Jag är väl inte så väldigt börsintresserad, men när man hör att Ford, General Motors, Fiat Chrysler, Honda och Toyota stänger ner produktionen i USA, Scania stänger alla fabriker i Europa pga komponentbrist och en massa andra biltillverkare drar ner i Europa så tycker jag man kan se rätt stora problem framöver.
Vissa underleverantörer kan uppenbarligen inte leverera med resultat att det inte flyter in pengar till löner till någon underleverantör och vad händer då?
Det kan ta tid att få igång alla leveranskedjor när "alla" är friska igen. Nästan all tillverkning kräver ju att alla komponenter kan levereras så det räcker om en komponent saknas för att maskineriet inte ska komma igång.
Ikea stänger i Tyskland, USA och Kanada (och säkert i flera länder), underleverantörer kommer att drabbas.
Osv, osv.
Jag har svårt att se någon snabb lösning på coronakrisen. Räddningen skulle vara om något av de befintliga antivirala läkemedlen som redan finns ganska snart visar sig effektivt mot Covid-19. Då kan det nog vända rätt snabbt om tillverkningen av detta läkemedel går att öka så kraftigt att företag, myndigheter och länder vågar släppa på försiktighetsåtgärdena.
Jag negativ, nej faktiskt inte.
Jag brukar vara positiv och se många möjligheter, men just nu skulle jag nog behöva lite antidepressiva läkemedel.
Edit: Hörde just att man diskuterar att införa UBI i USA. Det var alldeles nyss lika osannolikt för mig som att Östblocket skulle falla eller att Kina inför yttrandefrihet.