2020-03-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
Människor är så kortsiktiga.

På vilket sätt tror ni att vi börjar närma oss slutet på detta?
Det här är bara början.

Om 2 veckor när folk börjar dö på riktigt i USA och övriga delar av världen kommer nästa smäll.

Fast hur vet du det?

Vi kanske är så långsiktiga att vi inte sätter så stor vikt vid om vi kommit halvvägs genom eller bara sett början på detta.

Om fem år inbillar jag mig att det inte har så jätte stor betydelse om man gav 87 eller 117:- för swedbank.

Och om 25år är jag övertygad om att det har högst marginell betydelse.
Citera
2020-03-19, 10:46
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Det faktum att du skriver "Garanterat" ger dig noll trovärdighet. Att du tror att de på riktigt svetsade in alla kineser är ju också nåt som gör att dina tankar ska bemötas med skepsism.

Det finns sjukt mycket positiva saker som uppkommit sedan dess:

China has closed down its last coronavirus hospital. Not enough new cases to support them.
- Doctors in India have been successful in treating Coronavirus. Combination of drugs used: Lopinavir, Retonovir, Oseltamivir along with Chlorphenamine. They are going to suggest same medicine, globally.
- Researchers of the Erasmus Medical Center claim to have found an antibody against coronavirus.
- A 103-year-old Chinese grandmother has made a full recovery from COVID-19 after being treated for 6 days in Wuhan, China.
- Apple reopens all 42 china stores
- Cleveland Clinic developed a COVID-19 test that gives results in hours, not days.
- Good news from South Korea, where the number of new cases is declining.
- Italy is hit hard, experts say, only because they have the oldest population in Europe.
- Scientists in Israel likely to announce the development of a coronavirus vaccine.
- 3 Maryland coronavirus patients fully recovered; able to return to everyday life.
- A network of Canadian scientists are making excellent progress in Covid-19 research.
- A San Diego biotech company is developing a Covid-19 vaccine in collaboration with Duke University and National University of Singapore.
- Tulsa County's first positive COVID-19 case has recovered. This individual has had two negative tests, which is the indicator of recovery.
- All 7 patients who were getting treated for at Safdarjung hospital in New Delhi have recovered.
- Plasma from newly recovered patients from Covid -19 can treat others infected by Covid-19.

Är det inte du som har suttit och viftat bort allting i tråden om viruset i flera veckor nu?

Ingen tar dig på allvar längre.
Citera
2020-03-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du låter som Peter Schiff och andra som förutspått 20 av de senaste 2 börsnedgångarna. :-)

Investera för Guds skull i centralbankspengar om du räds aktier. Eller guld som ger dig volatilitet utan avkastning.

Människorna bakom liberty silver täljer guld i dagarna i alla fall.
Har haft lite koll på deras priser senaste åren.
Spread mellan köp och sälj på nästan 30% nu när många är desperata, borde ge bra klirr i kassan.
Citera
2020-03-19, 10:48
Medlem
handkrems avatar
Jag märker av en viss skillnad i min omgivning. Det pratas en aningen mindre om corona, folk har börjat slappna av lite och går inte runt oroliga lika som innan. Även medier börjar rapportera positiva nyheter om ämnet. Detta kan vara en falsk trygghet såklart.

Jag tror människor kommer ledsna på att sitta hemma och uggla ganska fort och återgå till sina normala liv trots smittan. Vi börjar få mer och mer studier som visar på att det är de svaga som dör av infektionen.

Snart(redan nu) ledsnar folk på nyhetsflödet om detta virus och då tror jag att vi börjar återhämta oss.
Citera
2020-03-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Är du i farten igen? Och nu med halmgubbar. Se upp för svallande känslor om du skall hålla på med aktier. Vi har att göra med en epidemi, inte en lågkonjunktur som uppstått p.g.a. problem i världsekonomin.

Aktier är enda tillgången med avkastning dit alla vill tillbaka innan de sista högbelånade eller svagsinta skakats ur.

Argumentera gärna lite mer.
För många företag får ju absolut ingen inkomst under denna period, men står med personalkostnader.
Många sägs upp.

Det som är på + - sidan, är ju att centralbanken kan trycka hur mycket låtsaspengar som helst,
och jag ser det som så att vårt ekonomiska system funkar och snurrar om man sätter in pengar, som man betalar med tid (frammåt), då hjulen börjar rulla, så kan man börja betala av tillbaka.

Jag misstänker att detta är en ekonomisk kris som kommer att hålla i sig länge, i och med att så fort något virus bryter ut lite, så kommer börsen störtdyka. Till 2035 i värsta fall.
Citera
2020-03-19, 11:19
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handkrem
Jag märker av en viss skillnad i min omgivning. Det pratas en aningen mindre om corona, folk har börjat slappna av lite och går inte runt oroliga lika som innan. Även medier börjar rapportera positiva nyheter om ämnet. Detta kan vara en falsk trygghet såklart.

Jag tror människor kommer ledsna på att sitta hemma och uggla ganska fort och återgå till sina normala liv trots smittan. Vi börjar få mer och mer studier som visar på att det är de svaga som dör av infektionen.

Snart(redan nu) ledsnar folk på nyhetsflödet om detta virus och då tror jag att vi börjar återhämta oss.
Nja, bara för man tror och känner något så behöver det nödvändigtvis inte vara som så.
Små företagare har det oerhört svårt nu. Går dessa i konkurs försvinner många arbetstillfällen som inte kommer tillbaka när coronaviruset är hejdat.
Det kortsiktiga resultatet är att vi kommer gå in i alla lågkonjunkturers moder.
Fullständigt obegripligt att folk väljer att stopp in sina pengar på börsen. Detta är inte slutet, inte ens början på slutet utan närmast slutet på början.
Personligen tror jag vi kommer få se de ekonomiska konsekvenserna av detta under många år…
Citera
2020-03-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nja, bara för man tror och känner något så behöver det nödvändigtvis inte vara som så.
Små företagare har det oerhört svårt nu. Går dessa i konkurs försvinner många arbetstillfällen som inte kommer tillbaka när coronaviruset är hejdat.
Det kortsiktiga resultatet är att vi kommer gå in i alla lågkonjunkturers moder.
Fullständigt obegripligt att folk väljer att stopp in sina pengar på börsen. Detta är inte slutet, inte ens början på slutet utan närmast slutet på början.
Personligen tror jag vi kommer få se de ekonomiska konsekvenserna av detta under många år…
Ja efter coronaviruset är hejdat kommer ingen längre äta ute på restauranger. Folk har på en gång insett hur bekvämt de är att göra mat hemma. Hotellen? Ja vi insåg under coronakrisen att hotell egentligen inte behövs, nu kommer alla stanna hemma, alla företag kör skypemöten och ingen reser utanför sin egen bostadsort längre. Är det så du menar framtiden ser ut?

Försvinner alla hotellföretagen under närmsta året i ett worst case scenario kommer nya dyka upp när det är över.
Citera
2020-03-19, 11:35
Medlem
handkrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Just därför jag säger att jag TROR och jag KÄNNER. Du delar med dig av dina tankar på ett sätt som får det att låta som fakta. Låt mig poängtera att dina tankar och känningar inte är fakta, bara så du vet. Allt detta är spekulationer.

Jag tror att när detta är över så kommer folk boka resor som aldrig förr då de suttit hemma och blivit uttråkade. Vilka småföretagare syftar du på? Jag själv ingår i ett småföretag inom hantverksryrke och vi märker ingen skillnad i huvud taget. Dock bor vi på mindre ort.
Citera
2020-03-19, 11:36
Medlem
Surtrutens avatar
Det går ju att räkna på ungefär hur lång tid det är önskvärt att smittspridningen ska pågå.
Om vi tar detta i ett stockholmsperspektiv, för det är det jag känner till något lite om.

2 miljoner invånare.
1 % av alla insjuknade verkar behöva intensivvård.
Nästan 200 intensivvårdsplatser är på gång.

Jag har för mig att jag hört att man intensivvårdas i snitt två veckor, kan vara fel men vi antar det så länge.

Under varje tvåveckorsperiod kan alltså 200/0,01 tillåtas bli sjuka, dvs 20 000 personer (10 000 i veckan)

Hälften av 2 miljoner ska antagligen smitas för att spridningen ska hållas i schack.

1 000 000 /10 000 = 100 veckor.
Önskan är uppenbart att smittspridningen ska pågå lääänge.

Frågan är hur en kommande börsuppgång påverkas av två olika scenarier.
1) Lång pågående smittspridning och få dödsfall, vården klarar sig någorlunda.
2) Kort smittspridning, många dödsfall och vården går på knäna.

Edit: Givetvis kommer det att hjälpa mycket om riskgrupperna kan hållas utanför smittspridningen, men indikationen är ändå att det är ett långsamt smittoförlopp som är önskvärt.
Senast redigerad av Surtruten 2020-03-19 kl. 11:40.
Citera
2020-03-19, 11:41
Medlem
Köpt Bull X15 för 50 000 kr nu, bära eller brista
Citera
2020-03-19, 11:42
Avslutad
Citat:

Haha, vi har inte upplevt pandemin än. Stockholm rustar upp, om ca 1-2 veckor kommer det vara rent av krisartat i Stockholm enligt forskarna. Ekonomer,bla Borg säger ju att det kommer ta lång tid att återhämta detta och att Sverige står dåligt rustade. Vet du hur många jobb som försvinner nu som inte kommer tillbaka?
Citera
2020-03-19, 11:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag tror att när detta är över så kommer folk boka resor som aldrig förr då de suttit hemma och blivit uttråkade. Vilka småföretagare syftar du på? Jag själv ingår i ett småföretag inom hantverksryrke och vi märker ingen skillnad i huvud taget. Dock bor vi på mindre ort.

När Scania nu varslar 9 000 personer leder det till detta.
Scanias produktionsstopp slår mot hundratals underleverantörer i Sverige. Det säger Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG, till Ekot.
– Det här är verkligen, verkligen illa för vår industri i Sverige, säger han.
Enligt Sidahl blir konsekvensen att 500-600 leverantörer går från stor produktion till i princip noll produktion. Totalt bedömer han att 40 000–50 000 personer kan beröras hos underleverantörerna.
– Det skulle inte förvåna mig om man varslar kring 50 procent av personalstyrkan redan i nästa vecka, säger Sidahl.
https://omniekonomi.se/tiotusentals-jobb-i-fara-hos-leverantorer-verkligen-illa/a/wPQl15
Givetvis finns det också företag som kommer att klara sig relativt opåverkade.
Givetvis finns det personer som kommer att kunna resa när corona är över.

Just nu tror jag att påverkan kommer att bli ofattbart stor i och med att många drabbas om/när tillverkare som likt Scania har många underleverantörer stänger ner/minskar produktionen, men vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in