2020-03-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jo Tegnell och Sverige har kört sitt eget lilla race och experimenterar med befolkningen. Den som gjorde något liknande senast var väl Saddam Husein med sin gas och i WWII Dr Mengele. Så Tegnell är i gott sällskap då det gäller att orsaka massdöd. Detta i kombination med en regering som är handlingsförlamad och okunnig på grund av deceniers selektivt utval av lämpliga PK rumsrena människor vars åsikt varit viktigare än deras egentliga kunskaper. Så är vi nu i kanske västvärldens sämsta situation vad gäller corona smittan

Det är inte Tegnells fel om det blir så, det är regeringens och tidigare regeringars som monterat ned välfärden, privatiserat och driver olika delar som olika företag och sätter strama budgetar på det.

Innan nyår gick man ut med att man skulle varsla 200 personer på södersjukhuset för att spara pengar, varför sparar man pengar i offentligverksamhet tror du? För man har för lite pengar att röra sig med för att hålla budgeten.

Och nu står regering, socialtjänst, MSB osv och skyller på regionerna att de inte uppfyllt sin uppgift att hålla beredskapslagren redo.

Samtidigt står Maggan och säger att "ladorna" är fulla och pengar är och kommer inte vara något problem. Regeringen har blivit tagna med byxorna nere, nu försöker man rädda sitt anseende och skyller på andra, lägre stående chefer i organisationen Sverige.

Tegnell må säga mycket skit i media, men det är inte han som ställt till med den här röran till att börja med och han kan ju inte trolla. Det är enbart damage kontroll nu att få Sverige verka mer robust innan hela korthuset faller ihop.
Citera
2020-03-19, 07:51
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I Italien löste man barnpassningen med de äldre.

https://time.com/5797637/italian-grandparents-coronavirus-babysitters/

Så alla länder löser det inte så. Det är Norge och Danmark vad jag har hört. Det kan givetvis vara fler länder.

I min kommun skickades det ut papper nyligen om vilket arbete man har, barn, internet, dator. Dvs kommunerna (alla fall min) tittar på hur man ska lösa situationen för de yngre barnen om skolan stänger.

Låter bra.
Vårdpersonalen får gå hem för att passa sina barn.
Då slipper ju dessutom Greta skolstrejka.

Eller ännu bättre: låta äldre multisjuka passa barnen så att de snabbare blir smittade.
Citera
2020-03-19, 07:52
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med tillägget att det gäller för de allra flesta, men inte för individer i riskgruppen, varför berättar du inte det, är du ute efter att skapa sensation?

Spolade tillbaka och han fick en direkt fråga som besvarades med att "sjukdomen är som en svår influensasäsong". Tillägget var att yngre än 50 inte blir särskilt sjuka. Så jag vet inte vad syftar på. Jag lägger ingen värdering i vad han sa jag redovisar det bara.
Citera
2020-03-19, 07:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Forfarande bara 10-12 000 döda av Corona efter 4 månader.

Varje år tar säsongsinfluensan 300 000 liv.
Inga tidningsartiklar.
Inget om detta i TV.
Allt som vanligt

Faran är ju att man inte vet vart det tar vägen. Kan det utvecklas som i Italien i fler länder?

Men jag håller med dig, om ingen ytterligare skulle dö från och med idag, då är det ju ingen ingen större grej.
Citera
2020-03-19, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Presskonferenserna direktsänds med journalister som har syällt alla sorters frågor,har inte censurerats.
Men nu får du jobba lite med ditt konspirationstänk. Presskonferenserna är riggade förstår du väl. SvT har delat ut frågorna, som regeringen och Tegnell har skrivit, i förväg. Fattar du ingenting?
Citera
2020-03-19, 07:55
Medlem
Citat:

Inga tidningsartiklar.
Inget om detta i TV.
Allt som vanligt

Och här har vi uppenbarligen ytligare ett stolpskott som fortfarande inte förstått att spridningen av detta inte nått knappt en promille av befolkningen ännu men sitter och jämför med absolut tal från en sjukdom som nått maximal spridning.

Länder försöker göra ALLT de kan för att hålla takten nere så det inte ska bli tusental som sätter livet till.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Spolade tillbaka och han fick en direkt fråga som besvarades med att "sjukdomen är som en svår influensasäsong". Tillägget var att yngre än 50 inte blir särskilt sjuka. Så jag vet inte vad syftar på. Jag lägger ingen värdering i vad han sa jag redovisar det bara.

Jag syftar på att du utelämnade det som jag fetmarkerar här ovanför, i ditt första inlägg om Giesecke, ohederligt av dig, du vinklar information, syftet kan vi bara spekulera kring.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Ingen tvingades vaccinera sig till att börja med. Vaccinet var heller inte någon svensk inhemsk produkt, det användes med framgång i hela världen. Att din mormor gick bort då hade inget med vaccinet att göra. Kritiken bestod mest i att det var en onödigt dyr åtgärd.
Det verkar som du fått en del om bakfoten och baserar din åsikt om AT på allt annat än saklig grund. Vad är det Sverige gör tvärtemot övriga nu? Syns det stora skillnader om du jämför Sverige mot liknande länder?

Nej det syns ingen skillnad.
Men likt Sverige har alla länder varit jävligt sena på bollen, så smittan hann sprida sig till varenda land i hela världen innan åtgärder togs. Tyvärr.
Kina var nästan två månader sena med att tala om att viruset fanns, så egentligen hade det nog inte hjälpt ens om alla hade vidtagit åtgärder när de äntligen fick reda på det i mitten av Januari. Då var redan världsspridningen i full gång.

Så vad ska vi egentligen göra nu?
Ja det känns ju alltid bättre att göra något än inget. Vi kan ju fortfarande hindra spridningen av ännu fler mutationer. Det vore ju iallafall bra.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Inga tidningsartiklar.
Inget om detta i TV.
Allt som vanligt

Tycker ändå inte man kan jämföra på det viset. Man måste titta på dödligheten genom antalet smittade. Skulle utbredningen bli densamma skulle du få 300-400 miljoner döda/år i Covid 19.

Det är ju därför nästan hela världen försöker begränsa spridningen genom olika former av karantänåtgärder så långt det nu bara i överhuvudtaget är möjligt.
Citera
Medlem
Dödligheten utanför Kina ökar snabbt och CFR räknat på samtliga smittade gick precis om den Kinesiska.
https://imgur.com/a/OtMUyuS

Är det bristen på sjukvårdsplatser som är orsaken?
Citera
Medlem
Citat:
Presskonferenserna direktsänds med journalister som har syällt alla sorters frågor,har inte censurerats.

FHMs pressisar direktsänds ja, men journalister ställer väldigt klena frågor. Har inte hört någon kritisk fråga från presskåren. Det har varit intressant att följa deras "arbete". Det vore bättre om man fimpade pressen och lät allmänheten ställa frågor till FHM.

Censuren i Sverige funkar så att journalisterna låter bli att ställa frågor. Jämför man med andra länders pressisar så ställer bättre och skarpare frågor medan svenska journalister låter FHM sätta upp samma show dag efter dag.
Citera
2020-03-19, 07:56
Medlem
Citat:

Ja, dessutom finns de fortfarande kvar på Youtube om någon vill analysera vad som egentligen sagts eller inte sagts:

https://www.youtube.com/channel/UCQFL1Ag69yNLvR-ULHQKbTg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in