2020-03-19, 00:56
Medlem
Vi ska ändå va glada att vi inte är så beroende av turismen här såsom i södra Europa. Vänta bara nån månad till tills sydeuropéerna inser vidden av vad man gjort. Hela turiståret är i spillror. Effekten lär komma även om inte nu omgående.
Citera
2020-03-19, 01:06
Medlem
rovmuns avatar
Överreagerar inte vissa företag?
Visst ingen vet hur länge det kommer hålla på, men att börjar säga upp folk hit och dit är inte det lite överreaktion eller ligger alla företag precis så på gränsen så att de inte klara 1-3 månader med minskat jobb?

Att rekrytera kostar också massor av pengar, säg att det skulle ta slut efter 1 månad. Då står många där utan personal och de som har fått sparken och har möjlig till andra jobb lär ju inte välja att gå tillbaka till sin arbetsgivare?
Citera
2020-03-19, 01:57
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JompaSE
Vi ska ändå va glada att vi inte är så beroende av turismen här såsom i södra Europa. Vänta bara nån månad till tills sydeuropéerna inser vidden av vad man gjort. Hela turiståret är i spillror. Effekten lär komma även om inte nu omgående.

Som många äldre berättat när de hade svåra tider! Man kan överleva på billig fisk och mat... Alla måste inte ha oxfilé vid matbordet!

Alla europeiska länder har råd med mata sin befolkning under kris tider!!!!!
Citera
2020-03-19, 01:59
Medlem
staticages avatar
Citat:

Det är vi som får lösa ut dom på vår skattesedel.
Citera
2020-03-19, 02:05
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Det är vi som får lösa ut dom på vår skattesedel.

Du har så rätt! På riktigt, jag förstår inte hur dum svennen eller dum europén accepterar denna STÖLD! Hur kan man acceptera vid varje kris att RÄDDA privata företag med sina egna skattepengar som de senare kan ta ut miljarder i bonusar! Jag hoppas skiten kollapsar på riktigt, skit folk och dumma idioter förtjänar straffas hårt!!
Citera
2020-03-19, 02:06
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Alla som skuldsatt sig över öronen, får dom uppskov med lånebetalningarna om dom blir permitterade?
Om inte så är det många som snart sitter på pottkanten.

Det ända man kan få är amorterings fritt upp till 6 månader, räntan på lånen måste ändå betalas. Som man bäddar får man ligga brukar det heta och stämmer ganska bra. Oavsätt vad som händer så måste man ha med i beräkningen att sådant här kan hända när man köper hus och skuldsättter man sig upp över öronen så får man skylla sig själv. Det är många som har förköp sig tror jag. Det räcker med att räntorna stiger så är det nog många som får få från sina hus.
Kan man inte tänka till först innan man köper så får man stå sitt kast.
Själv sitter jag med hus men har inget bolån eller andra lån överhuvudtaget så jag är inte orolig😊😁
Citera
2020-03-19, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Du har så rätt! På riktigt, jag förstår inte hur dum svennen eller dum europén accepterar denna STÖLD! Hur kan man acceptera vid varje kris att RÄDDA privata företag med sina egna skattepengar som de senare kan ta ut miljarder i bonusar! Jag hoppas skiten kollapsar på riktigt, skit folk och dumma idioter förtjänar straffas hårt!!

Och hur tänkte du få ihop till pensionen då? Inser inte folk att vinstutbetalningar är vad som driver aktier uppåt? Utan vinstdrivande företag blir det inget plus i pensionen eller på isk-kontot. Men du kanske hellre ser en planekonomi med statssubventioner lol
Citera
2020-03-19, 04:25
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Äsch du är negativ nu.

Tänk på att corona ändå bara decimerar populationen och dessutom bara de svagaste. Hade dödligheten varit 50 % så hade det varit mer en äkta krasch. Nu blir det en liten tramsgrej av det hela sedan blir det som vanligt status quo.

Kan alltid komma en omgång farligare corona som spanska sjukan. Men jag beklagar i alla fall din investering i dasspapper djupt. Men man kan använda dasspappret som munskydd på smenska mjukhus?
Bubblan spricker nu, det blir aldrig mer det gamla status quo. Det svenska samhället saknar förmåga till återhämtning.

Mina prognoser för nästa år jämfört med förra. BNP ned 20%. Statsskulden 200% av BNP. Bostadspriser halverade. Arbetslöshet över 30%. Inflation minst 10%. Skatter höjda, bidrag sänkta, mycket stora nedskärningar i bl.a. sjukvård och äldreomsorg. Paniken kommer att döda 100 gånger fler än viruset i form av utebliven vård för äldre och den dödlighet som kommer med massfattigdomens ohälsa.
Citera
2020-03-19, 05:59
Medlem
nilleboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Överreagerar inte vissa företag?
Visst ingen vet hur länge det kommer hålla på, men att börjar säga upp folk hit och dit är inte det lite överreaktion eller ligger alla företag precis så på gränsen så att de inte klara 1-3 månader med minskat jobb?

Att rekrytera kostar också massor av pengar, säg att det skulle ta slut efter 1 månad. Då står många där utan personal och de som har fått sparken och har möjlig till andra jobb lär ju inte välja att gå tillbaka till sin arbetsgivare?

Många företag ligger jäkligt risigt till om intäkterna tvärnitar på det sättet som sker nu.

Vad folk inte verkar förstå är att karantänen antagligen kommer göra en miljon människor arbetslösa. När/om detta går över kommer hela ekonomin ha minskat och det kan ta lång tid innan det hämtar sig. Stödprogrammen som är föreslagna från regeringen räcker inte ett skit om det här håller i sig i mer än ett par veckor.

Enda rätta är att få folk tillbaka till jobben och be en stilla bön för de som kommer stryka med av viruset.
Citera
2020-03-19, 06:36
Medlem
Citat:
Det är stora belopp det handlar om.
Turismen i Sverige omsatte 337 miljarder kronor under 2018 och ökade med 6 procent jämfört med året innan.
Citera
2020-03-19, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilleboy
Många företag ligger jäkligt risigt till om intäkterna tvärnitar på det sättet som sker nu.

Vad folk inte verkar förstå är att karantänen antagligen kommer göra en miljon människor arbetslösa. När/om detta går över kommer hela ekonomin ha minskat och det kan ta lång tid innan det hämtar sig. Stödprogrammen som är föreslagna från regeringen räcker inte ett skit om det här håller i sig i mer än ett par veckor.

Enda rätta är att få folk tillbaka till jobben och be en stilla bön för de som kommer stryka med av viruset.

Och i det långa loppet kan detta vara en välgärning för Sverige, om än tragisk på mikronivå.

Vi lever långt över våra tillgångar på en extremt räntedopad ekonomi. Svenska kronan har devalverats sönder och samman till en historiskt låg nivå, den privata skuldsättningen är nu runt 12-13 000 miljarder.

Ett stålbad behövs för att få folk att leva efter sina resurser. Sverige kommer komma ur detta som ett bättre land. Precis som 90-tals krisen.
Citera
2020-03-19, 07:26
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018

Nu är det ju så att staten lånar ut pengar till bolagen till låg ränta.

I vissa fall nöjer sig inte staten med det, staten blir delägare och får sitta i bolagets styrelse till och med.

Eftersom staten har pengar att investera i företag under kris, brukar staten kunna göra mycket stora aktievinster i detta. Dessa vinster används sedan i landets budget, det blir våra pengar.

Så det är inte så enkelt som att staten slänger pengar rakt in i bolagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Tack för omtanken.

Har svårt och se att man ska sitta och vänta och sen glatt gå tillbaka om ett år. Så det blir nog att försöka hitta något nytt, hur lätt det nu kan vara.

Jag jobbar i mediabranschen.

Tråkigt att höra, beklagar.
Blev du av med jobbet pga Corona alltså?
Eller var det av något annat skäl.

På vilket sätt påverkar Corona mediabranschen? Är det brutal nedgång i reklamintäkter på gång?
Senast redigerad av RingRing2014 2020-03-19 kl. 07:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in