2020-03-18, 22:59
Medlem
Julskinkatos avatar
Jag undrar vad medelåldern här inne är?
Inte 70+iaf...
Citera
Medlem
Ja.
Sätt alla i karantän. Men att stoppa flygtrafiken,
Näää
Vafan sysslar ledarna med.
KOLLA DENNA KARTAN
https://flyg-radar.se
Citera
Medlem
prominentens avatar
Jag uppskattar din vänliga ton och tänker att du har utbildning och belevade föräldrar. Om inte så är du en väldigt helt enkelt schysst person

Det är alltså inte jag som ska räkna in vem som ska jobba eller vem som ska vara hemma. Det gör regeringen, och det kan göra ont vem som ska göra vad i kristider.

Så gränser går ju vid vad regeringen sätter. Jag tror varken du, jag eller Jimmie kan göra det avsevärt bättre. Mitt tips: Lita på regeringen, och slå bakut om det verkar fel.
OBS! Jag är varken sosse eller vänster. Ibland litar jag på vänstern, ibland inte.
Din sista poäng oroar mig också med tanke på den vänsterliberala hållning som genomströmmar samhället. Tegnell, jag håller med om visst, meddelade för någon vecka sedan att hemmajobb är ojämlikt. SKRÄP säger jag.
Höj tonen, var vuxen gentemot barn. Spela ajjpädd eller vad fan det heter men håll barnen inne dagtid!
VAR VUXEN! Bjussa på godis. Gör läxor så gott du kan!
Viruset är i fokuset nu - inte du ditt hipsterbarn på Södermalm eller i Majorna.
Jag blir så trött........

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast du måste räkna in hur många barn som behöver ha någon slags skola utefter vilket nyckelyrke som ska inkluderas. Är det sjuksköterskor, läkare, de som jobbar in hemtjänst, med äldre, blåljusyrken. Var går gränsen för nyckelyrken som måste vara igång?

Om det redan är 20-40 % bortfall från skolor och förskolor, där de som är förkylda håller sig hemma, vad vinner du på att stänga skolor och förskolor i förhållande till skolor där du har liknande antal på plats? Och de barn som är hemma kommer inte isolera sig i 2-3 månader. De kommer att träffa andra barn.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Enligt en ny model/analys i UK står vi inför att antingen stänga ner hela landet i 18 månader (tills vi får tag i ett vaccin) eller att försöka uppnå flockimmunitet och låta befolkningen smittas lite i taget (vilket enligt modellen kommer att leda till många fler döda än om vi låter landet gå i karantän). 18 månaders karantän får andra oerhörda konsekvenser istället.

Risken för individer under 50 år att avlida i Corona är väldigt låg enligt publika siffror.

Och.. vi behöver 60% smittade i samhället för att nå flockimmunitet.

I Sverige ser befolkningspyramiden ut som så här.

39% av befolkningen är över 50 år.
26% av befolkningen är över 60 år.

Så.. min fråga blir då.. vad om vi sätter alla över 50/60, samt andra med underliggande sjukdom, i karantän. Och låter resten av befolkningen medvetet självsmittas raskt. Sätt alltså upp infektionskliniker dit folk får gå FÖR ATT BLI SMITTADE, helst så fort som möjligt.

Inom en ganska kort period, ca en månad, hade vi 60 - 74% av befolkningen immun och hade alltså uppnått flockimmunitet. Viruset borde därefter vara i det närmaste dött i landet och ha väldigt svårt att spridas och smitta resterande åldersgrupper.

Återstår naturligtvis en del logistik, , och det är väl lite i linje med vad FHM försöker åstadkomma.. men varför inte?

Visst.. vi skulle fortfarande riskera att få en del döda (uppskattningsvis ca 1 000 - 5 000) döda men det är ändå väldigt lågt (låter helt hemskt) om man tänker på alternativet.

Även en karantän skulle ge sådana siffror (minst) men då innebära 18 månaders nerstängning, med allt vad det innebär.

Skull ni vara beredda och låter er smittas om en sådan option fanns? Att "ta en för landet"?
Senast redigerad av Skilly 2020-03-18 kl. 23:03.
Citera
2020-03-18, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
1. Hur många dör varje dag?
2. Hur många har blivit smittade/contaminersde av viruset när de redan låg för döden/drabbades av akut dåligt hälsotillstånd?

Strax över 240 personer har dött av säsongsinfluensan i Italien den här säsongen sedan oktober, av över 2 miljoner bekräftat smittade. Det dör nu ca dubbelt så många per dygn av COVID som det gjort under större delen av säsongen av influensan, trots att COVID fortfarande lär ha mycket färre smittade.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Undra om OY och Anders Tegnell tycker att någon åtgärd ska göras om om det är rätt tid nu?

De åtgärderna lyser nog med sin frånvaro.

Jag blev yr i skallen av den info jag nyss fick.
Inte så jävla kul situation det riskerar att barka mot.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Jag hoppas Corona forsätter. Det är så lungt i Sthlm. Stressar typ aldrig. Inga problem i trafiken osv. Så härligt.

Vi kanske slipper bögparaderna i sommar.

Corona för faktiskt en hel del gott med sig. Vi slipper bögfestivalen i Rotterdam också.
Citera
Medlem
Vi har en faktisk dödlighet på mindre än 1% och ni era nötter vill sätta landet i karantän. Välkomna till frantiden när ni vaknar upp ur er hysteri och inser att ekonomin är totalt raserad och det inte finns något att göra åt det. När vi står där med alla problem och vi inte har en krona att åtgärda problemen med. Finland och andra länder är inte i vår situation med 8 års bostadskö, 15 åringar som avrättas, 200 kommuner som går ned minus. Välkomna till frantiden när ni inser att vi raserat ekonomin för en jävla influensa.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Nu får denna sosseregering göra något, sätt landet i karantän. Anledningen till att Sverige är ett skämt är för att svenskarna glidit runt på räkmacka alldeles för länge. Det behövs en rejäl "kris" för att väcka det sovande folket. Svenskarna ju tyvärr är helt efterblivna, titta bara på regeringen och myndigheterna.
Snarare så att det här är det enda landet som har något som helst vett i dessa tider. Vi har 10 dödsfall på 1 vecka. Varav samtliga var i livets slutfast med många underliggande sjukdomar.

Lite perspektiv till det "helt fruktansvärda Italien" är att där dör 300ish personer som bär Corona viruset per dag, landet är nästan totalt smittat. Med undantag uteslutande äldre med underliggande sjukdomar kolar vippen, då talar vi 70+. Wow vad mycket kanske man tänker då? Bara det att det under 2019 dog 1750 personer varje dag i Italien, majoriteten gamla med underliggande sjukdomar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Jag syftade på barnomsorgen. För du fattar att man kan behöva ha stängt väldigt länge, va?

Genom att personal i olika verksamheter blir smittade och stannar hemma sjuka i någon eller några veckor är inte att skjuta problemet framför sig nej. Det är tvärtom den realistiska lösningen. Att stänga ned samhället är däremot att skjuta problemet framför sig.
Ja, man kommer att behöva ha stängt väldigt länge om man släpper det fritt. Hela landet.
Då är det bättre med begränsad tillgång, de med viktigare yrken får helt enkelt hjälp med att lösa detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vad har du för källa och expertis som ger dig rätt att säga att fler än 10000 kommer dö i Sverige?

Antalet döda i Lombardiet har väldigt lite om ens något med oss att göra.
Det ligger i linje med vad världens främsta epidemiologer förutspår. Själv har jag en ganska gedigen utbildning i matematik, statistik och fysik. Men det övertygar knappast dig så jag vet inte varför du frågar.

Nej, det har du rätt i. Lombardiet har t.ex. en sjukvård som är mycket bättre dimensionerad för att möta en epidemi.
Citera
2020-03-18, 23:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Du har helt rätt.

Det var ju denna strategi som Storbritannien och Sverige ville ha.

Man då sprang 25-åriga hysteriker här inne på FB runt och skrek som stuckna grisar.
Trodde att 1 miljon svenskar skulle ligga i respirator.
Att allt måste stängas.

I själva verket får de flesta smittade inga symptom alls enligt ny amerikansk studie.

Nä, de flesta får ingen symptom men de 4-8 procent som blir allvarligt sjuka, där måste 1/4 ligga i respirator. Vet inte om du har läst matte efter 6 klass men får vi som Italien väldigt många sjuka - Ja då dör människor i onödan för att det inte finns medicinsk vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in