2020-03-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Absolut, detta fattar folk med halv hjärna, förolämpa inte min intelligens är du snäll. Du talar med någon som potentiellt har dubbla ditt intelligenskvot.

Hade ebola haft längre inkubationstid på ca 2 månader hade vi haft en monumental krasch. Just nu är det för låg mortalitet för en större krasch, men visst lite panik och så så blev det till slut en nedgång av substans, både på aktiemarknaden som på bostadsmarknaden. Men någon monumental krasch tror jag inte på kring denna våg av corona. Bostäder ner max 50 %. Aktier ner 50 %. Ja. Monumental crash är mycket värre, då måste man helt byta pengasystem och allt nollställs och många hade avlidit så det hade blivit väldigt psykiskt påfrestande. Osäkerheten kommer såklart att fortgå ett tag till.

Vi ska ner 50% på börsen till att börja med, men det kan nog ta nån vecka till. Det är kris nu och kommande depression / recession är nog mer eller mindre given.
Citera
2020-03-18, 22:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JompaSE
Kan tänka mig att de kvarvarande industrijobben lär försvinna helt nu. Företagen inser hur opålitligt Sverige är och flyttar rubbet till Kina och tredje världen.
Själv bor man i Stockholm så här klarar vi oss alltid men ni som är ute på landet lär snart bo i, i praktiken, konkursade kommuner.

Varför då?
Tvärtom. Företag inser att det kanske inte var så smart att flytta all produktion till Kina när gränserna stängs och "just-in-time" leveranser inte fungerar längre som förr.
Tror vi om 5-7 år kommer se mer länder som tagit hem sin industri.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-18 kl. 22:12.
Citera
2020-03-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varför då?
Tvärtom. Företag inser att det kanske inte var så smart att flytta all produktion till Kina när gränserna stängs och "just-in-time" leveranser inte fungerar längre som förr.

Hur menar du då..att staten står för återflytten? Stängda gränser innebär ändå att man inte kan sälja utomlands. Tillverkning i västvärlden är betydligt dyrare, inte minst på sikt.
Citera
2020-03-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunatic
Mitt jobb stängde ner idag.
20 tal hemma med full lön änsålänge.
blir det nedstängt några månader vet jag inte vad som händer.
dom kan bli tvungna att säga upp folk. osäkert änsålänge.
Jag jobbar med är att Laga/serva all typ av Hemelektronik, Och står i butik ibland när det behövs.

Skumt, teknikprylar går väl sönder oavsett och behöver lagas.... ni behöver väl inte heller ha fysisk kontakt med kunder?
Citera
2020-03-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Ingen normal människa kan tycka att det är värt att kraftigt begränsa mötesfriheten, folks möjligheter att resa och göra att massa människor förlorar sina jobb för ännu en influensaepidemi med ursprung i Asien.

Det här är sjukt. Låt några nittioåringar och andra sjuka som redan ligger inför döden dö någon månad tidigare så att samhället kan fungera och folk kan resa och mötas fritt.

Det existerar själar med dålig vilja tyvärr. Även bland det mest högsta.
Citera
2020-03-18, 22:44
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Om den anställda har betalt a-kassa så är det i sämsta fall 80% av lönen denna får livnära sig på. Vi kan omöjligt få stänga igen och betala löner ... då finns ingen framtid för oss. Mina anställda är helt underbara och detta känns som någon slags paus i ett förhållande.
Det är med mitt hjärta jag hoppas på att Sverige semestrar i Sverige, äter glass, mat, fikar och spenderar allt i Sverige.

Handlar lokalt.

Var snälla mot Sverige.

Köp inte på bolag som skattesmiter. Köp din elektronik som tv, kyl och frys hos "svennes i Markaryd el och frys"

Handla och semestra där vinsten stannar och i sin tur omsätts igen i landet.

Jag hoppas att allt vad detta kommer sluta i, för det kommer bli jävligt svart, att vi någonstans hittar något hållbart. Man gynnar något som gynnar igen. Vi har under många år misshandlat våran ekonomi och nu får vi betala. Vi är inte ens självförsörjande i våran mat.

Tycker du skriver väldigt bra inlägg.
Är själv företagare.
Citera
2020-03-18, 22:49
Medlem
I långa loppet tror jag att företagen i Sverige, dom små . medelstora, är väldigt trötta på all byråkrati, skattesystem, och tvång när det gäller klimat. Även om det finns företag som lever med systemet och utnyttjar det så måste det vara "djävligt" svårt även om man idag kan söka bidrag för det mesta och till och med få anstånd med skattebetalningar.

Jag tror att många vill sätta företagen i länder där det inte är så fruktansvärt reglerat och kanske inte att där springen en massa uppnosiga fackrepresentanter och klagar på att toaletterna inte är könsneutrala och att arbetsplatsen inte är anpassad till transexuell läggning. Jag tänker då på att länder som Estland och Lettland, Polen och möjligen Ungern (lite osäker på Ungern dock) kan få över en hel del från Sverige för där finns ju i alla fall bra arbetskraft.
Nu blir det chockverkan i Sverige, efter coronan följer en rannsakning, jag är säker på att vi går mot mycket sämre tider. Vi klarar inte att underhålla en jättestor offentlig sektor. Jag säger inte att allt i Sverige är skit, se vilka vapensystem vi kan ta fram. Men det räcker inte för att driva nationen när stora områden inte är Sverige längre.
Citera
2020-03-19, 00:10
Medlem
Jag blev precis uppsagd från mitt jobb 😔
Citera
2020-03-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Jag blev precis uppsagd från mitt jobb 😔

Beklagar 😣
Får du tillbaka jobbet när allt återgår till det ”normala”?
Vilken bransch jobbar du i?

MVH
Citera
2020-03-19, 00:22
Medlem
Vad vi vet är att sjukdomsfallen och dödsfallen ökar exponentiellt. Hoppas inte varslen och konkurserna också gör det, för då är vi fruktansvärt illa ute. Otroligt oroväckande att det redan har varit så mycket varsel, fram till för en vecka sedan levde folk i stort sett som vanligt.
Än så länge diskuteras bara fler och fler nerstängningar. Frågan är hur länge. Blir svårt att öppna upp så länge dödsfallen ökar, men blir det alltför många människor som drabbas av fattigdom p.g.a nedstäningarna så kommer denna diskussion komma upp. Och där kommer vi hamna inom max någon månad. Vissa säger ett års nedstängning för att begränsa spridningen. Detta kommer få acceptera så länge dödligheten inte hamnar på digerdöden-nivå.
Citera
2020-03-19, 00:48
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varför då?

Ja, det blir snarare så. Detta kan vara globalismens död. Ingenting kommer att bli sig likt igen.
Citera
2020-03-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Beklagar 😣
Får du tillbaka jobbet när allt återgår till det ”normala”?
Vilken bransch jobbar du i?

MVH

Tack för omtanken.

Har svårt och se att man ska sitta och vänta och sen glatt gå tillbaka om ett år. Så det blir nog att försöka hitta något nytt, hur lätt det nu kan vara.

Jag jobbar i mediabranschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in