2020-03-18, 21:38
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Det är samma personer. Den svenska definitionen på "frisk" är inga symptom på 2 dagar, även om personen är en smittobomb.
Det är väl vad som händer med den här sjukdomen, att det så att säga går i vågor med ett insjuknande följt av ett "tillfrisknande" som varar i just ett par dagar innan det kommer tillbaka med dubbel styrka?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
29/2 hade Italien 1128 fall
1/3 hade Italien 2083

Alltså de hade samma som oss, som i deras fall fördubblades när de började testa, precis ungefär som vår kurva innan vi slutade testa. Jag tror som du att vi klarar oss bättre, än Italien. Men skulle uppskatta att våra myndigheter hellre räknar med värsta scenario och inte som nu - sluta testa.
Vi har inte samma testkapacitet som Italien. Har läst att det är lite bristvara.
Om det kommer in 100 fall per dag så kanske max 25% avlider. Sen så anser iallafall jag att Sverige faktiskt har satt in stora åtgärder, och det mycket tidigare än Italien. Just Italien har blivit lite extremt drabbat, särskilt mycket på ett litet område. Min fördom säger mig att de spred smittan mer än svenskarna innan karantänen. Det som återstår är att se hur pass bra Sveriges karantän är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Den som tror att "det bara är att stänga ner" Sverige utan konsekvensanalys är dum i huvudet!

Det Sverige gör bra nu är att se över möjligheterna till jouromsorg/utbildning vilket blir klart senast måndag

Och nej, jag är inte vänster!

Vad är det för konsekvensanalys du har gjort då?
Citera
2020-03-18, 21:39
Medlem
prominentens avatar
Viktig poäng!

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag betvivlar inte det, har själv hela tiden varit av den uppfattningen att skolstängning är ett av många olika verktyg, dock att man stänger skolorna när man har data som säger att det är lämpligt/nödvändigt, inte att man gör det därför att alla andra gör det.

Att följa flocken gör fårskallar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Att så skulle vara fallet framkom i Aftonbladets chat i eftermiddags.

Dåså. Då har vi flera källor👍
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
70 plussare som skiter i att stanna hemma borde märkas och VÄGRAS sjukvård om de blir smittade. De traskar runt ute bland folk och bryr sig inte om riskerna!
Fan vad trött jag blir när man läser om deras inställning att ”vi ska ändå dö”.

Om dessa ”gamlingar” skiter i att de kommer belasta sjukvården, ta upp IVA-platser och respiratorer i händelse av att de smittas, då ska de fan inte få vård när de får viruset!

Är jag ensam om denna åsikt?

Du vet att många inte har hemtjänst? Och köerna kan vara långa även om man är 90 bast. Klart de måste gå ibland. Tror du kommunen har fixat nån service till alla som nu - från en dag till en annan - fick höra att de skulle gå i isolation? För det tror inte jag nämligen.
Citera
2020-03-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
På sätt och vis har du rätt. Men, kan du inte var hygglig och berätta hur man skulle kunnat hitta de smittade i landet. Det man gjorde var att testa importerna och smittspåra samt testa eventuellt misstänkta fall så vad skulle man gjort mer?

Det allra första skulle väl kanske varit att testa alla som visade relevanta symptom? För gjorde man det inte för att man bara testade resande från vissa riskområden, vi var då ”inte där ännu” när det diskuterades om att testa bredare. När sedan WHO uppmanar oss att testa ALLA misstänka fall så menar de på att den tidpunkten då det skulle kunna vara effektivt redan har passerat, så nu testar vi bara akut sjuka personer och personer i riskgrupp. Jag undrar när vi passerade den magiska gränsen och hur vi kunde missa den. Det hann ju bara gå några dagar mellan dessa båda besked.
Citera
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loveitornot
Man borde vara skitglad att man kan förlora pengar på börsen i de kommande tider.
Allt som går ned brukar oftast komma tillbaka upp.. investerar man långsiktigt och fortsätter som vanligt under dessa tider gör man nog en vinst, se det som att andelarna har REA.
Citera
Medlem
prominentens avatar
Glömde "skolor"

Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Vad är det för konsekvensanalys du har gjort då?
Citera
2020-03-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Att människor - och hela samhällen - går på detta...

Hur lågintelligent är den mänskliga rasen egentligen?

Det enda som hänt hittills är att allt stannat av - helt utan anledning. Fan ta mig helt absurt hur lättlurade människor är.
Men tänk så tacksamma alla 85-åringar kommer att vara för att de fått tillbringa den sista tiden i sitt liv inlåsta utan kontakt med omvärlden.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Antal konstaterat smittade personer i Sverige: 1 279.

Dödsfall: 10.

Antal som vårdas på IVA: 21.

Källa: Folkhälsomyndigheten.

(Uppdaterat: 18 mars, klockan 14.00)
Det man måste inse är att varje patient som intensivvårdas kommer att intensivvårdas ett par veckor i bästa fall, i värsta fall längre - så det blir ingen omsättning. Sveriges intensivvårdsplatser kommer att fyllas, först i den takt som de fylls på, men risken är att behoven tillslut överstiger resurserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hur länge är det risk för att folk ska dö?
När du har svaret på de vet du svaret på de andra.
Liv måste gå före pengar.
Ekonomi är viktigt men de får man hitta lösningar på efter (eller under tiden).

Du får nog räkna med minst ett år, hur realistiskt tror du att det är att låsa in i stort sett hela befolkningen ett år.
Hur många företag tror du det finns kvar efter det?

Nå, det är du som tycker det här med karantän är så jävla bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in