2020-03-18, 23:03
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetpaper
Ja prova med en siffra mellan 210.000-90.000 det är där vi kommer landa om vi INTE lyssnar på Tegnell

Hur kul är det att rabbla sånna siffror? I Italien är medelåldern 81 år på de som dött. Många av dessa hade ändå dött i år, så..
Citera
2020-03-18, 23:04
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Stämmer, dom lägger ner överlägset mest pengar i eu på sjukvård. Såg att dom hade 28000 respiratorer och skulle beställa 10000 till. Det är svårslaget.
I Lombardieret var det ett sjukhus som hade haft väldigt många i respiratorer. Ingen hade återhämtat sig... hundratals döda. Så det kanske man inte ska hänga allt för mycket hopp på.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är inte dom att covid-19 smittar på helt andra sätt mot andra sjukdomar. Det är en ny hård motståndare, men det är inget nytt spel, vi har spelat förr

Grejen denna gången är att ni kommer förlora.
Ni kör fel taktik.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han kommunicerar som den forskare han är, en forskare som är mitt uppe i ett projekt, studerar förloppet och löpande gör antaganden. Han tänker högt.
I ett sånt här läge är det politikerna som ska tala, och då statsministern. De är valda för att leda landet och gå före.

I Italien talar Conte (statsminister), i Frankrike Macron och i UK BoJo för att ta som exempel. Sen kan de lämna över ordet till experter eller andra ministrar som vad vad de ska säga och som kan det.

Så är det - och även om jag inte litar på våra styrande för fem öre så är det ändå bättre då jag vet hur pöbeln, nästan alltid, reagerar vid slika kriser. Vad fasiken, jag själv som är lugnet själv, vet inte vad jag numera skall tro på, utan hänger mig till gissningar och dag-till-daguppgraderingar/uppdateringar utav läget i stort.

Lämna över skiten till de som är satta att mana till lugn och vara de som är den fasta punkt folket behöver. Fasiken vad jag saknar en Churchill, Kennedy eller King nu! Dessa var riktiga statsmän som kunde adressera folket... Betänk att vi har Löfven et al, att förlita oss på, vid sidan utav "experterna"...

Vi är körda - hur det än går!
Citera
2020-03-18, 23:05
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Han är lite av en profet, vår Tegnell, men 23år från år 2007 är 2030 d.v.s. i framtiden. Ställ undan hostmedicinen nu, du blir alldeles snurrig.

Vederhäftig källa tack!
Som du kanske såg efteråt ändrade jag min felskrivning.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Grejen denna gången är att ni kommer förlora.
Ni kör fel taktik.
Vad anser du vara rätt taktik?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
De äldre är riskgruppen. Med all önskvärd tydlighet. Titta statistiken från Italien

Sluta snacka skit din lögnare, alla kan vara i risk gruppen oavsett ålder.

Smuts
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är anmärkningsvärda skillnader mellan länderna i statistiken. Till exempel mellan Tyskland och Frankrike:

Tyskland 12000 fall, 28 döda, 2 kritiska
Frankrike 9000 fall, 264 döda, 931 kritiska

Hur kan man förklara sådana skillnader? Kan det vara så att Frankrike har många fler fall än officiellt. Eller kan det bero på att det är en annan variant av viruset i Frankrike eller har Tyskland någon hemlig mirakelmedicin.

Tyskland testade över 100 000 personer i förra veckan (exkluderat de som ligger på sjukhus), enligt lokal press. De testar aggressivt jämfört med andra EU-länder. Majoriteten av fallen har hittats i de tre folkrikaste förbundsrepublikerna. Ca 8 000 fall fördelat på 41 miljoner invånare.

Citat:
Mehr als 100.000 Coronavirus-Tests in einer Woche
10:52 Uhr

Nach Informationen der Kassenärztlichen Bundesvereinigung gab es im ambulanten Versorgungsbereich in Deutschland in der vergangene Woche etwa 100.000 Tests auf das Coronavirus. Das seien etwa dreimal so viele gewesen wie in der Vorwoche (35.000 Tests). Nicht berücksichtigt in dieser Statistik sind die Tests in den Krankenhäusern. Daher liege die Gesamtzahl also höher.

http://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-coronavirus-121.html#Mehr-als-100000-Coronavirus-Tests-in-einer-Woche

Frankrike befinner sig redan i en omfattande epidemi. Framförallt gäller det den nordöstra delen av landet och regionen Grand Est (ca 5,5 M inv). Minst 61 döda där vid gårdagens uppdatering.

Citat:
Selon les chiffres de l'Agence régionale de santé du Grand Est du mardi 17 mars, le bilan du coronavirus Covid-19 dans la région est de 1820 cas confirmés dont 700 dans le Haut-Rhin. En tout, 61 personnes sont mortes du Covid-19 dans le Grand Est depuis le début de l'épidémie.

https://france3-regions.francetvinfo.fr/grand-est/carte-coronavirus-1820-cas-positifs-au-covid-19-61-morts-grand-est-1796745.html
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
I Sverige har man de förhoppningarna. Att det är bättre med flockimmunitet.
Det som är otäckt är att ingen riktigt vet hur COVID-19 verkar.
Ingen kan riktigt avgöra om man kan få det igen. Vilka skador man kan få på lungor osv.
Jag kan förstå själva tanken men kan tycka att i den här situationen är det inte läge att tänka så när man inte har riktigt koll på viruset.
Det kommer att visa sig när allt är över.
I många andra länder tar man det säkra före det osäkra och ser till att det inte sprids.
I Sverige gör man tvärtom låter det spridas med förhoppningar av att det blir som vid alla influensor att människor utvecklar immunitet efter sjukdomens framfart.
Dessutom drar Sverige till sig omvärldens ögon där man inte förstår hur man i Sverige kan underhålla en smitthärd. Dvs. låta COID- 19 härja fritt utan kontroll, utan tester, utan att ringa in eller stänga av. Inte ens låter sjuka människor testa sig.

Men du. Det får inte härja fritt. Det har vidtagits åtgärder.

Man har ganska bra koll på viruset. Det är bara att folk är rädda och oroliga som gör detta speciellt
Citera
2020-03-18, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det här klippet: https://youtu.be/HDXmmcnmwnE

"Risken att smittas i Sverige är obefintlig" säger Anders Tegnell.

Du kan inte ta citat helt ur sitt sammanhang....
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja fattar inte heller.
Stäng ner allt som inte måste vara öppet. Gör allt för att stoppa/begränsa spridningen så fort som möjligt. Ja förstår inte vad man väntar på.
De som måste ha hjälp med barnpassning för att kunna arbeta med sånt som måste rulla ska kunna få det i sin kommun medan andra får vara hemma och ta hand om sina egna ungar.
Hur svårt ska det vara!?
Folk verkar fortfarande inte fatta vart vi är på väg... Idioter.
Men om viruset sprids i luften så är det värsta man kan göra att sitta instängd och måsta andas varandras utandningsluft. Då verkar det tryggare att vistas utomhus bara man håller lite avstånd. Större samlingslokaler med högt i tak och bra ventilation känns även det bättre än ett snålventilerat litet kyffe. I Sverige är man ju så mån om att spara energi att ventilationen hålls nere för det kostar att värma upp den isiga utomhusluften, och vintertid är det nästan jämnt för kallt att ha fönstret på glänt. Dessutom blir man mördad av militanta aktivister om man försöker släppa in lite frisk luft i ett uppvärmt rum.

Jag tror luften är nyckeln. Försöker de ta kål på oss genom att stänga in oss? Vi är som försökskaniner i ett experiment. Det är en sund och djupt inrotad instinkt att gå ut, få lite motion, skymta några andra själar och dra in några djupa andetag riktig luft.

Kanske därför det har spridit sig så. Februari är väl kallaste månaden, i alla fall i UK, och nu ser vi resultatet av att ha suttit inne så mycket och insupit varandras utandningsluft 23 av dygnets 24 timmar. Nu exploderar allt, och myndigheternas lösning är att stänga inne folk ytterligare. Alla gamla och kloka känner i sitt innersta att detta är fel. Borde vi inte lita mer på dem än på politikerna som alltid ljuger?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-18 kl. 23:55. Anledning: m
Citera
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Förbered under två veckor så alla 65+ och riskgrupper kan isolera sig fullständigt i 2-3 månader. Därefter umgås resten så mycket som möjligt och sprider viruset, blir sjuka, och sen friska, forhoppningsvis utan alltför många allvarliga fall i vården. Sen släpper vi ut resten försiktigt i omgångar. Jag tror det skulle vara görbart.

Hur skulle det hjälpa när man inte blir immun, även dödar yngre, och ofta ger permanenta skador i lungorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in