2020-03-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja man får säkert psykbryt. Men vad är alternativet?

Att acceptera att influensa dödar människor varje år.
Denna i större utsträckning.
Tragiskt men sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
10 av 15000 är inte ens 1%

Nej det är det inte! Vad fint du räknar. Det hade jag aldrig fixat att lista ut själv. Vad skönt att vi klarade oss undan en pandemi med så pass få dödsfall.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Aftonbladet skriver att Herr Tegnell förutspådde corona redan 2007.
Nu vet ni. Tegnell har haft 13 år på sig att invänta pandemin år 2020
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-18 kl. 22:46.
Citera
2020-03-18, 22:44
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ja du har en klar poäng här. Länder som Italien och Spanien verkar ha en betydligt högre dödlighet i procent räknat. Iofs så har vi inte kommit lika långt i spridningen som t.ex. Italien så det kan vara vanskligt att jämföra men nog verkar det vara en skillnad i hur hårt viruset drabbar i olika länder. Kan genuppsättningen spela in? Verkar kanske märkligt om det skulle vara så men när det gäller vissa andra virussjukdomar t.ex. vinterkräksjukan är det faktiskt så att gener spelar in för hur hårt viruset drabbar olika individer. Men vi får se längre fram när det gäller covid 19.

Nä, vi har redan siffror, våra egna och hur det ser ut när man inte reagerar i tid, om en vecka är den svenska vården maxad och vad händer sedan när dödstalen ökar. Vad gör vi då förutom att stänga ned hela landet och bara väntar.

Tyvärr så finns det inget Kina som räddade Wuhan utan i Sverige börjar myndigheterna fundera på vad de ska göra.
Det här stämmer inte med den senaste Riskanalysen vi gjorde?
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
How many tests for COVID-19 are being performed around the world?

by Esteban Ortiz-Ospina
March 18, 2020

Källa: https://ourworldindata.org/covid-testing
Citera
Medlem
Citat:
Ja jag är inte heller säker. Men när man står emot ett dödligt virus och potentiellt hot, då kanske man måste agera proaktivt istället för att reagera dag för dag, som nu sägs vid varenda PK här och nu, vi vet inte, vi måste se dag för dag.
.[/i]

En dödlighet på 0.4% för 0-49 år är knappast dödligt. Det är så lågt att man kan inte ens sluta sig till om det är virus direkt eller indirekt som dödade. Därefter är det 1.3% för 50-59, 3-6% för 60-69.

Och detta inkluderar samsjuklighet i urvalen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag återkommer med min matematiska modell när man utvärderat det i alla länder inom Europa, förutom Ukraina, Kaliningrad, Sverige.

Vi kan väl jämföra våra matematiska modeller då?

Du kan inte visa vad du baserar din åsikt på, märkligt att du då är så självsäker och påstridig.

Jag har ingen matematisk modell, just därför lyssnar jag på de som har det, och är skeptisk till sådana som du.
Citera
Medlem
Citat:
Ja jag är inte heller säker. Men när man står emot ett dödligt virus och potentiellt hot, då kanske man måste agera proaktivt istället för att reagera dag för dag, som nu sägs vid varenda PK här och nu, vi vet inte, vi måste se dag för dag.

Som någon läkare sa hoppas på det bästa - förbereda sig för det värsta.
Sätt landet i karantän till hösten och se vad som händer när ekonomin är raserad. Antingen skattehöjningar på 10% som tack för att ni isolerat er eller så urartar kriminaliteten eftersom Sverige går ytterligare 10 steg åt att bli som Mexiko. . och era barn och äldre komner rånmördas på öpoen gata.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nibenx
Asså, jag tycker många är för kritiska mot Tegnell!

För mig är han urtypen av den "asociala vetenskapsmannen", dvs kunnig men helt oförstående hur man framför komplexa saker till en allmänhet.

För mig är det befriande att lyssna på en person som inte är mediatränad och som rabblar fakta.

Sen att han fick kritik för att han verkade "upphetsad" inför pandemin förstår jag helt och hållet.

Tänk att du utbildat dig i typ 10 år, övat och tränat i ett helt yrkesverksamt liv inför en pandemi som händer vart 100-år och det tillslut händer det! Att man övat för match och tillslut mot alla odds blir det match.

Tro fan det att man är i gasen då trots att alla andra styrs av negativa känslor. Jag kan helt och hållet förstå detta.

Det är inte främst hans framträdande folk stör sig på även om detta också är ett ämne i sig - det är hans ständiga felaktigheter och svamlande som ligger honom i fatet. Å ena sidan, å andra sidan, sedan skall vi göra så, för att sedan ändra till något annat osv. Förstår till fullo att man icke kan vara säker i sina utsagor då inget kring detta virus är det, men varför då öppna käften och framstå såsom tvärsäker? Han måste lugna sig lite innan han uttalar sig. I ett slikt läge går det INTE att tala fritt, han och andra ledare som skall uppvisa ett lugn måste följa manus, annars blir det fel, särskilt när de får raka frågor riktade mot dem...

Att ingjuta lugn i befolkningen är A och O i dessa kriser - inte försöka framstå såsom en besserwisser och förmer än alla andra...
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja man får säkert psykbryt. Men vad är alternativet?
Att friska människor drar på sig viruset och sen är immuna. Skyddsmur av människor
Citera
2020-03-18, 22:45
Medlem
Knuxs avatar
Det värsta med den här karantänen är ju satt det finns INGEN sport att kolla på överhuvudtaget.

Det är ju det ENDA jag kollar på. Helvete! Nån bra Netflix dokumentär rekommendera?
Citera
2020-03-18, 22:45
Medlem
prominentens avatar
Veckans viktigaste fråga

Men det finns säkert 276 dasar som VET EXAKT!

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att sätta i karantän är inte proaktivt. Vad gör vi efter två månader när viruset fortfarande är kvar därute? Två månader till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in