2020-03-18, 22:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Fick just information ifrån en källa på ett Sjukhus på Infektionsavdelningen:

De börjar gå på knäna redan, då de har slut på skyddsutrustning.

Den yngsta som är inlagd där är född -06
De har skickat en tidigare helt frisk man 50 år till Stockholm för att bli satt i Ecmo.

Rådet var: "Tvätta händerna och besök inte sjukhus om det inte är akut, det är smittade överallt."

Undra om OY och Anders Tegnell tycker att någon åtgärd ska göras om om det är rätt tid nu?
Citera
2020-03-18, 22:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Dagens Italien siffror;
+475 döda och +4207 nya fall

Alltså 475 döda.. det är ju för fan värre dödssiffror än när det var världskrig.

Tänk er hur många det här är, lätt att det blir normaliserat..
Citera
2020-03-18, 22:55
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Sätt landet i karantän till hösten och se vad som händer när ekonomin är raserad. Antingen skattehöjningar på 10% som tack för att ni isolerat er eller så urartar kriminaliteten och era barn och äldre komner rånmördas på öpoen gata.

Eller, så kör vi enligt Tegnells "flockimmunitet" och riskerar döda hela befolkningen - vilket är bäst, anser du? Så länge ingen vet, exakt, hur detta virus kommer bete sig i framtiden så måste riskerna minimeras, i stället för att maximeras. Ekonomiskt återhämtar sig världen alltid, men kanske inte om de flesta i I-länderna dör och U-ländernas kretiner blir kvar att styra världen...

Detta är troligtvis en minimal sannolikhet, men OM det skulle vara så, så är det bättre att stå rustad INNAN man står inför fullbordat faktum.

Jag har vacklat fram och tillbaks - från förkylning till apokalysens fyra ryttare (vet fortfarande inte vilket ben jag skall stå på) och jag har gärna fel i den dystraste delen av mitt siande. Det tar jag alla dagar i veckan, men vad om jag/vi har rätt - skall vi chansa kring detta? Är det inte bättre att stå med skägget i brevlådan och behöva beklaga sig att "ja, vi överdrev tydligen det hela", än att behöva gå under med 90% utav mänskligheten?
Citera
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
I långsamma tider läser man långsam litteratur där folk har elva tilltalsnamn.
"Idioten".
"Brott och Straff"
Allt av Gogol
Allt av Tjechov
Eller svårmodiga böcker av Isaac B. Singer, nedkletade epos om filosofi och låtsad kärlek
Lessnar du kikar du på youtube hur man byggde panamakanalen eller något liknande.
PMa för mer tips

Läsning i all ära men nu var det spännande dokumentärer jag var ute efter. Tack ändå
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja fan vilka cravings man kommer utveckla i karantän....

sluta mesa er, vi är alla soldater nu och slåss mot en mikroskopisk fiende!

sträck på ryggen, upp med hakan! här äter vi alla lera, grus och heinz bönor i konserv tills viruset är besegrat.

cravings är för pojkar och flickor.

vi är män med penisar och pungkulor av stål.

kom igen nu
Citera
Medlem
Jag hoppas Corona forsätter. Det är så lungt i Sthlm. Stressar typ aldrig. Inga problem i trafiken osv. Så härligt.

Vi kanske slipper bögparaderna i sommar.
Citera
Medlem
https://mobile.twitter.com/maxelson/status/1240169370921373697

Oerhört intressant faktakoll på MASSOR av citat från herr Tegnell senaste tiden.

Citera
2020-03-18, 22:56
Medlem
Drullknulls avatar
Är det någon i panelen som självmant sökt upp någon smittad och bett om att bli smittad genom hostning i ansiktet? Jag har funderat på det, avvaktar dock tills en familjemedlem är smittad, då kan man ta en kopp te medans man får mikrober i ansiktet.

Jag hörde att mängden virus är en faktor att räkna med, större mängd mer sjukdom, stämmer det? I så fall kan man välja att bli smittad på ett mindre vulgärt sätt t.e.x. genom att en person nyser i en garderob varvid den lyckliga går in efteråt för några djupa andetag.

Tankegångar?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att friska människor drar på sig viruset och sen är immuna. Skyddsmur av människor
Men det finns bortsett från barn bara ca 2,5miljoner friska. Hur ska man se till att de andra fem miljonerna som är i riskgruppen klarar sig?
Såvida man inte går på Tegnells "äldre, äldre" metafor. Som många tror är riskgruppen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hoppas verkligen att du har rätt, och att sjukvården klarar att vårda alla kritiskt sjuka. Det är väl tydligt att det är stor spridning fastän vi gjort allt det myndigheterna sagt. Ändå ser vi stigande tal och ett ökade dödsfall är att vänta enligt FHM idag.

Vid vilket dödstal ska man agera annorlunda än nu om dem fortsätter öka?

De som är döda är döda och totalt irrelevanta för vilka åtgärder man vidtar för att minska antalet döda framöver, du har fokus på den siffra som panikslagna tittar på.

Det intressanta är hur stor del av populationen som uppskattas vara smittad, var spridningen finns geografiskt, i vilka grupper, hur fort spridningen sker i tid samt R värdet.

Värden som man väntar sig att få inom kort, då har man ett underlag som indikerar åt ett eller annat håll, och med detta som underlag kan man räkna ut vilka åtgärder som är lämpliga och som ger effekt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Alltså 475 döda.. det är ju för fan värre dödssiffror än när det var världskrig.

Tänk er hur många det här är, lätt att det blir normaliserat..

1. Hur många dör varje dag?
2. Hur många har blivit smittade/contaminersde av viruset när de redan låg för döden/drabbades av akut dåligt hälsotillstånd?
Citera
2020-03-18, 22:57
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Ja, man blir irriterad på äldre som lever som vanligt. Man skulle tro att man blir visare med åren.
De kanske har ett annat förhållande till livet.
Konstigt även med de som pratar om corona men inte vidtar åtgärder, t ex står nära varann osv.
Ju fler som lever som om inget hade hänt desto längre måste vi alla vara kvar i karantänen, med allt vad det innebär.

Om man kan avstå behandling vid smitta, fine - då får de väl traska runt och leta efter dagens billigaste potatis.
Men att ignorera skarpa rekommendationer från myndigheterna är att pissa på alla andra, inte minst yngre patienter i riskgrupp eller medicinsk personal.

De riskerar att hamna på dödsbädden men lång livsuppehållande behandling bara för att de promt ska till affären för att köpa tidningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in