2020-03-19, 07:39
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tro fan att det är farligt annars skulle ju inte länder bete sig som de gör.

Jo Tegnell och Sverige har kört sitt eget lilla race och experimenterar med befolkningen. Den som gjorde något liknande senast var väl Saddam Husein med sin gas och i WWII Dr Mengele. Så Tegnell är i gott sällskap då det gäller att orsaka massdöd. Detta i kombination med en regering som är handlingsförlamad och okunnig på grund av deceniers selektivt utval av lämpliga PK rumsrena människor vars åsikt varit viktigare än deras egentliga kunskaper. Så är vi nu i kanske västvärldens sämsta situation vad gäller corona smittan
Citera
2020-03-19, 07:39
Medlem
Askregns avatar
Vad tror ni om att leva i en Zorb-boll?
Citera
2020-03-19, 07:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engelen
Jag tar för givet att du inte är förälder.

Ungefär 50% av landets föräldrar är skilda vilket betyder många ensamstående med en redan begränsad ekonomi för att få vardagen att gå ihop. T.o.m. jag själv som tjänar 50.000:-/månad kommer inte klara av en stängning av skolorna. Varför? Jo för att det finns maxtak i samtliga socialförsäkringar vilket innebär att jag skulle tappa drygt 29.000:-/månad i best case om det eventuella krispaketet skulle ge full VAB-ersättning enligt dagens nivåer. Detta skulle innebära ekonomisk krasch med ytterst begränsad möjlighet att försörja mig själv och mina barn. Detta gäller ju främst storstäder då fasta kostnader här är på helt annan nivå än på andra ställen i landet. De stockholmare som lever på en betydligt lägre lön kommer aldrig klara detta.

Så värt att väga in i beslutet kring skolorna vilket jag tror är anledningen till att det dröjt och kanske inte ens kommer genomföras vilket också vore bäst för svensk ekonomi och människors välbefinnande på lång sikt.

De allra flesta som lever separerade har väl ändå delad vårdnad? Tror inte det är många separerade föräldrar som skulle neka till att ta hand som sina barn i en krissituation. Visst finns det maxtak i VAB-ersättning, men skulle du verkligen inte klara dig på den menar du? Har du 50% vårdnad skulle du väl i ditt exempel ändå få ut cirka 35 tkr/mån brutto? Till det ett eller flera barnbidrag. Värre då kanske för de med lägre lön, men då blir å andra sidan inte skillnaden mellan lön och VAB särskilt stor, men har man små marginaler förstår jag absolut att det kan bli ett problem. Regeringen skulle ju kunna höja taket i ersättningen, eller höja gränsen från 80 till 90% av lönen. Skulle lindra en del.

Tyvärr tror jag att oviljan att stänga skolor faktiskt främst handlar om pengar. Inte om omsorg av vare sig folkhälsan eller säkra tillgången på vårdpersonal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du vet att människor kan förändras med tiden va? Tegnell var med vid svininfluensan, det var han som i princip tvingade befolkningen att vaccinera sig. Min mormor dog 2 dagar efter den sprutan. Han fick en helvetes massa kritik för det här, ändå fick han den posten han fick. Nu är jag inte psykiatriker, men det känns som han går tvärtemot beprövad vetenskap p.g.a. någon personlig agenda. För mig upplevs han som en fullblodspsykopat, kanske till och med lite mentalsjuk - likt Arnstad "jag har rätt - alla andra har fel". När 7 miljarder människor i princip gör tvärtom, då ska han vara motvalls - det är obegripligt! Jag fasar för vad som kan hända. Politiker ska fatta snabba och konkreta beslut för att skydda sin befolkning, det är deras jävla jobb - populism eller ej. Om skiten träffar fläkten i Sverige så kommer huvuden att rulla. Om inget händer i exempelvis Danmark så kommer befolkningen att ta en pilsner och säga: "Du Preben, hvornaar smager en Tuborg best - verghang!" Medan svenskarna brinner i skärselden! Idiotjävlar!

Ingen tvingades vaccinera sig till att börja med. Vaccinet var heller inte någon svensk inhemsk produkt, det användes med framgång i hela världen. Att din mormor gick bort då hade inget med vaccinet att göra. Kritiken bestod mest i att det var en onödigt dyr åtgärd.
Det verkar som du fått en del om bakfoten och baserar din åsikt om AT på allt annat än saklig grund. Vad är det Sverige gör tvärtemot övriga nu? Syns det stora skillnader om du jämför Sverige mot liknande länder?
Citera
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Kan man få en mask av rätt typ att sitta så hårt så att ingen luft kommer emellan så funkar det alltså. Annars inte.
Därför så många vårdarbetare insjuknar och dör ändå.

Det stämmer delvis. Sitter inte masken så hårt att ingen luft kommer emellan så ökar riskan att man smittas, men den behöver inte vara helt verkningslös för det.

Sätter du 100 pers framför lika många Corona-hostande Italienare i 10 minuter, hälften helt utan mask och andra hälften med en kirurgmask (som allts inte är ett dugg tät på sidorna), så skulle iallafall jag bli mycket förvånad om man inte såg ett mönster där fler utan mask insjuknade än med mask.

I vården kanske detta spelar mindre roll, då de är så pass utsatta för smitta, men för privatpersoner som är nära smittade ibland och korta stunder skulle det kunna vara avgörande!
Citera
2020-03-19, 07:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Är det inte bara så att hon menar att vi måste förstå att vi kan bli smittade även av de vi känner väl, som en bror eller en god vän? Alltså att vi måste begränsa ALLA sociala kontakter, det tjänar inget till att undvika snabbköpet om vi sedan bjuder hem brorsan eller kompisen på middag. Det är så jag tolkar hennes ord.

I så fall tycker jag att det borde ha stått "vi måste bort från att smittan bara är...".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
I Sydkorea startade väl det mesta från en religiös sekt? Kan tänka mig att det är vanligare med vilsna sökande unga kvinnor i sådana sekter än äldre förnuftigt tänkande män.

Stämmer alldeles utmärkt. I Sydkorea är 61% av de smittade kvinnor och 80% är yngre än 70 år (44% är yngre än 40). Endast 3,4% är äldre än 80 år. Den gruppen står för 37% av dödsfallen och dödligheten är mycket hög (284 fall 31 döda = CFR ca 11%).

Mortaliteten är nästan dubbelt så hög bland männen.

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a30402000000&bid=0030
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
I Sydkorea startade väl det mesta från en religiös sekt? Kan tänka mig att det är vanligare med vilsna sökande unga kvinnor i sådana sekter än äldre förnuftigt tänkande män.

Vilsna unga män blir ju i större utsträckning kriminella jmf med kvinnor och vilsna unga kvinnor kanske i stället söker sig till konstiga sekter. Män är alla fall mer utåtagerande (till ex kriminella). Unga kvinnor mer självskador och inåtagerande. Det innebär kanske att man söker sig till sekter i större utsträckning. Min gissning är att yngre kvinnor har mer sociala kontakter än män. Men jag är ingen expert på SK.
Citera
2020-03-19, 07:45
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Visst är det så, samtidigt som man inte ställer kritiska frågor till myndigheterna, man vill ju inte besvära med frågor som många vill ha svar på dvs av allmänintresse.
SVT fungerar med censur, dvs man säger inte mer än man är tillsagd att göra, och man frågar inte mer än vad som godkänts av regeringen.
SVT är statens television och agerar efter det, inte oberoende, inte obunden och dessutom med censur.
Det är vad SVT är och inget annat.
Presskonferenserna direktsänds med journalister som har syällt alla sorters frågor,har inte censurerats.
Citera
2020-03-19, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Fel. 75% av barnen i Sverige bor med båda sina föräldrar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/barn-och-familjestatistik/pong/statistiknyhet/barn--och-familjestatistik/

Den vårdpersonal (och andra samhällsbärande kategorier) med barn under 12 som inte har en medförälder som kan vara hemma ska förstås få hjälp av staten med barnpassning. Så löser man det i andra länder.

De allra flesta i Stockholm med kontorsjobb i privat sektor jobbar redan hemifrån sedan förra veckan, många har dessutom redan barnen hemma.

I Italien löste man barnpassningen med de äldre.

https://time.com/5797637/italian-grandparents-coronavirus-babysitters/

Så alla länder löser det inte så. Det är Norge och Danmark vad jag har hört. Det kan givetvis vara fler länder.

I min kommun skickades det ut papper nyligen om vilket arbete man har, barn, internet, dator. Dvs kommunerna (alla fall min) tittar på hur man ska lösa situationen för de yngre barnen om skolan stänger.
Citera
2020-03-19, 07:49
Medlem
Arnold15s avatar
Forfarande bara 10-12 000 döda av Corona efter 4 månader.

Varje år tar säsongsinfluensan 300 000 liv.
Inga tidningsartiklar.
Inget om detta i TV.
Allt som vanligt
Citera
2020-03-19, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ont om krematoriekapacitet i Italien.

Dr Elisabetta
@ViralRNA
My blood has frozen in my veins. The air has been punched out of my lungs.

Italian Army transports ~60 bodies from overwhelmed Bergamo to Modena and Bologna for cremation.

https://twitter.com/ViralRNA/status/1240408437516877824

Medan Bergamo skickar sina lik med militärkonvoj till andra delar av Italien för att brännas så har Lodi agerat annorlunda och klarat sig bra, visar en Oxfordstudie.

från SvD

Det första coronafallet i Italien konstaterades i den norra regionen Lombardiet i slutet av februari, och provinserna Lodi och Bergamo kom att drabbas allvarligt.

De två provinsernas olika sätt att hantera situationen på, syns nu tydligt i resultatet på antalet smittade. Vilket danska TV 2 rapporterat om.

Medan man i Lodi snabbt stängde ner stora delar av näringslivet, skolor och begränsade invånarnas sociala liv, infördes inga begränsningar i Bergamo.

I Lodi har kurvan plattats ner, medan den stiger i Bergamo.

https://www.svd.se/helt-olika-beslut-i-drabbade-omradena--tydligt-resultat

Danska TV2

https://nyheder.tv2.dk/2020-03-18-to-italienske-provinser-haandterede-coronavirus-helt-forskelligt-og-det-ses-nu-tydeligt

Studien här. Scrolla längre ned för Italien-avsnittet.

https://osf.io/fd4rh/?view_only=c2f00dfe3677493faa421fc2ea38e295
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in