2020-03-18, 22:25
Medlem
prominentens avatar
Jag kan dra en grej från Götet där jag bor. Polismyndigheten vill inte att man stänger grundskolan för då kommer stök och brott skena. Kan förstår polisen men vad i helvete, ska skolan i dessa tider vara öppen för att stöket ska hålla sig lugna?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ja vi kommer inte att leva i evighet alldeles oavsett vad vi gör. Jag tror det är bra om alla inser det. Det som händer nu är för övrigt inte det minsta konstigt. Med en accelererande överbefolkning på jorden så lever människosläktet på lånad tid. Alla som vet något om ekologi vet att när en art blir alltför talrik i förhållande till bärigheten så inträffar förr eller senare en populationskrasch. Det kan vara genom en pandemi, genom svält eller på grund av något annat men beståndet kommer oundvikligen att decimeras. Människan står inte på något sätt fri från de ekologiska sambanden så detta gäller även för människosläktet. Jag vill egentligen inte skrämma någon men risken är ändå att det som sker nu är en mild förvarning om vad som komma skall. När det här blåser över måste vi utarbeta en katastrofplan för hur vi ska agera inte om utan när en betydligt allvarligare pandemi inträffar. Jag tror vi på sikt måste montera ner det globala produktions- och konsumtionssamhället och istället sträva efter att varje land/region blir så självförsörjande som möjligt. För när ett virus med en influensas smittsamhet och ebolas dödlighet är på G då är det bara totalt stängda gränser redan i inledningsskedet som gäller. Annars kan vi glömma framtiden.

Ganska bra skrivet men historien skriver alltid segrarens version men i det här fallet så kommer våra barn i hundratals år läsa om hur vi hanterade det som händer just nu.
Vad de kommer att läsa på slutet kan enbart vi avgöra med att hålla distans och respektera den smitta som många tror är ofarlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Sabba inte relationerna med Kina ytterligare. De kanske är de enda som kan hjälpa oss nu. Deras kunskap, teknologi, mediciner, forskning, testkit. Det är dårar, svenska politiker utan konsekvenstänkande som uttalar sig och förvärrar vår situation, till ingen nytta nu.

Kina är inte ett dugg intresserade av att hjälpa, snarare ser man vinning i att skapa kaos i västvärlden, blåsa upp skräcken, skapa kaos och utnyttja detta till att stärka sig själva.

Kanske konspiratoriskt men ju mer jag läser ju starkare börjar jag tro på skiten.
Citera
2020-03-18, 22:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Man kunne jo starte med at begynde at tænke selv, og ikke deponere sin hjerne i et stort sort hul udformet af "eksperter"

"Eksperter" er bare opstyltede bedrevidende hensynsløse mennesker, med fejl og mangler samt politiske agendaer, nøjagtigt ligesom alle "almindelige" mennesker.

Hehe, så sant! Skall bli riktigt intressant att se vilka bolag och ägare som gjort störst vinst i eftermälet av denna pandemi! Kan det vara de vanliga judarna, månne?
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Så att häften av alla som upptar IVA-platser är under 60år är undantagsfall?
Är du utsänd av regeringen och Anders Tegnell att sprida fake news?

Va? Vart har du fått de uppgifterna från? Dragit dem från en hatt?
Citera
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är anmärkningsvärda skillnader mellan länderna i statistiken. Till exempel mellan Tyskland och Frankrike:

Tyskland 12000 fall, 28 döda, 2 kritiska
Frankrike 9000 fall, 264 döda, 931 kritiska

Hur kan man förklara sådana skillnader? Kan det vara så att Frankrike har många fler fall än officiellt. Eller kan det bero på att det är en annan variant av viruset i Frankrike eller har Tyskland någon hemlig mirakelmedicin.
Tysklands låga dödlighet kan bero på att de HAR överlägset flest vårdplatser per invånare i EU. Om detta stämmer kommer det bli massdöd i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
I morgon passerar Italien Kina i antal döda, fast med hälften bekräftade fall… det börjar gå snabbt nu.
Och det med endast drygt fyra procent av Kinas invånarantal.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlasmaGuden
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.26.919985v1.full

>The result indicates that the ACE2 virus receptor expression is concentrated in a small population of type II alveolar cells (AT2). Surprisingly, we found that this population of ACE2-expressing AT2 also highly expressed many other genes that positively regulating viral reproduction and transmission. A comparison between eight individual samples demonstrated that the Asian male one has an extremely large number of ACE2-expressing cells in the lung.

Källa på mitt tidigare uttalande.
Har hört att det gått hårt åt just männen i Kina, men då i relation till att de röker mycket. Fy f..
Citera
2020-03-18, 22:27
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag är ingen expert men vad jag läst så ska man inte slarva med blodtrycksmedicinerna nu. Tolkar det som att ett högt blodtryck inte är optimalt men om man medicinerar mot det så är det inte så farligt.

Håll dig borta från tobaksrök, även passiv rökning. Dra ner på alkohol, eller ta en vit månad om du klarar det. Det är inte bra att ta för mycket C-vitamin men just nu och två månader framåt så ska du överdosera. Komplettera med D-vitamin.

Vilken blodgrupp du tillhör kan du klart inte påverka men olika blodgrupper innebär olika risker vilket kan vara bra att känna till.

Zink är också bra tillsammans med C-vitamin. Stärker immunförsvaret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finlands statsminister: "Om människor inte följer regeringens riktlinjer kan vi utlysa utegångsförbud".

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/18/statsminister-marin-om-manniskor-inte-foljer-regeringens-riktlinjer-kan-vi-utlysa

Var själv och handlade idag och medelåldern på kunderna där har aldrig varit högre, mest 60/70 plussare. Varför är det så svårt för dem att stanna hemma nu.

De är väl inte syltryggar som alla undergångsrunkande neurotiker i den här tråden.
Citera
Bannlyst
Ca 8000 amerikaner dog av coronavirus 2018.
Varför är det panik NU men inte då?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Själv kallar jag den skämtsamt för stockholmssmittan. Vi har inget virus här, men på grund av stockholmarna och deras äckliga ormgropsleverne kommer det att spridas.
Viruset har inget med stockholmare att göra och allt med läge av internationell/a flygplatser att göra.
Viruset spreds över hela världen av de fem miljoner kineser från Hubei-provinsen som lämnade området före karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in