2020-03-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu ställde du inte frågan till mig, men jag ger ändå ett svar:

Saken är den att svenska myndigheter har valt att inte säga det. Men Finland däremot är öppna om det.

De har hälften så många invånare som vi och har haft kontroll över smittspridningen ända till i söndags då det blev allmän spridning. I måndags stängs de därför skolor och en massa andra inrättningar, hindrade alla möjligheter att umgås i större grupper samt stängde även gränsen. Trots det beräknar man att 10 000 kommer att dö.

Här berättar reporter Hasse Svens om att 10 000 beräknas dö i Finland av Corona.

https://www.youtube.com/watch?v=1wYcgvcVkpU

Det som för mig är en smula intressant är att när media rapporterar om klimatets undergång är det många här som skriker hysteri och falskt.

Förvånansvärt många av dessa hänvisar sedan till media rapportering om massdöd som en sanning huggen i sten.

Jag har svårt att se 10000 döda i Sverige när vi nu ligger på 10.

Klart som fan det kommer öka.
Till vad?
Det vågar jag ej gissa men jag tror inte det blir några 10000.
Resultatet får vi se framöver vad som är korrekt.
Citera
2020-03-18, 23:30
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu ställde du inte frågan till mig, men jag ger ändå ett svar:

Saken är den att svenska myndigheter har valt att inte säga det. Men Finland däremot är öppna om det.

De har hälften så många invånare som vi och har haft kontroll över smittspridningen ända till i söndags då det blev allmän spridning. I måndags stängs de därför skolor och en massa andra inrättningar, hindrade alla möjligheter att umgås i större grupper samt stängde även gränsen. Trots det beräknar man att 10 000 kommer att dö.

Här berättar reporter Hasse Svens om att 10 000 beräknas dö i Finland av Corona.

https://www.youtube.com/watch?v=1wYcgvcVkpU

Finland har gjort nya beräkningar. Mellan 350 - 3200 beräknar man kommer dö.

Har skrivit om det flertalet gånger i tråden. Men den växer så fort så man har svårt få en syl i vädret

Källan är is.fi
Citera
2020-03-18, 23:31
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Han hade platsat perfekt som ledare i Nordkorea. Helt empatilös och bryr sig inte om att folket dör som flugor.
Helt enig, men tydligen finns det fortfarande en hel del personer härinne som försöker påverka alla oroade medborgare genom att säga saker som "si och så många människor dör ändå varje dag i Sverige". Helt empatilösa.
Citera
Medlem
prominentens avatar
Vänner!

Att stänga skolor (och förskolor) har konsekvenser och det tar tid att hitta forum för dem där de inte kan kaoza:

Svenska eller osvenska kaozpersoner härjar fritt. Polisen får problem.

DETTA är vad vår regering har att jobba med INNAN nedstängningen av skolorna.

Man är givetvis rädd för, rent operativt, vad våra kaozpersoner kommer att hitta på under nedstängningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
I ett land som har 8 personer per dygn som dör av säsongsinfluensan dör det nu över 300 per dygn även när hela landet har restriktioner. Borde väl säga lite.

Har hållit mig ifrån tråden ett tag för att få lite lugn i hjärnan, men vad i helvete? Håller folk fortfarande på och jämför detta med influensan?
Tack ni som orkar hålla kämpa emot med konstruktiva inlägg.
Citera
2020-03-18, 23:32
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Sattes samma kraftfulla åtgärder in globalt för att bekämpa dessa pandemier? Hur skulle utgången ha varit med covid-19 om inget gjorts?

Aha! Vilka kraftfulla åtgärder menar du?
Citera
Medlem
Viruset större risk för unga än vad många tror.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3075864/younger-adults-less-immune-covid-19-health-risks-thought-us?utm_content=article&utm_medium=Social&utm_sourc e=Facebook&fbclid=IwAR2KwwGyN2yZ_IDeklmetsYlltHxVN yhEpUZvOkWR9gChdv7wcr4MN2k-P4#Echobox=1584570033
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Hollands hälsominister kollapsade av utmattning ikväll bakom talarstolen.

Finns video på Youtube (man ser inte mycket, bara att han ramlar omkull och får hjälp att resa sig.

Hårt tryck på ministrarna nu.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men du. Det får inte härja fritt. Det har vidtagits åtgärder.

Man har ganska bra koll på viruset. Det är bara att folk är rädda och oroliga som gör detta speciellt

Självklart är folk rädda när människor dör världen över utav COVID-19
Varför redovisar man ens siffror på dödstal länder och städer världen över. Om man nu inte vill att människor skall bli skrämda.
Man gör ju definitivt inte så när andra influensor tar livet av ca sexhundratusen människor varje år. Här ser jag stora skillnader som jag inte riktigt kan förstå ännu.

Det som är mest utav allt är väl att pandemin har spridit sig så fort att ingen har hunnit få en immunitet mot sjukdomen.Men också att man inte är säker på att man verkligen blir immun efter att man blivit frisk.
Vår regering har också bestämt att man endast testar människor som tillhör riskgrupper samt svårt insjuknande människor.
För övrigt vet man inte hur många tusen det är som är smittade. Man tycker heller inte att det är av vikt att veta. Då tillåter man viruset att härja fritt. Jag kan inte se det på något annat sätt.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
I ett land som har 8 personer per dygn som dör av säsongsinfluensan dör det nu över 300 per dygn även när hela landet har restriktioner. Borde väl säga lite.

Vilket snitt per dag har de för covid - 19 då? 4 per dag?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Många i tråden är ju helt blåsta. Tegnell vill platta ut kurvan? jasså med vilka återgärder då? Skall han prata ner coronavirusets ökningstakt?
Man stänger inte skolor. man testar inte och man smittspårar inte. Dvs alla kända metoder som finns att tillgå. För sverige väntar karantän precis som i italien eftersom vi gör precis samma misstag som italien.
Citera
Medlem
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Finanskrisen 2008 kan ha lett till att 500 000 fler dog av cancer. Det är som ni inte förstår att samhället drivs av börsen. Det handlar inte om sparpengar eller några miljoner förlorade jobb. Det handlar om de pengar som går upp i rök som annars hade hamnat i välfärd och samhälle. Finanskrascher leder till att folk dör i mängder i andra sjukdomar.

Du, var inte nedlåtande! Det handlar om att Sverige som vanligt inte är förberedda, mesiga politiker och ett stolpskott som Tegnell. Kraftfulla åtgärder är inte Sveriges grej, här gissar man och gör jäkla korkade uttalanden (Tegnell) som motbevisas en kvart senare. Sen ska man förlita sig på dom? Pfffft! Folk får tänka framåt lite själva istället.
Senast redigerad av Summer24 2020-03-18 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in