2020-03-19, 08:46
Medlem
Jag börjar verkligen fundera hur farligt detta egentligen är... mörkar regeringen något? Har vän som är "prepper' som påstår att detta är extremt farligt virus med jätte hög döds % oavsett ålder. Kina bränner ju lik och gräver massgravar hit och dit, vad är egentligen sant?

Går det att lita på medier ? Jag blir nästa mörkrädd
Citera
2020-03-19, 08:46
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsajtmedlem
Dåligt att man inte testar alla. Då kunde man sätta "superspridare", dvs yngre utan symptom, i karantän.

Ja det är vad WHO bland annat förespråkar.

För att kunna förebygga och isolera så måste man testa så många som möjligt.

Vet inte om det är nya test på g in så att man kan öka takten? Eller väntar vi fortfarande på någon EU-upphandling som det pratades om tidigare i tråden?
Citera
2020-03-19, 08:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är inte rädd för vaccin, dock realist och Pandemrix med Linde och Tegnell i spetsen gjorde absolut att jag fick upp intresset för att lära mig allt som finns att veta om vaccin.

Om Pandemrix sa man, det är ett säkert vaccin, man har testat det. När vi fick facit så var saken klar för min del, att försiktighetsprincipen är en princip man endast bör tulla på i absoluta nödfall.

Vaccinerna i barnvaccinationsprogrammet är till största delen använda i många år, således har man också koll på långtidseffekter, även om dessa vacciner också är föremål för diskussion, men det är en annan tråd.

Jag är inte motståndare till vaccin, dock väldigt skeptisk till snabbframtagna vaccin, således tveksam till ett vaccin mot Covid-19 om det på bred front börjar användas inom ett eller två år.

Min liknelse i mitt föregående inlägg tycker jag säger det mesta om hur folk tänker, eller snarare inte tänker, inkonsekvent.

Jag tror inte vi resonerar så olika ändå. Skulle nog ändå vilja säga att den här sjukdomen är ett absolut nödfall. Halva världen ligger nedstängd. Vi utsätter oss för risker hela tiden.
Citera
2020-03-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag kan meddela att Region Stockholm i största hemlighet förbereder för en eventuell karantän av Stockholms stad och vissa kranskommuner, vilket skulle beröra drygt 1,5 miljoner invånare.

Det här betyder INTE att karantän kommer att införas, men regionen vill vara beredd för alla eventualiteter (vilket är bra).

Skälet är att Stockholm är särskilt drabbat med cirka 50 % av alla insjuknade på strax under 25 % av Sveriges befolkning och med mindre än 20 % av landets IV-platser.

Man förbereder sig alltså nu för att sjuktalen kommer att springa iväg ordentligt och att regeringen kanske byter policy vad gäller smittbekämpningen.

Det låter väl vettigt, förstår inte varför dem inte tar hela landet då. Dem skjuter bara på problemet.
Citera
2020-03-19, 08:48
Medlem
Till och med Bill Gates säger vad "alarmisterna" här sagt i flera veckor.

"We are going into lockdown but as usual in retrospect we should have done it sooner. The sooner it is done the easier it is to get the cases down to small numbers."
Citera
2020-03-19, 08:48
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Kina-viruset är resultatet av diktatur

Låt oss hoppas att Kina-viruset leder till att diktaturen Kinas enväldiga Kommunistparti kollapsar, så att Kina kan bli ett demokratiskt land.

Anledningen till att Kina-viruset kunde börja spridas och fick sådan omfattning, är Kommunistparti-diktaturen, som den första månaden censurerade all information om Kina-viruset, och grep de läkare som försökte berätta om att ett farligt virus spreds i diktaturen Kina
.

Har du belägg för dina påståenden? Diktaturer är bra ibland, se bara hur dom hanterade karantänen, ord och inga visor! Sjukhus byggde dom på en vecka. Här i Sverige måste det utredas om det ska utredas. Att bygga ett sjukhus tar 10-15 år!
Citera
2020-03-19, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jamen det är ju precis det som har hänt?????????

Smittan HAR startat i november och pågått helt oupptäckt tills slutet av januari. Lite längre faktiskt då Sverige lyckades ignorera problemet ett bra tag efter det.
Har du bott under en sten?

Och det baserar du på vad? Inte en enda allvarligt sjuk från november till februari/mars? Du måste ju ha något du baserar din teori på, inte bara fantisera fritt. Skulle smittan börjat i november så skulle ALLA i Sverige redan vara smittade med en väldigt konservativt antagen fördubbling var femte dag. Lär dig vad exponentiell tillväxt innebär.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Något för Tegnell att läsa:
https://www.wsj.com/articles/lockdown-of-recovering-italian-town-shows-effectiveness-of-early-action-11584391837?redirect=amp#cli ck=https://t.co/vV1AXVsgQr
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Jag börjar verkligen fundera hur farligt detta egentligen är... mörkar regeringen något? Har vän som är "prepper' som påstår att detta är extremt farligt virus med jätte hög döds % oavsett ålder. Kina bränner ju lik och gräver massgravar hit och dit, vad är egentligen sant?

Går det att lita på medier ? Jag blir nästa mörkrädd

Man kan inte lita på och JA saker och ting mörkas..

Vi bor i landet där saker och ting ska "se så bra ut som möjligt" OAVSETT läget.

Bara det ser bra ut utifrån så är det bra...
Citera
2020-03-19, 08:50
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Hej falungongare! Du inser säkert att Kina har the upper hand efter att ha bemästrat utbrottet och att övriga världen står mitt i koblaffan. Xi har stärkt sina mandat, vilket man nog inte kan säga om Trump.

Att Kina har bemästrat utbrottet är vi inte eniga om.
Det finns många uppgifter som tyder på annat.
Att Xi har stärkt sina mandat kan ju också diskuteras känner jag.
Citera
2020-03-19, 08:50
Medlem
Tänker inte handla mer Kinaskit på Ebay efter det här. Aldrig.
Citera
2020-03-19, 08:51
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är ju ingen som har lyssnat förut, så varför börja nu?
För övrigt så tror jag att de nu vet vad alla andra vet. Det enda somm finns kvar att göra nu efter denna fadäs, är väl att hindra utbrytande av panik så länge det bara går.
Extra tydligt blir det nu efter WHO:s briefing igår, och Storbritannens nya information som skrämde slag på premiärministern, att alla har fattat vad det är som pågår.

Ja men det fattade de flesta vanligt tänkande Svensson för några veckor sedan, hur allvarligt det är. Att det ska ta så lång tid för beslut är sanslöst.

Nu kommer väldigt många dö i Sverige än om man hade gjort något tidigare. Oförklarligt och inkompetent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in