2020-03-19, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja eller så blir vi Italien 2.0 - vem ska vi då skylla på? Wuhan-lösningen vet vi fungerar. Känns som ett rent dåraktigt beslut.

Det är ju ett experiment...
Citera
2020-03-19, 01:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Stryka med är nog vad jag sett i princip obefintlig med en fungerande sjukvård. Problemen börjar om det är tillräckligt många på samma gång som upptar sjukhusbäddar på IVA. Som vissa i den här tråden resonerar att det bara är en förkylning ser inte komplikationerna som blir när platserna inte räcker till.

Precis I Italien kör man Triage, är du över 60 så får du kalla handen och kommer inte in på intensiven. Så har du hjärtinfarkt = död!. Min morbror är 63, mina föräldrar 70 och 80, jag fasar. Dessutom, får du viruset och det går illa, så dör du ensam, inga besök tillåts! Hur tänker människor egentligen?
Citera
2020-03-19, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej du jag är ärlig med att jag inte vet om man får någon immunitet av betydelse efter Corona. Blir dock sjukt irriterad när folk uttalar sig tvärsäkert om saker de uppenbarligen inte vet något om. Inte ens experterna vet detta till hundra procent. Det är i min bok verkligen att sätta sig på höga hästar.

Immunitet utan betydelse? Ja om man kan återinsjukna väldigt kort tid efter en infektion, tycker jag tex inte att det är någon immunitet att tala om direkt. Snabbmuterande virus i synnerhet (som influensan t.ex.) kan man bli lika sjuk av nästa säsong. Sen har du - som vi redan pratat om - varianten där nästa exponering leder till en mkt värre sjukdom. Det tycker jag inte heller är någon immunitet värd namnet.
Ja. Många mikrobiologer, bland dem Björn Olsen, menar ju att detta virus kan komma att bli ett säsongsvirus precis som influensavirus.

Det betyder ju INTE att de anser att man inte blir immun mot SARS-CoV-2.
Citera
2020-03-19, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Många mikrobiologer, bland dem Björn Olsen, menar ju att detta virus kan komma att bli ett säsongsvirus precis som influensavirus.

Det betyder ju INTE att de anser att man inte blir immun mot SARS-CoV-2.

Fast hur går den ekvationen ihop? Han kan han både tro på flockimmunitet och återkommande säsongsvirus på en och samma gång...? Han tror alltså att några enstaka får det varje år?
Citera
2020-03-19, 01:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det är ju ett experiment...

Jag vill inte vara någon jävla labbråtta. Det är ok när läkemedelsbolagen söker frivilliga för sina experiment, det är frivilligt. Men det här är något helt annat. Det är lika jävla illa som invandringspolitiken. Ibland undrar jag om Sverige är världens petriskål för sjuka experiment? Överlever jag det här så funderar jag starkt på att utvandra.
Citera
2020-03-19, 01:47
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Fast hur går den ekvationen ihop? Han kan han både tro på flockimmunitet och återkommande säsongsvirus på en och samma gång...? Han tror alltså att några enstaka får det varje år?

Den muterar.
Citera
2020-03-19, 01:48
Medlem
Anders Tegnell har fått blommor.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-om-positiva-responsen-det-har-faktiskt-levererats-blommor/

För vad? Att släppa in coronafall i humanistisk anda?
Citera
2020-03-19, 01:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Men lol, vad snackar du för skit? Jag presenterade en artikel från Aftonbladet där det framgår att man testat en hel jävla by i Italien 2 ggr dessutom och det har visat sig att 80-90% inte har några jävla symtom överhuvudtaget. Ändå sitter du här och babblar en massa skit och drar siffror ur röven som resten av alarmisterna och de hysteriska små fittorna här. Seriöst, ta dig i kragen och väx lite bollar. Ni svenskar är så jävla patetiska.

Men sluta skriv på forum full. Att du drar upp ännu ett fall om hur majoriteten klarar sig bra är fortfarande helt irrelevant. Det som är relevant är hur det går för de som får det sämst.

Att jag drar fram siffran 50 % ur röven som ett gränsvärde för att förklara ordet majoritet, och för att förklara hur ointressant begreppet är i den här diskussionen, är ju inte så konstigt. Det är liksom exakt det ordet majoriet betyder, att en delgrupp är > 50 % av en större grupp.

Har du en annan uppfattning om vilket gränsvärde som ordet majoritet betyder?
Citera
2020-03-19, 01:49
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Nu kanske du misstog mitt inlägg som ett försvar till Tegnell, vilket inte alls är fallet.
Han hör hemma hängandes från en lyktstolpe likt många andra. Vad jag invände mig emot är att yrket som sådant skulle vara ett 'hittepåjobb' vilket jag inte tror varpå jag drog exemplet på den före detta polischefen Eliasson, denne förespråkade armband för att stoppa sexualbrott gentemot svenska kvinnor begångna av importerade kolonisatörer.

Detta i sig innebär enligt mig inte att yrket polischef är ett 'skojaryrke' då jag skulle gissa att det i många andra länder existerar polischefer som faktiskt är kompetenta i sin yrkesutövning. Istället skulle jag hävda att det är den svenska förvaltningen som är en cirkus som låter clowner klättra till toppen av tältet.

Vet inte faktiskt vilket som är värst - att påstå sig kunna ting och stå och blåljuga folk upp i ansiktet, samt förstöra x antal myndigheter enkom pga. sin inkompetens (Eliasson, om någon undrade) och att denne tillsats politiskt. Eller, är det att vara otroligt utbildad och ha innehaft mängder med imponerande positioner och anställningar, men samtidigt vara oerhört inkompetent, eller i alla fall värdelös på att föra ut sina gärningar, publikt, i tider utav yttersta nöd (Tegnell, om någon nu undrade)?
Citera
2020-03-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Den muterar.

Men flockimmunitet innebär att man inte kan ådra sig sjukdomen längre. Menar han att det muterar och kan binda sig till oss igen men att symptomen blir ännu lindrigare än vad de är idag för 80-90% av befolkningen?
Citera
2020-03-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Va? Ekonomim tar ju jättestor skada, i alla länder, om man stänger ned allt. Man kan ju inte bara pausa allt och tro att allt ska återgå till det normala efter x antal månader. Folk blir dessutom varslade och söker sig till andra sektorer för jobb, risken är stor för ett antal konkurser etc etc.

Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Sverige är ett exportberoende land. Därför påverkas landet av vad som händer i andra länder som också har vidtagit dylika åtgärder som Sverige. Däremot borde vi inte försvåra vår situation ännu mer med åtgärder som att inte låta grundskolebarn gå till skolan eller förbjuda människor med förkylningssymtom att gå till jobbet. Det minskar tillverkningen/produktiviteten ännu mer. I slutänden drabbas ekonomin ännu mer, eftersom många företag förlorar inte bara intäkter från utlandet utan också intäkter från Sverige. Det finns olika grader i helvetet.

Ni kan inte titta på detta ur ett privatekonomiskt perspektiv..

När detta är över kommer det dra igång på riktigt med all verksamhet, de som inte höll och försvann kommer ersättas av annat precis som nu.
Möjligt att en del skräpverksamhet inte kommer finnas kvar eller komma tillbaka i närtid men istället kommer det finnas andra och nya behov att uppfylla.

Sålänge alla andra runt oss sitter i sammabåt kommer inte vårt utgångsläge vara sämre eller bättre än deras.

Möjligen bätte om vi sitter på någon resurs som efterfrågas eller sämre om vi efterfrågar deras, oavsett, livet startar om alternativt har vi alla gått under!
Citera
2020-03-19, 01:51
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Men flockimmunitet innebär att man inte kan ådra sig sjukdomen längre. Menar han att det muterar och kan binda sig till oss igen men att symptomen blir ännu lindrigare än vad de är idag för 80-90% av befolkningen?

Stämmer bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in