2020-03-18, 22:13
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Alla ska dö någon gång det är bara så, är det inte corona så är det nåt annat virus som dräper de äldre, visst är det tråkigt när folk dör men vi måste vara lite realistiska och inse att alla faktiskt dör till slut.

Ja vi kommer inte att leva i evighet alldeles oavsett vad vi gör. Jag tror det är bra om alla inser det. Det som händer nu är för övrigt inte det minsta konstigt. Med en accelererande överbefolkning på jorden så lever människosläktet på lånad tid. Alla som vet något om ekologi vet att när en art blir alltför talrik i förhållande till bärigheten så inträffar förr eller senare en populationskrasch. Det kan vara genom en pandemi, genom svält eller på grund av något annat men beståndet kommer oundvikligen att decimeras. Människan står inte på något sätt fri från de ekologiska sambanden så detta gäller även för människosläktet. Jag vill egentligen inte skrämma någon men risken är ändå att det som sker nu är en mild förvarning om vad som komma skall. När det här blåser över måste vi utarbeta en katastrofplan för hur vi ska agera inte om utan när en betydligt allvarligare pandemi inträffar. Jag tror vi på sikt måste montera ner det globala produktions- och konsumtionssamhället och istället sträva efter att varje land/region blir så självförsörjande som möjligt. För när ett virus med en influensas smittsamhet och ebolas dödlighet är på G då är det bara totalt stängda gränser redan i inledningsskedet som gäller. Annars kan vi glömma framtiden.
Citera
2020-03-18, 22:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Har man tagit i beaktande från FHM:s sida att typ 4 av 10 hushåll är singelhushåll och att vi håller oss för oss själva i stor utsträckning redan från början jämfört med andra folk? Man ser ju memes nu som pekar på detta; att vi är en nation som gjord för att klara covid-19 per default.

Men precis som det står i Aftonbladet är det just de äldre som inte vill sitta i karantän.
Citera
2020-03-18, 22:14
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Norge har sedan Blücher seglade in i Oslofjorden lärt sig att ta hot på allvar, ta egna initiativ o improvisera.

Något Sverige mångt o mycket är oförmögna till.

30% av undersköterskorna lär dessutom vara över 50 år. O att ordna barnpassning till dessa med barn kan knappast vara speciellt svårt praktiskt. Vad det handlar om är att som mycket annat i Sverige så är det en principiell rättvisefråga.

Barnpassning i dessa fall är inga problem men är det rättvist?
Citera
Medlem
prominentens avatar
Samla 2 personer i en lokal. Samla 20. Samla 200. Skillnad?

Färre människor i omlopp. Mindre smittspridning. Uteundervisning. Selektiv noggrannhet i förhållningssätt.
Det regeringen borde tillföra denna kommande aktion är någon form av testning vid inträde i "jourskolan" Tag tempen. Mår du bra? Har personen torrhosta? Etc. Annars skicka hem till kärnfamilj eller släkting, klasskamrat! Stanna för helvete inne och spela Xbox och gör lite hemarbete.
Staten KAN inte göra allt

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Klart att det märks. Alla 155 är ju räknade.

Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Nej, dom unga människor SPRIDER sjukdomen. Dom ligger inte på intensiven i stora skaror.

"However, a significant percentage of patients are under 30, which confirms how crucial
this age group is in transmitting the virus."
Nej, de beskriver åldersspannet på vilka patienter som intensivvårdas:
Citat:
Currently, 21% of cases have been admitted to
hospital, and 1545 patients are in intensive care. The median
age of those in intensive care is 69 (age 51-70: 46%; age >70:
44%), with no cases under the age of 18. However, a significant
percentage of patients are under 30
, which confirms how crucial
this age group is in transmitting the virus
https://www.bmj.com/content/bmj/368/bmj.m1065.full.pdf

Även den holländska statistiken pekar på att en betydande andel av de patienter som intensivvårdas är tämligen unga. Enligt den här artikeln är hälften som intensivvårdas under 50 år och den yngsta 16 år:
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/40-a-50-nederlandse-coronapatienten-op-intensive-cares-meer-dan-de-helft-is-onder-de-vijftig~a058aad 2/?referrer=https://www.youtube.com/watch?v=efaDuE-XEi4&referrer=https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ad.nl%2Fdossier-coronavirus%2F40-a-50-nederlandse-coronapatienten-op-i ntensive-cares-meer-dan-de-helft-is-onder-de-vijftig%7Ea058aad2%2F%3Freferrer%3Dhttps%3A%2F%2Fw ww.yo utube.com%2Fwatch%3Fv%3DefaDuE-XEi4
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Särbarn?

Läs lite artiklar om Kina, Thaiwan, Danmark, Norge, Spanien, Österrike så får du de svar du behöver. Tom regeringen har kommit med en handlingsplan hur vi ska klara karantän.

Tror du inte vi klarar en karantän?

Efter 2 veckor in min egen karantän i solidaritet med de gamla o sjuka så kan jag säga att jag önskade jag köpt ett par lådor med bruksvin i 100:- klassen.

Annars så är isolering inget större problem.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det bygger också på att man har plats till dem.

Exakt. Och att man får bra rehab efteråt. Det är inte lika troligt.
Citera
2020-03-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror att utgångspunkten har varit att det inte går att stoppa.

Jag tror också att man har tyckt det vara svårt att genomföra en karantän innan folk är redo för den. Sätter man in den för tidigt så kommer folk att bryta den eftersom den blir för lång. Där hade en diktatur som Kina en klar fördel.

Fast längden och/eller striktheten på åtgärderna måste öka ju fler som är sjuka.

Om inte flockimmuniteten börjar kicka in ordentligt efter ett antal miljoner varit smittade.
Citera
Medlem
Yinool0401s avatar
Dom som slänger in handduken är rökare (storrökare utan filter i Kina , Italien). Folk som är obesa och som har underliggande hälso och sjukproblem. Det här en fet djävla hoax.

Kina driver med västvärlden så djävla mycket.

Tegnell är den enda djäveln som har koll. Man blir fan mörkrädd.

Vi har en helt annan hälsonivå i det här landet, än i dom delarna som drabbats.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Om du inte.är sjuk så är det helt rimligt att du inte blir prioriterad. Om du testar negativt ska du då gå och testa dig varje dag för att vara säker på att det inte ändrats över natten också?

Om du inte är sjuk så är det rimligt säger du.
Ja men nu är jag sjuk. Har varit länge.
Hostar, och hostar, kliar i halsen, ibland blir det hostanfall så jag kräks nästan. Ont bak i högra lungan börjat i förrgår.
Tycker du att jag är frisk då?
Vadå testar? Jag får ju inte testa mig. Vad är det du inte förstår.
Det du måste förstå är att du får inte testa dig oavsett symtom och mående.
Du blir testad när du kommer till sjukhuset och är dödssjuk. Dvs du har redan lunginflammation.
Statistiken man visar på smittade människor är testade av olika orsaker.Du kan ha varit i Italien och har symtom, eller i Spanien och har symtom osv
Vad är det du INTE vill förstå.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad gäller saken då, professor emeritus Giesecke som är WHO rådgivare, detta WHO som många här tycks avguda?

Vad sa SVT till dig då, tvätta händerna och gå och lägg dig?

Dom hade fått in många samtal både för och emot professorn, tveksamt om man ska tro på att folk ringer in och berömmer honom!
Jag ifrågasatta det mesta av vad han sa och hänvisade till övriga länders agerande, och uppmanande SVT att göra noggrannare koll på vilka dom bjuder in som experter, eftersom han gav ett förvirrat intryck och talade ibland både mot sig själv och alla andra länders expertis.
Tyckte dom skulle överväga om dom ska ta med honom i morgondagens SVT morgonstudion lr bjuda in honom fler gånger överhuvudtaget, eftersom jag sett att massor människor på sociala medier aka Flashback är upprörda och arga på gubben.

Sen la jag till att dom ska sluta ta med löjliga frågor som, kan jag smitta min hund lr måste man tvätta händerna med varmt vatten.
Fråga experterna istället vad man ska göra om man känner sig sjuk och inte kommer fram på 1177 lr 113 13?
Vill dom man ska undvika att besöka akuten och vårdcentraler så måste ju det gå att komma fram på hjälplinjerna.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men precis som det står i Aftonbladet är det just de äldre som inte vill sitta i karantän.
Man kanske kunde göra en blankett de fick fylla i där de avsäger sig rätten till vård. Case closed. Då får de vara ute och ränna hur mkt de vill för min del
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in