2020-03-19, 10:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ja...

En annan fråga värd att ställa är:

– När kommer flest att ha en aktiv infektion i Sverige?

Prognoserna jag sett varierar mellan slutet av april och efter sommaren, med slutet av maj som ett ungefärligt medelvärde.

Fördelen mad att bromsa spridningen är att vården får en bättre chans att ta hand om allvarligt sjuka. En följd av en inbromsning kan väl bli att det pågår längre tid?

Svaret på din fråga är "vet ej", och du har rätt i att detta kommer att pågå länge om 60% ska bli smittade.
... Dock tror jag att hela strategin om flockimmunitet är övergiven redan i måndags, men att det inte blir offentligt förr än om 3 veckor. Hela världen har nämligen övergivit den och endast Sverige är kvar.
Åtgärderna för att stoppa smittan kommer vi dock fortlöpande se från och med nu, men inledningsvis med motiveringen att "plana ut puckeln".
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jag väntar fortfarande på 100 000 döda i Sverige.

Ni idioter till alarmister har från dag ett påstått att hundratusentals kommer dö i Sverige.

Ni är helt jävla sjuka i huvudet.

Är det verkligen folk som sagt 100K döda? Vi bryr oss inte om ifall du förlorat pengar på börsen, det är ditt misstag. Du verkar vara en typisk rödvinskommunist som felsatsat helt enkelt. Taskigt läge. Men om det blir så, så hade det varit intressant att ta en diskussion med dig. Jag antar att du försvinner likt en avlöning om det skulle ske.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Tegnell åkte väl till Somalia?

Dit åkte han också.

Men i ett tidigare skede sade han att han nyss var i Thailand.

Han gillar att resa.
Citera
2020-03-19, 10:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Dör man bara för att man inte får gå ut på sin vanliga promenad, eller av att inte känna sig fri?
Skribenten i artikeln nedan verkar tycka det:

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/att-sluta-leva-ar-ocksa-att-do/

"Mamma säger att hon är mycket försiktig men påminner även hon om friheten, den dyrbara.
Att sluta leva är också att dö. Hon vill gå med sin hund deras vanliga promenader bland påskliljorna och känna våren vakna, ännu en gång."

Jag tycker inte det. Att sluta leva däremot, alltså att inte överleva, det är att dö. Och så länge man överlever så kan man längta efter promenader och frihet mm, och den längtan gör det lättare att överleva. Människor dör ju tex inte bara för att de hamnar i fängelse, vilket troligen är bla för att de längtar efter frihet mm.

Men det räcker alltså att överleva, så dör man inte. Och det är överlevnad vi måste ägna oss åt nu under Coronakrisen, inte åt promenader eller frihet eller liknande.

Har man en hund måste man gå ut med den, sjuk eller inte, att gå i en park och undvika närkontakt med andra människor är inga problem, frisk luft har få dött av, tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Stämmer inte alls. Folk är feta här och fetare blir dom. Tyvärr många latinamerikaner om man ska gå på vad man ser på gatan.

https://www.oecd.org/fr/els/systemes-sante/obesityandtheeconomicsofpreventionfitnotfat-spainkeyfacts.htm

https://english.elpais.com/elpais/2019/01/10/inenglish/1547131751_501777.html

"1. Adult obesity rates in Spain are higher than the OECD average, but child rates are amongst the highest in the OECD. Two out of 3 men are overweight and 1 in 6 people are obese in Spain. One in 3 children aged 13 to 14 are overweight. The proportion of adults who are overweight is projected by the OECD to rise a further 10% during the next 10 years."

Byter du land när statistiken motbevisar dig? Nyss pratade du om Italien, när du får statistik son visar att de är smala börjar du prata om Spanien och latinamerikaner boende i Spanien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Varje år dör cirka 200 personer i Sverige av vanlig influensa.
På de senaste 8 dagarna har det dött 10 personer av corona, vilket är 1,3 personer om dagen. Utslaget på ett år blir det 456. Å ena sidan kan man tänka sig att dödstakten går ner på sommaren, å andra sidan att den ökar exponentiellt i takt med att smittan sprids, och att den ökar i snabbare takt när sjukvården går på knäna. Den som lever får se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Okej, 200 är kanske ett genomsnitt.

Tror 200 är en bra säsong, med "snällt" virus och riskgrupperna har fått bra vaccin. Genomsnittet har jag för mig är kring 400.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-19 kl. 10:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Holy smoke :/

https://news.sky.com/story/coronavirus-iran-frees-85-000-prisoners-to-combat-spread-of-covid-19-11958783

De kommer garanterat göra allt de kan för att ta sig till Sverige. Asylrätten gäller fortfarande här. 85.000 frisläppta iranska fångar på väg. Mysigt!
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Tegnell uppmuntrade till resor och åkte själv till Thailand. Det borde han inte ha gjort. Det var en arrogant hållning.

Giesecke och Olsen sade i Agenda att de inte skulle åka till Thailand nu. Tegnell sade tvärtom på nyheterna nästa dag.

När det gäller Alperna så tror jag att vi i Europa blev tagna på sängen. Vi trodde inte att det skulle sprida sig hit så fort.

Det är ännu mera oförlåtligt att de hemvändande Italien-resenärerna inte isolerades och sattes i karantän - alla utan undantag - när de landade i Sverige. Personal i hazmat-dräkter borde ha funnits på plats vid varje flygplats och transporterat varje skidåkare till en isoleringsavdelning.
Citera
2020-03-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Holy smoke :/

https://news.sky.com/story/coronavirus-iran-frees-85-000-prisoners-to-combat-spread-of-covid-19-11958783

Hmm? Smittspridningen borde ju öka om man släpper ut alla dessa fångar? Är de inlåsta smittar de ju ingen utanför murarna.

En lite mer hårdför regim hade skjutit av fångarna istället för att släppa ut dem i samhället. Åtminstone om det gällde grövre brottslingar.
Citera
2020-03-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Byter du land när statistiken motbevisar dig? Nyss pratade du om Italien, när du får statistik son visar att de är smala börjar du prata om Spanien och latinamerikaner boende i Spanien?

Du får gå och läsa vad jag faktiskt skrivit... Jag har alltid pratat om Spanien - läs tidigare.

Någon annan nämnde Italien.
Citera
2020-03-19, 10:24
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
År 17-18 dog över 1000 personer.
Det var ett rekordår. 18/19 dog 65 personer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in