2020-03-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Ny lag om skolstängning: Vi vill ligga steget före

Regeringen kan stänga alla landets skolor från på måndag – om det skulle bli nödvändigt.

I eftermiddag klubbas en ny lag som ska gälla för extraordinära händelser i fredstid.

Om skolor stängs måste förskola och fritidshem erbjudas till barn vars föräldrar har samhällsviktiga arbeten och elever som behöver särskilt stöd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/P9AVzb/ny-lag-om-skolstangning-vill-ligga-steget-fore

Man ska alltid vänta tills det är försent......

Absolut inte försent. Vi vill inte ha italien Två

https://time.com/5797637/italian-grandparents-coronavirus-babysitters/
Citera
2020-03-19, 12:14
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Övervikt, diabetes osv ingen bra kombination med Covid-19. USA ligger illa till.

Tyvärr är det många svenskar som är lite överviktiga också och har diabetes utan att veta om det.
Citera
2020-03-19, 12:15
Medlem
Ska experter eller politiker fatta de viktigaste besluten i ett demokratiskt samhälle?
Myndigheterna i förarsätet för svensk coronapolitik
https://www.altinget.se/rikspolitik/artikel/myndigheter-i-forarsatet-for-svensk-coronapolitik
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Mardrömmen torde vara att spridningen tar ny fart i Kina, nu kan man alltid luta sig mot att de minsann fick bukt på eländet!
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Jag tänker på han danske reportern. Levde tätt med sin fru och son i över vecka på semester. Dom -vad jag vet- blev aldrig sjuka? Underligt tycker jag om den nu är så jävla smittsam.

Frun kan ju ha en immunitet som sonen ärvt?
Citera
2020-03-19, 12:16
Avstängd
Viruset verkar vara extremt geografiskt lokaliserat av någon anledning, hur rikt eller fattigt landet är verkar inte spela någon roll, inte heller om det är storstad eller glesbygd. Italien är en riktig smitthärd En annan smitthärd i Frankrike är Mulhouse (inte Paris?) och i Tyskland är regionen som ligger nära Mulhouse också drabbad. Vad kan förklara detta? Eventuellt att viruset kommer som ett moln och lägger sig över vissa områden. En teori.
Citera
2020-03-19, 12:17
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer att få enorma konsekvenser för ekonomin. Det enda sättet är att riksbanken öppnar kranarna (i alla länder) så att folk kan betala sina räkningar, alternativt att vi fryser allt här och nu. Men vi kommer alla att förlora på det här, på ett eller annat sätt, det är ett faktum. Det kommer att bli en kollektiv skuld för hela världen att betala. Sen ska vi ha en seriös diskussion om vad som lett fram till det här och varför vi står med byxorna nere i en era där vi haft enorm rikedom som flödat genom samhället. Utan skygglappar, utan politisk korrekthet.

Varför ska vi betala räkningar fattar jag inte?
Vi kan väl bara lägga ner det tills detta är över?

Det är ju bara statliga bolag som ska leverera det viktigaste, så de kan väl bara skita i att ta betalt istället? Iallafall i två månader. Å så bankerna då.. men jag kan inte se att det skulle gå någon större nöd på dem. De kan ju ställa upp nu så många gånger som medborgarna räddat bankerna.
Privata fastighetsägare klarar sig fint de med. De har haft fina guldår nu rätt länge, då de har tagit ut ockerhyror av befolkningen.
Citera
2020-03-19, 12:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
En nära framtid även i Sverige, kanske..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/504X6E/oskar-20-inlast-i-ode-byggnad-i-osterrike

Det där är ju ingen katastrof egentligen. Oskar får mat och mår bra. Om en månad är han ute igen och kan fortsätta med sitt liv. Varför blir det en snyfthistoria av det här? Han är ung och har många år framför sig, troligtvis blir han inte särskilt sjuk heller.
Citera
Medlem
Centauris avatar
13 dagar har nu gått sedan jag frågade när vi kommer få se massdöd. Varje dag har ni sagt vänta någon vecka.

Det har snart gått två veckor.

Det bor 27 miljoner människor i Norden. Hittils 26 döda i detta område.

Idioterna till alarmister har påstått i månader nu att dödligheten ligger på 6-8% plus att 15-20% av alla smittade hamnar på IVA.

NI HAR HAFT FEL SEN DAG ETT ERA IDIOTER.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Ok rysstroll.

Världsmästaren här har lösningen! "Finns bara en lösning. Hörrni! Allihopa!"
Finns såklart olika sätt detta kan spela ut sig på.

Farligare än viruset är alla rysstroll och alla nyttiga idioter som sprider desinformation.

Så se upp för vad ni läser. Dessutom går det ganska fort att känna igen de användare som hela tiden drar fram dramtiska besked men helt ignorerar vad den samlade bedömningen är.

Se upp med desinformatörer som vill skada oss svenskar gott folk.

Jag är inget rysstroll, jag är sverigevän. Men världen är större än Sverige, kolla på andra länder! Knappt något land i Europa utom Sverige är öppet som vanligt. Ni måste vakna! Världen konmer hata er om ni inte stänger ner som resten av oss snartast!
Citera
2020-03-19, 12:19
Medlem
Kanske dags att ändra rubriken, "1% kan dö va influensan?"

"Italien, 99-procent-av-doda-hade-andra-sjukdomar"
https://www.etc.se/utrikes/coronastatistik-fran-italien-99-procent-av-doda-hade-andra-sjukdomar
Citera
2020-03-19, 12:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varför ska vi betala räkningar fattar jag inte?
Vi kan väl bara lägga ner det tills detta är över?

Det är ju bara statliga bolag som ska leverera det viktigaste, så de kan väl bara skita i att ta betalt istället? Iallafall i två månader. Å så bankerna då.. men jag kan inte se att det skulle gå någon större nöd på dem. De kan ju ställa upp nu så många gånger som medborgarna räddat bankerna.
Privata fastighetsägare klarar sig fint de med. De har haft fina guldår nu rätt länge, då de har tagit ut ockerhyror av befolkningen.

På ett sätt gillar jag din kommunistiska inställning. Men folk är giriga, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in