2020-03-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Eller, så kör vi enligt Tegnells "flockimmunitet" och riskerar döda hela befolkningen - vilket är bäst, anser du? Så länge ingen vet, exakt, hur detta virus kommer bete sig i framtiden så måste riskerna minimeras, i stället för att maximeras. Ekonomiskt återhämtar sig världen alltid, men kanske inte om de flesta i I-länderna dör och U-ländernas kretiner blir kvar att styra världen...

Detta är troligtvis en minimal sannolikhet, men OM det skulle vara så, så är det bättre att stå rustad INNAN man står inför fullbordat faktum.

Jag har vacklat fram och tillbaks - från förkylning till apokalysens fyra ryttare (vet fortfarande inte vilket ben jag skall stå på) och jag har gärna fel i den dystraste delen av mitt siande. Det tar jag alla dagar i veckan, men vad om jag/vi har rätt - skall vi chansa kring detta? Är det inte bättre att stå med skägget i brevlådan och behöva beklaga sig att "ja, vi överdrev tydligen det hela", än att behöva gå under med 90% utav mänskligheten?
Sen när riskerar SARS-CoV-2 att utrota hela befolkningen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
För att det kommer att dö många fler än 10 000?

Det har redan dött 2 000 personer i Lombardiet, som har lika stor befolkning som Sverige.

Ja prova med en siffra mellan 210.000-90.000 det är där vi kommer landa om vi INTE lyssnar på Tegnell
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Tysklands låga dödlighet kan bero på att de HAR överlägset flest vårdplatser per invånare i EU. Om detta stämmer kommer det bli massdöd i Sverige.

Stämmer, dom lägger ner överlägset mest pengar i eu på sjukvård. Såg att dom hade 28000 respiratorer och skulle beställa 10000 till. Det är svårslaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Eller, så kör vi enligt Tegnells "flockimmunitet" och riskerar döda hela befolkningen - vilket är bäst, anser du? Så länge ingen vet, exakt, hur detta virus kommer bete sig i framtiden så måste riskerna minimeras, i stället för att maximeras. Ekonomiskt återhämtar sig världen alltid, men kanske inte om de flesta i I-länderna dör och U-ländernas kretiner blir kvar att styra världen...

Detta är troligtvis en minimal sannolikhet, men OM det skulle vara så, så är det bättre att stå rustad INNAN man står inför fullbordat faktum.

Jag har vacklat fram och tillbaks - från förkylning till apokalysens fyra ryttare (vet fortfarande inte vilket ben jag skall stå på) och jag har gärna fel i den dystraste delen av mitt siande. Det tar jag alla dagar i veckan, men vad om jag/vi har rätt - skall vi chansa kring detta? Är det inte bättre att stå med skägget i brevlådan och behöva beklaga sig att "ja, vi överdrev tydligen det hela", än att behöva gå under med 90% utav mänskligheten?
10 av 15 000 har dött. På den nivån är det. I Sverige.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ja ett auktoritetsargument. Du tror på regimen för det känns tryggt för dig som kan det. Själv har jag mycket tvivel efter alla Tegnells felaktiga prognoser och statens ickebefintliga beredskap.

Problemet för dig är dels att en väldigt stor mängd forskare tycker att Tegnell gör fel.
Ett annat problem är att covid 19 är nytt och vetenskapligt kan man inte säga att det finns modeller som bygger på erfarenheter av sjukdomen.

Det är inte dom att covid-19 smittar på helt andra sätt mot andra sjukdomar. Det är en ny hård motståndare, men det är inget nytt spel, vi har spelat förr
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att friska människor drar på sig viruset och sen är immuna. Skyddsmur av människor
I Sverige har man de förhoppningarna. Att det är bättre med flockimmunitet.
Det som är otäckt är att ingen riktigt vet hur COVID-19 verkar.
Ingen kan riktigt avgöra om man kan få det igen. Vilka skador man kan få på lungor osv.
Jag kan förstå själva tanken men kan tycka att i den här situationen är det inte läge att tänka så när man inte har riktigt koll på viruset.
Det kommer att visa sig när allt är över.
I många andra länder tar man det säkra före det osäkra och ser till att det inte sprids.
I Sverige gör man tvärtom låter det spridas med förhoppningar av att det blir som vid alla influensor att människor utvecklar immunitet efter sjukdomens framfart.
Dessutom drar Sverige till sig omvärldens ögon där man inte förstår hur man i Sverige kan underhålla en smitthärd. Dvs. låta COID- 19 härja fritt utan kontroll, utan tester, utan att ringa in eller stänga av. Inte ens låter sjuka människor testa sig.
Citera
2020-03-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Hysterikerna här inne på FB har fått som de vill.
Allt stängs ner. Skolor, gränser, butiker, etc.

De tror att viruset kan stoppas genom att sätta den unga och produktiva befolkningen i katrantän.

Icke.
Viruset kommer att finnas här i 1,5 år - minst.

Resultatet av denna fullkomliga TOK-POLITIK börjar nu trilla in.

Masskonkurser
Massarbetslöshet.
Folk som blivit ruinerade och tar livet av sig.
Massiv ökning av brottsligheten.

Den vanliga influensan dödar ca 300 000 personer i världen.
Varje år.
Ingen har någonsin brytt sig.

Och fortfarande bara 10 000 döda (multisjuka 85-åringar) av Corona efter 4 månader.

Men konkurser sker ju varje år, folk är arbetslösa, titta på hela världen hur många tror du saknar arbete?

Folk blir ruinerade och tar livet av sig varje år.

Men jag bryr mig inte för jag har mitt på det torra. Men som sagt slutar vara alarmist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Strax över 240 personer har dött av säsongsinfluensan i Italien den här säsongen sedan oktober, av över 2 miljoner bekräftat smittade. Det dör nu ca dubbelt så många per dygn av COVID som det gjort under större delen av säsongen av influensan, trots att COVID fortfarande lär ha mycket färre smittade.

Du svarar inte på frågan. Du svarar om något helt annst, eller rättare sagt, delger någon helt annan info som inte är relevant.

De här som dött nu, de var redan multisjuka och i MAJORITETEN AV FALLEN LÅG DE REDAN PP SJUKHUS.
Citera
Bannlyst
Man märker att det är Corona-pandemi även på Tv-reklam; Lambi dasspapper, Strefen halstabletter, Apoteksgruppen, SJ, flygbolag m.fl. som vill öka sin omsättning i krisens tecken.
Citera
2020-03-18, 23:03
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Jag undrar vad medelåldern här inne är?
Inte 70+iaf...

27 host 57
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
https://mobile.twitter.com/maxelson/status/1240169370921373697

Oerhört intressant faktakoll på MASSOR av citat från herr Tegnell senaste tiden.

Det här klippet: https://youtu.be/HDXmmcnmwnE

"Risken att smittas i Sverige är obefintlig" säger Anders Tegnell.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De som är döda är döda och totalt irrelevanta för vilka åtgärder man vidtar för att minska antalet döda framöver, du har fokus på den siffra som panikslagna tittar på.

Det intressanta är hur stor del av populationen som uppskattas vara smittad, var spridningen finns geografiskt, i vilka grupper, hur fort spridningen sker i tid samt R värdet.

Värden som man väntar sig att få inom kort, då har man ett underlag som indikerar åt ett eller annat håll, och med detta som underlag kan man räkna ut vilka åtgärder som är lämpliga och som ger effekt

Okej OY, jag tror nog att Anders Tegnell är intresserad av dödstalen, då han bygger sina modeller efter det, så dem är nog relevanta.

Ska börja jobba lite nu. Jobbar ju hemifrån, ska tvätta händerna först och sen handsprit, både före och efter, sen spritar jag datorn några gånger om dagen, och tar tempen så jag inte ska gå ut och smitta någon. Jag följer alla råd som Anders präntat in i mig, ja förresten inte bara han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in