 45 avser inte inläggningar på IVA utan vårdtillfällen. Vilket antagligen betyder att det händer att patienter skickas till IVA, blir undersökta, men inte läggs in där utan hamnar på andra avdelningar.

Citat:
Totalt i Sverige har 28 patienter hittills vårdats på intensivvårdsavdelning.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/80-patienter-i-stockholm-vardas-pa-sjukhus-for-det-nya-coronaviruset/

Hur som helst, min jämförelse av antal vårdtillfällen visar i alla fall belastningen på intensvivvården för corona i jämförelse med influensa. Ganska snart kommer vi genom den här statistiken att få facit angående påståendet att "corona är bara som influensa".
Citera
2020-03-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tror inte det. Smittan har i vissa fall saktats ned men sprider sig fortfarande. Antalet döda kommer öka ordentligt.. snart 10 000 i världen..vilket skulle ge det dubbla om ca 2 veckor och 4dubbla om 7 veckor ungefär..
Så 40000 av världens 7000000000, jag bävar.
Citera
2020-03-19, 12:31
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tror inte det. Smittan har i vissa fall saktats ned men sprider sig fortfarande. Antalet döda kommer öka ordentligt.. snart 10 000 i världen..vilket skulle ge det dubbla om ca 2 veckor och 4dubbla om 7 veckor ungefär..

Jo, det är klart att siffrorna på avlidna kommer att gå upp, tyvärr. Så länge vi kan hålla riskgrupperna säkra så blir det dock i mindre omfattning, men kommer det in i åldringsvården så kan det ju tyvärr gå fort åt fel håll.

Det är dock tur att siffrorna vid den ”vanliga influensan” som normalt ligger mellan 100-300 pers per år bara i Sverige inte brukar redovisas för då skulle alarmisterna gå i taket varje februari.
Citera
2020-03-19, 12:31
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Kollade på Coronaspecial på SVT2 i går kväll.

Dom hade läsar frågor där dom fick frågor av folk på stan. En kille från Italien hade från sina vänner i Italien hört om många som dött som var runt hans ålder (28 år), han var därför orolig.

Massor av yngre som dör i Spanien och Italien, svensk media rapporterar dock inte yngre dödsfall. För att inte "skapa panik".
Citera
2020-03-19, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
Vi har också brist på lärare just nu, eftersom man blir hemma någon vecka eller två så fort man är förkyld. De har inte ”stuckit”, de följer bara FHMs rekommendationer. Skolan skulle aldrig gå ihop om lärare inte jobbade sjuka.

Det var ju nästan väntat. Måndagen direkt efter man gått ut med att man nu kan vara hemma två veckor utan sjukintyg, så försvann mer än hälften av skolans lärare. Knappast så att alla dessa drabbats av lättare förkylning. Det är omöjligt.

Vid samtal med rektorn var han lika chockad och kunde inte förklara varför så många lärare plötsligt försvann. Man behöver inte vara vidare intelligent för att förstå vad det egentligen handlar om.
Citera
2020-03-19, 12:33
Medlem
Sluta se ekonomin som ett problem!

Alla är i samma båt, alla står still, inget land drar ifrån oss i detta nu, vad är då problemet?

Detta är inte något man kan jämföra med sin privatekonomi!

Den risk vi tar med ekonomin är däremot att försöka på något eget som riskar att vi blir isolerade när det släpper.

Säg mig, hur bra kommer det gå för ett nedsmittat sverige där corona rullar runt i vågor i månader eller mer samtidigt som resten av världens isolatoriska taktik slagit väl ut och deras länder börjar öppnas igen?

Nej, enda sättet är att kämpa mot viruset, smitt-testa, isolera och spåra i väntan på antivirala läkemedel, bättre kunskap och kanske i framtiden ett vaccin.
Skulle det visa sig att det inte fungerar så kommer vi inse detta tillsammans med resten av världen och ligga på exakt samma ställe som de, fungerar det så är det lika.
Syd Korea bevisar tillsammans med övriga länder i den taktiken att Det Fungerar!

De enda som kan förlora på detta är de Med riktigt gott om pengar, efter detta är över kanske deras värde inte ligger riktigt på samma nivå de hade önskat....
Citera
2020-03-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så 40000 av världens 7000000000, jag bävar.
Angående det så har Worldometers en kul räknare som visar Jordens befolkningsutveckling i realtid. Hittills idag har vi blivit 116 tusen fler. Förmodligen 117 tusen, innan jag hunnit skriva färdigt det här inlägget.

https://www.worldometers.info/

Men det betyder iofs inte att corona inte är något problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in