2020-03-20, 13:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Du har rätt i att antalet döda är vår enda tillförlitliga mätmetod just nu.

Men jag förstår inte meningen ovanför.
Tror du att Sverige borde börja testa ett representativt urval av befolkningen?
Eller menar du att du tror att Sverige kommer att göra det?

Är det immunitet du tror att Sverige skall/borde börja testa, eller är det infektion (dvs så som misstänkta fall nu är testade)?

Ja, det hoppas vi!

Tegnell vill ju veta när vi nått lagom nivå antal smittade innan han drar i nödbromsen. Just nu sprider han dimridåer o spelar korkad för att kunna öka antalet smittade. Han har en kurva från sin kalkyl han vill styra mot.

Han sa någonting om sådan testning men glömt var det stod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ja, det är ekonomin för allt annat. Vi har att göra med monster, och de är öppnare med det nu än någonsin tidigare. Det här systemet är på samma gång både extremt känsligt och vekt, och extremt människofientligt. Om något gott kan komma ur massdöden som väntar är det att globalismen och liberalismen krossas.
Nej, det är att undvika civilisationens kollaps före allt annat.
Citera
Medlem
Om jag var en 84 åring med grav fettma, högt blodtryck och diabetes, så skulle jag vara glad om de gav respiratorn till någon annan i bättre form.
Troligen har man redan hållt mig vid liv på konstgjord väg ett antal år.
Skulle till och med påstå att det omvända vore plågeri.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-7-positiva-besked-i-coronatiderna/

Något som experterna nu menar kan ha räddat liv eftersom tusentals riskerar att dö av hälsoproblem kopplade till luftföroreningar.

Min tanke:
Kan detta vara en del av förklaringen till att Wuhan och Norra Italien drabbats så hårt?

Hur påverkas lungorna av kväveoxid? Hur ligger vi till i Norden?

Dubbdäck? Diesel? Är det de orsakar eller är det något annat?

Här är en live-karta : https://aqicn.org/map/world/#@g/36.284/4.4824/3z

Du klickar in på din närmaste ort, och där kommer NO2 fram !
Citera
2020-03-20, 13:34
Medlem
Herregud det är en ickefråga om vi ska ha karantän eller inte. Har vi det INTE så kommer miljoner att bli i behov av vård. Det är inte som att om vi släpper på isoleringen alla bara blir lite förkylda. D

Vad är det för idioter som sätter isolering mot att alla får.en förkylning?
Citera
2020-03-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad är det nya om respiratorvård? Stämmer det att inga som krävt respiratorvård återhämtar sig utan alla de patienterna död?

Åtminstone fem patienter har tagits ur intensivvård hittills har flyttats till andra avdelningar.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-03-20, 13:35
Medlem
gatyftfs avatar
Citat:
Det kommer att fortsätta att öka efter påsken men peaka? Det tror jag inte det kommer att fortsätta öka så länge regeringen inte tar till minst lika hårda metoder som i Italien. Vi vet inte ens om det hjälper ännu, endast den östasiatiska metoden har bevisligen fungerat med total husarrest och uppföljning av varenda smittad person.

Sant, det kanske inte blir en peak. Det kanske bara blir en snöboll som blir större och större tills den är utom kontroll efter påskhelgen. Hur som helst; om inte regeringen går in och stänger ner städer/regioner innan påsken så kommer det vara hundra gånger värre än vad det är nu och smittan kommer spridas i hela landet på ett helt annat sätt än vad vi ser idag.
Citera
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Jag håller givetvis med dig. Sverige vägrade tänka proaktivt och var i vanlig ordning sist med att beställa varför vi är sist i kön. Andra länder har startat egna tillverkningar av tester men den idén verkar inte ha kommit till vår regering.
Fast det där är lika mycket fake news som att vi skulle testa mindre än alla andra länder. Flaskhalsen är kapacitet i laboratorier, inte några inköpta testkit, och man har gjort ett fantastiskt jobb i svenska laboratorier för att komma igång och testa så mycket man kan, samtidigt som man har hjälpt till internationellt med att analysera det här viruset.

Här har du en snabb sammanfattning om hur jobbet har sett ut på svenska laboratorier för att öka testkapaciteten.
https://twitter.com/AliciaEdin/status/1238164425951137792
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Han eller hon kanske menar sövas, och sen få syrgas.
Har det någonsin skett i modern tid att man söver någon utan syrgas?
Citera
Medlem
Citat:
Vad är det nya om respiratorvård? Stämmer det att inga som krävt respiratorvård återhämtar sig utan alla de patienterna död?

Det var väl bara en sjuksköterska på ett Italienskt sjukhus som sa det.

Men jag kan ha fel.
Citera
2020-03-20, 13:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Nej, det är inte lagom. Långt därifrån. En kinesisk expert som var i Italien var ganska besviken på karantänen där. Den är för slapphänt. Den måste vara hårdare, som den kinesiska, om den ska funka. Jag tror han har rätt.

Jag tror ganska säkert att den svenska regelverket är bra. Att vi inte får någon dramatisk ökning av dödsfallen som i Italien. Kanske har vi bättre genetiskt skydd i populationen men italienarna är "kladdigare" än vad vi är och mer nonchalanta. Har varit det i alla fall.

Deras hårdare regler är mycket bra för Italienare, något de behöver.
Citera
2020-03-20, 13:36
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusphase
Bayer skänker 3 miljoner doser till amerikanska CDC för att bekämpa Covid-19. Bayer har fört Resochin sedan 1934 och då USA inte godkänt den tyska medicinen ännu så räknar man med att det kan godkännas snabbt.

https://bayer2019tf.q4web.com/news/news-details/2020/Bayer-Partners-with-US-Government-on-Major-Product-Donation-to-Fight-Coronavirus/default.aspx
Visste du att CDC(US Centers for Disease Control and Prevention) förövrigt äger patentet på en annan stam av coronavirus som isolerades från människor: Patent US7220852B1 - för svårt akut respiratoriskt syndrom - SARS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in