2020-03-19, 10:27
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Holy smoke :/

https://news.sky.com/story/coronavirus-iran-frees-85-000-prisoners-to-combat-spread-of-covid-19-11958783

Fängelse är ju en karantän? Dessutom är det ofta unga som sitter inne..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
De kommer garanterat göra allt de kan för att ta sig till Sverige. Asylrätten gäller fortfarande här. 85.000 frisläppta iranska fångar på väg. Mysigt!

Corona-flyktingar.

Det är meningslöst med "stängda gränser" om en av de största och mest problematiska grupperna (asylsökande och anhöriga till såna som redan finns i landet) släpps in.

Alla kroppar kan bära på smitta och "mänskliga rättigheter" skyddar inte mot virus.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det är ännu mera oförlåtligt att de hemvändande Italien-resenärerna inte isolerades och sattes i karantän - alla utan undantag - när de landade i Sverige. Personal i hazmat-dräkter borde ha funnits på plats vid varje flygplats och transporterat varje skidåkare till en isoleringsavdelning.

Vi borde ha varit snabbare att införa karantän för de som kom från riskländer. Jag vet inte varför de såsade på det beslutet.

Sen tror jag att det blivit svårt att sätta alla på isoleringsavdelning. Vi hade inte haft plats till det men beordrad hemkaratän.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Detta är vad Folkhäsomyndigheten har redovisat

Antal konstaterat smittade personer i Sverige: 1 279. (Ink nya insjuknade i Corona)

Dödsfall: 10.

Antal som vårdas på IVA: 21.

Källa: Folkhälsomyndigheten.

(Uppdaterat: 18 mars 2020, klockan 14.00)

OBS
Med tanke på att man inte längre räknar nya fall av smittade utan endast insjuknade i Corona, så beror ökningen i "antal konstaterade smittade personer i Sverige" på antalet nya fall som insjuknat i Corona. Den sista siffran med smittade från när man fortfarande räknade(20-03-13) var 1059st.
Det betyder att från den 13:e mars till idag den 19:e mars har antalet insjuknade i Corona ökat med 220 personer! I snitt blir det 36,6 personer som insjuknade per dygn.
Hur många smittade det är i Sverige idag finns det ingen uppgift på, man räknar inte längre men den sista siffran var 1059st.
(2020-03-13)
OBS
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Det finns ett par liknande. Jag skickade pm till en annan bot, den upphörde omedelbart/bytte konto.

Det är jävligt tröttsamt och så genomskinligt.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Listan över samhällsbärande yrken enligt länsstyrelsens definition. Dessa yrkesutövare har rätt till barnomsorg vid ev lock down.

”Listan kommer från Länsstyrelsen i Stockholm. Barn med föräldrar inom dessa yrken ska ha rätt till omsorg även vid en skolstängning.

Personal vid hamnar och flygplatser
Personal till storkök
Larmcentralen
Kritisk personal inom finansiella sektorn
Begravningsverksamhet
Sanering
Personal till transporter av material
Krisledningspersonal
Kommunalteknisk försörjning
Bevakning
Stödfunktioner inom IT telefoni och HR
Dagligvaruhandel
Energibolag
Gränskontroll
Underrättelseverksamhet
Räddningstjänst
Barnomsorg
Rättsväsendet
Personal till kollektivtrafik”

https://www.expressen.se/nyheter/deras-barn-far-specialskola-under-krisen-hela-listan/

Sjukvårdspersonal?
Ja, absolut ska sjukvårdspersonal vara med på listan.

Jag saknar även personal som jobbar med vattenförsörjning.

Är det någon som har listan från länsstyrelsen i Stockholm? (Jag har sökt men ej hittat.) Jag misstänker att Expressen missat, dessutom skiter Expressen i att länka direkt till listan som antagligen finns någonstans på länsstyrelsens web.
Citera
2020-03-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Du får gå och läsa vad jag faktiskt skrivit... Jag har alltid pratat om Spanien - läs tidigare.

Någon annan nämnde Italien.

Ok då ber jag om ursäkt att jag blandade ihop er.
Citera
2020-03-19, 10:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
På de senaste 8 dagarna har det dött 10 personer av corona, vilket är 1,3 personer om dagen. Utslaget på ett år blir det 456. Å ena sidan kan man tänka sig att dödstakten går ner på sommaren, å andra sidan att den ökar exponentiellt i takt med att smittan sprids, och att den ökar i snabbare takt när sjukvården går på knäna. Den som lever får se.

Och man kan, och bör också, tänka att antalet dödsfall minskar när R värdet sjunker, vilket det gör när antalet med genomgången infektion ökar.

Någonstans möts kurvorna och då sjunker R och därmed antalet döda.
Citera
2020-03-19, 10:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Det var ett rekordår. 18/19 dog 65 personer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

Du kan börja med att läsa din egna länk din mupp. 65 personer har dött vecka 44-03 19/20. Det är alltså i snitt 5 personer i veckan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ok då ber jag om ursäkt att jag blandade ihop er.

Ingen fara!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Detta är vad Folkhäsomyndigheten har redovisat

Antal konstaterat smittade personer i Sverige: 1 279. (Ink nya insjuknade i Corona)

Dödsfall: 10.

Antal som vårdas på IVA: 21.

Källa: Folkhälsomyndigheten.

(Uppdaterat: 18 mars 2020, klockan 14.00)

OBS
Med tanke på att man inte längre räknar nya fall av smittade utan endast insjuknade i Corona, så beror ökningen i "antal konstaterade smittade personer i Sverige" på antalet nya fall som insjuknat i Corona. Den sista siffran med smittade från när man fortfarande räknade(20-03-13) var 1059st.
Det betyder att från den 13:e mars till idag den 19:e mars har antalet insjuknade i Corona ökat med 220 personer! I snitt blir det 36,6 personer som insjuknade per dygn.
Hur många smittade det är i Sverige idag finns det ingen uppgift på, man räknar inte längre men den sista siffran var 1059st.
(2020-03-13)
OBS

Siffran insjuknade, innefattar den även sådana som klarar sig i hemmet eller enbart sjukhusvårdade?
Citera
2020-03-19, 10:31
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du kan börja med att läsa din egna länk din mupp. 65 personer har dött vecka 44-03 19/20. Det är alltså i snitt 5 personer i veckan.
japp och de veckor influensan typiskt sträcker sig över. Tror du det fortsätter dö folk under hela våren och sommaren eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in