2020-03-19, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
USA kommer drabbas jävligt hårt. Kurvan stiger som fan:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Bara det att upp till 30 000st redan dött av "vanlig" influensa i USA från 1/10 2019 till 1/2 2020, men inte ett ord detta i media.

30 000st är mer än 205st!
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vilka vakter vill jobba där när det sprider sig som en löpeld? Varför tror du Iran släppte ut fångar?
För att iran är fattiga och har inte råd att underhålla sina fångar och vill skicka dom till europa.

Dom vakter med gasmasker.

Sluta vara korkad nu och tro att viruset ett fängelse är värre än ute i samhället!

Bye!
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
1. Alla säger max 14? Vart får du 27 ifrån? Gärna mer än något enstaka exempel..
2. Möjligt.
3. Källa på detta? Att man lallar runt i 27 dagar sen dör?
4. Fåtal barn blir sjuka. Ingen under 18 har dött i Europa.

1. 14 dagar är en medel incubations tid till sjukdom som nämnts
2. 27 dagar är längsta nämnd tid till att du blir sjuk. Längsta nämda sjudomstid efter inkubation som var känd för ca 6v sedan till död var 41 dagar.(kan vara längra nu)
Därav att indien kör på, körde på 28 dagar karantän.

Testa och sök på google, läs artiklarna själv.... För trött föt att leta på det,
sök i tråden, dessa nuffror har redan nämts 100 tals gånger i tråden.....
Citera
2020-03-19, 09:35
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
En sak är säker iaf när man möter kunder i jobbet, de som skrattade och tyckte detta var mäkta komiskt i början, har nu tystnat, och antagit en lite blekare... sammanbiten min. Det är bra att folk börjar fatta allvaret. Då är hälften vunnet i detta!

Ja mycket komik har det varit.
Jag kommer alltid skratta åt intervjun i tv4 med b. Olsen där reportern frågar: "Nu börjar ju jag bli lite orolig när du säger sådär. Behöver jag verkligen vara det? ""
Hans min när Olsen svarar JA kommer att gå till historien. Obetalbart.
Citera
2020-03-19, 09:36
Medlem
MrSokratess avatar
Har bestämt mig för att inte dras med i masshysterin.
Jag respekterar sjukdomen men tycker att det överdrivs något djävulskt.
Om Italien är skräckexemplet så är jag lugn.
En knapp majoritet som dör där är 80+ som inte har så mycket liv kvar i sig pga underliggande sjukdomar och förstås hög ålder. 88% av de döda är 70+.
Problemet är att det blir många dödsfall på kort tid, en peak, vilket skrämmer gemene man.
Är betydligt mer orolig för den kommande recessionen än för viruset.
Respekterar er som har andra åsikter så vänligen respektera min.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Artikeln säger dock inget om vill de ser som unga och friska. Kan ju vara Paolo 60 år som prioriteras framför multisjuke Giuseppe 95 som ändå skulle dött av en vanlig förkylning. Självklart försöker man inte rädda folk som låg på dödsbädden redan innan de drabbades av viruset. Detta är inget exceptionellt utan görs inom vården hela tiden. Det betyder inte att för den skull de som är yngre hade dött utan vård.

Sådan prioritering sker i princip aldrig i vanliga fall. Det gäller huruvida vården orsakar mer skada än nytta.
Är alternativet ond bråd död så blir det enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
1. 14 dagar är en medel incubations tid till sjukdom som nämnts
2. 27 dagar är längsta nämnd tid till att du blir sjuk. Längsta nämda sjudomstid efter inkubation som var känd för ca 6v sedan till död var 41 dagar.(kan vara längra nu)
Därav att indien kör på, körde på 28 dagar karantän.

Testa och sök på google, läs artiklarna själv.... För trött föt att leta på det,
sök i tråden, dessa nuffror har redan nämts 100 tals gånger i tråden.....

Jag reagerar kraftigt på 27 dagars inkubation. Hittar bara att det är baserat på en person i Kina.

https://www.reuters.com/article/us-china-health-incubation/coronavirus-incubation-could-be-as-long-as-27-days-chinese-provincial-government-says-idUSKCN20G06W

Det är som att tro på tomten för att Greta 5 år hävdar det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag har jobbat och studerat med alla mina barn hemma otaliga gånger, herregud människa vi är väl vuxna som kan kavla upp ärmarna och anpassa oss till en krissituation.
Jag har vänner och bekanta över hela Europa som just nu gör just det. Men vi svenska mähän måste som vanligt utmärka oss och gnälla innan det ens har blivit verklighet.
Du och jag kan absolut klara det rent fysiskt/psykiskt men det är heller inte du och jag som avgör huruvida den situationen är hållbar för våra arbetsgivare. Detta kräver att alla arbetsgivare och dess aktieägare som redan blöder pengar tillåter produktiviteten i sitt bolag att gå ner ytterligare för du kan ju inte påstå att du kan jobba lika bra när du samtidigt ska ta hand om barn och även har ansvar för att de följer läroplanen? Detta är en situation som rent ekonomiskt inte hänger på individen utan det kräver även förståelse och anpassning från arbetsgivare med hård press på ekonomin vilket gör denna situation minst sagt prekär.
Citera
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ingen hindrar dig att leva som vanligt och strunta i detta.
Frågan är varför du sitter i tråden med denna rubriken som denna tråden har, och förfasar dig över innehållet.
Läs inte då?

Jag gav mitt perspektiv på livet och har aldrig sagt att sjukvården eller medicinsk personal inte ska göra precis allt de kan för att begränsa smittspridning. Givetvis kommer man som anhörig göra allt man kan för de sina om de blir sjuka.

Fast, om planen långsiktigt inte är att ha ett samhälle som i princip kan liknas vid ett enda stort beredskapssjukhus, i och med att efter detta utbrott kommer det att komma nya - var så säker på att virus har funnits och kommer att fortsätta att finnas - så måste man någonstans börja leva igen.

Hade människor på medeltiden inte gjort det hade du och jag inte funnits här. De gick till grönsaksmarknaden. De odlade landet. De fiskade i vattnet. Precis som det varit för mänskligheten under hela vår historia smittades man ibland ovetandes av sjukdomar, de äldre och sköra var de första att dö. Man vårdade. Man sörjde och gick vidare.

Såsom det varit och såsom det kommer att förbli. Nu har odödlighetskulten i väst fått sig en törn i och med denna epidemi, men sanningen består. När du blir gammal dör du.
Citera
2020-03-19, 09:37
Medlem
Citat:
Flockmentalitet praktiserar vi tyvärr i högsta grad redan, men jag antar att du menar flockimmunitet.

Att samhället fortsätter som vanligt skulle leda till mer långsam smittspridning får jag då inte att gå ihop.

Flockimmunitet såklart. Autokorrekt ville något annat.
Samhället fortsätter väl inte som vanligt, folk jobbar hemifrån om de kan, vi ställer in evenemang och låter folk som har symtom stanna hemma utan karensdag eller läkarintyg. Däremot är strävan att samhället ska rulla på så gott det går.
Citera
2020-03-19, 09:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Usch fy fan, vilka dödsrasister man har i V, Mp, C och S, som argumenterar för stängda gränser som inte ens nazi-Hitler och Tredje riket varit bekväma med. Nu ska man inte hjälpa folk i nöd...

Vad menar du med inlägget? Eu har stängt de yttre gränserna pga av pandemin, vad gör alla till nazister och rasister?
Citera
2020-03-19, 09:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Att så många så öppet bekymrar sig mer för ekonomin än över människoliv är rätt så häpnadsväckande tycker jag.
Inte ens att skydda sina egna barn verkar vara viktigare än förlorad inkomst.
Vad i hela friden är det för fel på folk?

Inte ett dugg häpnadsväckande, empirin visar att det finns en direkt koppling mellan ekonomi, välfärd och folkhälsa.

Det finns en tid efter Covid-19, och många fler kommer att dö framöver i indirekta konsekvenser av Covid-19 än som riskerar att dö i sjukdomen.

Dags att se på dig själv, och fråga dig vad felet kan vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in