2020-03-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcc1233
Fråga 1. Är det någon som vet vem som utsåg advokat M till Es ombud?

Fråga 2. Vilken lagtext reglerara hur ombudet ska företräda sin klient? Dvs etiska principer mm.

Fråga 3. Vem hade ansvaret för att byta ut advokaten?
(Klienten kan ju själv byta ut sin advokat om förtroendet brister. Hur säkerställs det att barn som inte kan prata kan göra det?)

1. Det offentliga biträdet utses av domstolen.

2. Vad jag vet så ska det offentligs biträdet utföra det uppdrag som anförtrotts honom. När den unge är under 15 år saknar denne processbehörighet och får inte föra sin egen talan. Det offentliga blir istället för föräldrarna barnets ställföreträdare i målet och ska självständigt tillvarata barnets intresse.
Ett offentligt biträde har tre uppdrag:
- Bevaka barnets intresse som part (Dvs förmedla barnets inställning i målet, bevaka barnets rätt att överklaga och se till att utredningen i målet uppnår en tillräckligt standard).
- Att verka som barnets språkrör i processen
- Innefatta en kurativ funktion.
Biträdet ska även ta hänsyn till barnets självbestämmande i takt med ökad ålder och mognad. Det innebär i praktiken att biträdet kan gå emot vad barnet tycker om denne är under 15 år. Men biträdet ska ändå uppge vad barnet uttryckt. Men om biträdet och barnet har olika inställningar ska biträdet hävda den uppfattning som denne tycker bäst tjänar barnets intresse.

Det finns inga bestämmelser om att biträdet ska ha särskilda kunskaper om barn.

Vet dock inte om det finns någon instans som säkerställer att det är barnets bästa som framställs i rätten.

3. Det finns kritik mot att rätten att byta ombud är riktad mot vuxna och att det finns en risk att barn inte får sina rättigheter tillgodosedda. Hittade en artikel om detta: https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-lucka-i-lagen

Det jag funderar på är att jag sett att det offentliga biträdet i LVU ofta blir särskilt ställföreträdande vårdnadahavare i brottsmål. Främst rörande hedersvåld det jag kunnat se. Hur funkar det i denna typ av mål? Kommer denna idiotiska advokat även blir Esmeraldas ställföreträdande i brottsmålet där Esmeralda är brottsoffret?
Citera
2020-03-18, 10:30
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcc1233
Fråga 1. Är det någon som vet vem som utsåg advokat M till Es ombud?

Fråga 2. Vilken lagtext reglerara hur ombudet ska företräda sin klient? Dvs etiska principer mm.

Fråga 3. Vem hade ansvaret för att byta ut advokaten?
(Klienten kan ju själv byta ut sin advokat om förtroendet brister. Hur säkerställs det att barn som inte kan prata kan göra det?)

1) De gör förvaltningsrätten efter en lista.

2) En advokat ska alltid företräda sin klient.

3) Det går inte att byta ut advokaten då denna utses av förvaltningsrätten.
Citera
2020-03-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar11
Det här jävla fallet är helt sjukt..
Är det ngn som jagar den jäkla Martin Bengtsson o fråga ut honom om VARFÖR han tvärvänder i kammarätten?? han hr ju flickans liv på sitt samvete...

Samma sak tänker jag.
I domen går att läsa vilken ersättning han fått för att förträda flickan. Det verkar som om han lagt väldigt lite tid. Hur kan han hunnit ta fram underlag och fakta om bio-förädrarna som väger tyngre än socialens utredning.
Citera
2020-03-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkar11
Det här jävla fallet är helt sjukt..
Är det ngn som jagar den jäkla Martin Bengtsson o fråga ut honom om VARFÖR han tvärvänder i kammarätten?? han hr ju flickans liv på sitt samvete...

Advokaten har uttalat sig om detta på advokatbyrån Choice Facebook. Detta inlägg finns citerat i denna tråd just nu sidan 225 inlägg 2692.

Citera
2020-03-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
1) De gör förvaltningsrätten efter en lista.

2) En advokat ska alltid företräda sin klient.

3) Det går inte att byta ut advokaten då denna utses av förvaltningsrätten.

Tack för svar. Då har förvaltningsrätten alltså ansvaret för att säkra att advokaterna på denna lista har rätt kompetens.
Citera
2020-03-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
1. Det offentliga biträdet utses av domstolen.

2. Vad jag vet så ska det offentligs biträdet utföra det uppdrag som anförtrotts honom. När den unge är under 15 år saknar denne processbehörighet och får inte föra sin egen talan. Det offentliga blir istället för föräldrarna barnets ställföreträdare i målet och ska självständigt tillvarata barnets intresse.
Ett offentligt biträde har tre uppdrag:
- Bevaka barnets intresse som part (Dvs förmedla barnets inställning i målet, bevaka barnets rätt att överklaga och se till att utredningen i målet uppnår en tillräckligt standard).
- Att verka som barnets språkrör i processen
- Innefatta en kurativ funktion.
Biträdet ska även ta hänsyn till barnets självbestämmande i takt med ökad ålder och mognad. Det innebär i praktiken att biträdet kan gå emot vad barnet tycker om denne är under 15 år. Men biträdet ska ändå uppge vad barnet uttryckt. Men om biträdet och barnet har olika inställningar ska biträdet hävda den uppfattning som denne tycker bäst tjänar barnets intresse.

Det finns inga bestämmelser om att biträdet ska ha särskilda kunskaper om barn.

Vet dock inte om det finns någon instans som säkerställer att det är barnets bästa som framställs i rätten.

3. Det finns kritik mot att rätten att byta ombud är riktad mot vuxna och att det finns en risk att barn inte får sina rättigheter tillgodosedda. Hittade en artikel om detta: https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-lucka-i-lagen

Det jag funderar på är att jag sett att det offentliga biträdet i LVU ofta blir särskilt ställföreträdande vårdnadahavare i brottsmål. Främst rörande hedersvåld det jag kunnat se. Hur funkar det i denna typ av mål? Kommer denna idiotiska advokat även blir Esmeraldas ställföreträdande i brottsmålet där Esmeralda är brottsoffret?

Tack så jättemycket för svaret. Mycket intressant länk också. Bilden klarnar mer o mer om hur utsatt barnet blir om det inte får rätt advokat.
Citera
2020-03-18, 11:10
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmonstret
Hur var hennes föräldrar?

Hon har väldigt fina föräldrar. De är en stor familj med många barn så det är klart att de varit tvungna att ha tydliga rutiner och ramar för att hålla ihop allt. Och det är ju heller inte fel enligt min mening.
R upplevde dem nog lite stränga men sen har hon ju alltid haft svårt att anpassa sig efter regler och riktlinjer, hon har alltid velat gå sin egen väg. I mina ögon var de inte särskilt stränga.
Det har alltid funnits mycket kärlek och de har försökt att prioritera tid med varje barn.

Föräldrarna är kyrkligt aktiva, eller var då i alla fall, och R kände sig aldrig hemma i den miljön.
De tvingade aldrig henne att delta men jag tror att hon tidigt kände sig som familjens "svarta får".
Citera
2020-03-18, 11:40
Medlem
sunny5s avatar
I dagens avsnitt av "Malou" togs fallet upp igen.... Leif Gw sa att pappan begick självmord i cellen, samt att flickan även svalt ihjäl....
Han nämnde inget om att det skulle finnas opiater i kroppen :/
Citera
2020-03-18, 12:00
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
I dagens avsnitt av "Malou" togs fallet upp igen.... Leif Gw sa att pappan begick självmord i cellen, samt att flickan även svalt ihjäl....
Konstigt har GW info om själmord och svält, när media skriver opiater och inget självmord begått av pappan.

Citat:
De kallade henne Lilla hjärtat – hon fick inte fylla fyra år - DN.SEwww.dn.se › nyheter › sverige › hon-fick-inte-fylla-fyra
8 mars 2020 - Hennes död väcker frågan: Sätter svensk lag barnets bästa främst? ... Tre veckor innan flickan ska fylla tre år, i början av april 2019, ska Melinda och Lasse ... Enligt DN:s uppgifter har man hittat spår av opiater i flickans kropp.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hon-fick-inte-fylla-fyra/
Citera
2020-03-18, 12:24
Medlem
Citat:
Det sa han iofs inte. Han sa att hon dött av antingen vanvård el direkt våld o med tanke på åtalspunkten (grovt vållande till annans död) så var det vanvård. Hade det varit våld inblandat hade rubriceringen varit mkt hårdare. Fr TV4: ”Jag har inte sett något obduktionsprotokoll. Men andra har gjort det, åklagaren har gjort det så här dags...””..Men det är ingen konst att ta livet av en treåring. Det är bara att strunta i att ge de mat och vatten några dar så är den biten avklarad”. Tolkar det som mer generellt, inte att det var så det hände exakt i detta fallet.
Citera
2020-03-18, 12:39
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:

Nej han sa att det är lätt att ta livet av en treåring, att det bara är att sluta ge den mat... tex.
Inte att det var så i det här fallet. Han pratade generellt.
Citera
2020-03-18, 13:25
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:

Det sa han inte. Att pappan tog självmord sa han och att man kan döda ett barn på 3 dgr genom att inte ge det vatten eller mat, inte att dom gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in