2020-03-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
”I can calculate the motion of heavenly bodies but not the madness of man”

Som Isac newton sade när han förlorade pengar i söderhavs-kompaniet på 1700 talet

Ungefär ja

Saker does'nt make sense men vem bryr sig., Se mina kommentarer i den gamla tråden rörarande oljepriset: Jag tror att oljan - i den nära framtiden, kan bli närmast värdelös Från inlägg nummer 164.

Ibland måste man bara tro på sig själv och logiken vi har att rätta oss efter
Citera
2020-03-18, 22:53
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Ja kortfattat lär börsen i princip gå under. Det är nya tider nu. Det man ska göra är att ha massa pengar på banken och vänta ut megaraset.

Än så länge bara en bris.

Kan vi inte förvänta oss en hög inflation?
Citera
2020-03-18, 22:54
Medlem
Nu är vi ett steg närmare att stänga ner börserna, NYSE går helt elektroniskt 23 mars.

https://www.di.se/live/new-york-borsen-stanger-tillfalligt-handlargolvet-pa-grund-av-coronaviruset/
Citera
2020-03-18, 22:54
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nej.

Nytt rekord i Italien idag. Nästan 600 döda. Enbart idag.
Spanien rekordökar även de.
Det avtar inte, det ökar. Dag för dag.

Sverige ligger 1-2 veckor efter. Snart ser vi hundratals och tusentals döda här med.

Och därefter USA. Inse när tiotusentals, kanske hundratusentals dör inom 2-8 månader.

Detta är inget "vanligt influensavirus". Dödligheten ligger nu på över 7%. Smittningen är 6 ggr högre än influensan. Plus att ingen i världen har något som helst grundförsvar mot detta virus.

Börsen kommer gå ned. Mycket till. Länge till.
Vi har bara sett början.

Vilka tror du det är som dör? 30-åringar eller? De flesta som där lider av 3 andra sjukdomar och är äver 80 år.

Till sommaren har det lagt sig.
Citera
2020-03-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Nån som ska blanka?
Det är allt jag gör! Borde inte du?
Citera
2020-03-18, 23:10
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Alltså. Ska vara lite smart...vettefan om jag vill och vågar, så är det ju att ta tre steg tillbaka. Något som INGEN gör. Bara för att vara analytisk och se var man ska lägga sina tillgångar.

Essity och liknande? Om nio månader kommer hela Europa svärma av nyfödda bebisar. Unga kåta människor. Samma runt midsommar. Vilka mer finns det? Pampers? Vilka bolag är det?

Skillsmässoadvokater. Är de listade? Jäääävla massa skilsmässor efter att ha suttit i karantän med kärringen. Finns säkert fler liknande behov. Såsom fastigheter/hyresrätter när alla separerar...
Citera
2020-03-18, 23:12
Medlem
KlingoKlang50s avatar
När OMX börjar närma sig 600 så börjar det bli köpläge. Med senaste månadens takt så går det nog ganska snabbt.
12 års uppgång bortblåst. Thats life. Börsen är bara en lekstuga.
Citera
2020-03-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Alltså. Ska vara lite smart...vettefan om jag vill och vågar, så är det ju att ta tre steg tillbaka. Något som INGEN gör. Bara för att vara analytisk och se var man ska lägga sina tillgångar.

Essity och liknande? Om nio månader kommer hela Europa svärma av nyfödda bebisar. Unga kåta människor. Samma runt midsommar. Vilka mer finns det? Pampers? Vilka bolag är det?

Skillsmässoadvokater. Är de listade? Jäääävla massa skilsmässor efter att ha suttit i karantän med kärringen. Finns säkert fler liknande behov. Såsom fastigheter/hyresrätter när alla separerar...

Jag gillar hur du tänker. Man måste se framåt inte sant! Vad vill gynnas av krisen? ...well, you named it
Citera
2020-03-18, 23:19
Medlem
Raedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
När OMX börjar närma sig 600 så börjar det bli köpläge. Med senaste månadens takt så går det nog ganska snabbt.
12 års uppgång bortblåst. Thats life. Börsen är bara en lekstuga.

Köp du för veckopengen när OMX står i 600
Citera
2020-03-18, 23:20
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommerso
Jag gillar hur du tänker. Man måste se framåt inte sant! Vad vill gynnas av krisen? ...well, you named it

Haha..tack! ....ja. Men vågar man? Medical och ica/coop väl för sent....men om man blickar framåt 6-12 månader. Bebisar? Skilsmässor? Vilka profiterar på det?
Citera
2020-03-18, 23:22
Medlem
Cryptins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det går att göra fina siffror som daytrader just nu

Ja, men det är ju inte heller säkert att det står plus framför siffrorna
Citera
2020-03-18, 23:30
Medlem
Surtrutens avatar
Jag är väl inte så väldigt börsintresserad, men när man hör att Ford, General Motors, Fiat Chrysler, Honda och Toyota stänger ner produktionen i USA, Scania stänger alla fabriker i Europa pga komponentbrist och en massa andra biltillverkare drar ner i Europa så tycker jag man kan se rätt stora problem framöver.

Vissa underleverantörer kan uppenbarligen inte leverera med resultat att det inte flyter in pengar till löner till någon underleverantör och vad händer då?

Det kan ta tid att få igång alla leveranskedjor när "alla" är friska igen. Nästan all tillverkning kräver ju att alla komponenter kan levereras så det räcker om en komponent saknas för att maskineriet inte ska komma igång.

Ikea stänger i Tyskland, USA och Kanada (och säkert i flera länder), underleverantörer kommer att drabbas.

Osv, osv.

Jag har svårt att se någon snabb lösning på coronakrisen. Räddningen skulle vara om något av de befintliga antivirala läkemedlen som redan finns ganska snart visar sig effektivt mot Covid-19. Då kan det nog vända rätt snabbt om tillverkningen av detta läkemedel går att öka så kraftigt att företag, myndigheter och länder vågar släppa på försiktighetsåtgärdena.

Jag negativ, nej faktiskt inte.
Jag brukar vara positiv och se många möjligheter, men just nu skulle jag nog behöva lite antidepressiva läkemedel.

Edit: Hörde just att man diskuterar att införa UBI i USA. Det var alldeles nyss lika osannolikt för mig som att Östblocket skulle falla eller att Kina inför yttrandefrihet.
Senast redigerad av Surtruten 2020-03-18 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in