2020-03-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Jag skulle säga såhär:

100% säkert att vi når 1200 på OMX

66% säkert att vi når 1050 på OMX

50% att vi når 900 på OMX.

Oavsett vilket köp inte ännu. Kraschen har bara börjat. Allt fler får Corona. Gränser stängs. Ekonomin står stilla. Varsel och uppsägningar.

Det spelar ingen roll om det blir en rekyl och man missar den, för vi står alldeles still just nu, det kommer märkas rejält. Och när stora företag går omkull går många underleverantörer omkull, detta kommer bli kaos och kommer visa sig bli historiskt illa på börsen, triggern kommer nog bli TESLA som kommer gå i konkurs. Jag jobbar på ett amerikanskt företag med stark ekonomi, men jag är ganska ny på företaget, skiträdd att jag kommer förlora jobbet i år. Jag ansökte dock om samlingslån + låneförsäkring om jag blir arbetslös, kommer nog behövas.
Senast redigerad av gameboyguy 2020-03-18 kl. 21:51.
Citera
2020-03-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Det spelar ingen roll om det blir en rekyl och man missar den, för vi står alldeles still just nu, det kommer märkas rejält. Och när stora företag går omkull går många underleverantörer omkull, detta kommer bli kaos och kommer visa sig bli historiskt illa på börsen. Jag jobbar på ett amerikanskt företag med stark ekonomi, men jag är ganska ny på företaget, skiträdd att jag kommer förlora jobbet i år. Jag ansökte dock om samlingslån + låneförsäkring om jag blir arbetslös, kommer nog behövas.

Ja kortfattat lär börsen i princip gå under. Det är nya tider nu. Det man ska göra är att ha massa pengar på banken och vänta ut megaraset.

Än så länge bara en bris.
Citera
2020-03-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommerso
Jag ber om ursäkt för svaret jag gav. Jag var salongsberusad+++ när jag skrev det.

Naturligtvis vet vi alla dödliga inte vad som försigår bakom kulliserna. Själv så gick jag tung i bull OMX30x10 i måndags när jag såg regeringens presskonferens i direktsändning. Förväntade mig reaktioner från marknaden men bara två procent upp skedde för att två timmar senare vara tillbake i samma nivå som innan talet. I den kollapsande marknadsituationen vi har så sålde jag till plus minus noll. Senare smma dag var omx upp a shitload. Kontentan är att ingen vet varfördessa massiva rörelser sker förutom insiders

”I can calculate the motion of heavenly bodies but not the madness of man”

Som Isac newton sade när han förlorade pengar i söderhavs-kompaniet på 1700 talet
Citera
2020-03-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Möjligt. Men inte på fundamenta. Folk kommer hamstra billiga produkter sedan kommer de handla mindre. Småsparare flyr till ICA för allt annat slaktas. Det är fråga om panikköp. Detta kan nog hålla på några dagar men så fort som den rör sig nedåt kommer folk att paniksälja.
Tänk på att folk äter ute i extremt mycket mindre omfattning nu. ICA och Axfood kommer nog presentera bra rapporter framöver.
Citera
2020-03-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Nu är jag rätt färsk på börsen, men det kan inte ha nåt att göra med världskriget några år därpå också?

Och du vet vad som komma skall de kommande 10, 20 eller 30 åren?

Det här är katastrof. Och fler katastrofer kommer att komma. Men denna är gjord av POLITIKER som vill visa handlingskraft. Det är de dummaste politikerna i världen - "de starka männen".
Citera
2020-03-18, 21:59
Medlem
Leica1s avatar
Psykologi. Köp lite varje dag, ha tålamod. Ragnarök är inte här.
Citera
2020-03-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leica1
Psykologi. Köp lite varje dag, ha tålamod. Ragnarök är inte här.

Fler och fler sjuka, pandemi, uppsägningart osv. Detta lär bli en av de värsta kriserna mänskligheten gått igenom.
Citera
2020-03-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ja kortfattat lär börsen i princip gå under. Det är nya tider nu. Det man ska göra är att ha massa pengar på banken och vänta ut megaraset.

Än så länge bara en bris.

Ingen vet hur nära botten vi är men ingenting tyder på att mänskligheten kommer raderas ut. Lär fö kännas rätt meningslöst att sitta med väldigt mycket pengar på ett bankkonto om börsen går under.
Bankgarantin täcker bara så mycket..

Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Tänk på att folk äter ute i extremt mycket mindre omfattning nu. ICA och Axfood kommer nog presentera bra rapporter framöver.

Människor verkar sjukskriva sig ohämmat sedan karensdagen försvann och regeringen tog över ansvaret för sjuklöneansvaret.

I kommunen där jag bor verkar siffrorna vara rent katastrofala bland kommunanställda, mängder av lärare är hemma och elever likaså men även andra delar av det offentliga. Huvudmannen ler snett och höjer skatten?

Det känns rätt tillfälligt i vilket fall, att konsumenter skulle bunkra allehanda torrvaror, sluta supa ner sig på krogen i hopp om ligg, eller sluta köpa samma gamla dagens dom alltid gjort.. i all evighet, känns väldigt främmande.

Inget snack om saken, den ekonomiska situationen är allvarlig för många företag, men inte nödvändigtvis något som kommer ha en större påverkan på flera års sikt.
Senast redigerad av Som-nam-na 2020-03-18 kl. 22:21.
Citera
2020-03-18, 22:19
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Fler och fler sjuka, pandemi, uppsägningart osv. Detta lär bli en av de värsta kriserna mänskligheten gått igenom.
Mäh, lugn i bussen, det kommer inte bli en av de värsta kriserna mänskligheten gått igenom. Sån här fearmongering bidrar inte till någonting.
Citera
2020-03-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Mäh, lugn i bussen, det kommer inte bli en av de värsta kriserna mänskligheten gått igenom. Sån här fearmongering bidrar inte till någonting.

Han shortar alternativt vill in riktigt billigt.

Folk får betalt av företag för att sprida lögner för att sänka marknaden.
Citera
2020-03-18, 22:30
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus

Tror det är så det har gått till. Jag har aldrig sett någon Corona. Nån har lyckats sänka marknaden. Med hotet att vi ska dö? Trodde alla visste det.

Imorgon får jag veta hur det går för Swedbank. När FI avslöjar straffet. Fast den stora faran kommer från USA böterna.
Citera
2020-03-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus

Dom allra flesta som yttrar sig får högst troligen inte betalt för dylikt dock. Men det säger väl det mesta om hur stor oron är?

Påverkan på ekonomin är reell och rätt skrämmande faktiskt. Det kommer innebära mycket lidande för många och konkurser lär stå som spön i backen under några kvartal.

Min gissning är dock att lejonparten av företagen överlever, vissa kommer kunna väldigt bra affärer snart och mänskligheten går tillbaka till same ’ol om några kvartal.. dock ligger ju alltid nästa ”katastrof” bara just runt hörnet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in