2020-03-18, 21:55
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Sverige skulle ju behöva sätta in polis eller militär för att karantänen skulle fungera som i Kina.

Ja det går att göra men det blir en sk hemkarantän som vi har i alla andra länder att går du så blir det böter om du inte ska till affären typ.

Max 2 veckor borta för S-holm, men vad jag skriver är bara en foliehatt som ropar RÄV!.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jaha, du tror att man blir immun mot viruset? Har du något belägg för det eller?

Vilka SARS virus blir man inte immun mot efter smitta? Obs jag försöker inte vara dryg. Jag vet inte och därför frågar jag dig som verkar veta.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Slutsats av Johan Giesecke i Aktuellt ikväll.

Det kan kanske bli aktuellt med den här hemska karantänen, men då måste vi svenska få lite mer dödsfall så de många människor kan klara av att göra det, annars är de inte redo att stänga ner skolor och sätta sig i karantän. För vi är ett demokratiskt land.

Vi ska alltså låta fler människor mista sina anhöriga för att han tror inte att Sveriges folk kommer vara redo för nedstängning annars. Det låter jäkligt omänskligt tycker jag.

Det är cyniskt som satan men svenska folket är så invaggade i sin trygghet trots Sverige rustats ner ordentligt.

Blir tokig när jag läser ABs kommentarsfält på FB om hur ”lugnt och bra” arbete Regeringen och myndigheterna gör. Man skulle kört över gränsen när man hade chansen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja enligt läkaren på SVT idag så kanske det blir nedstängning av skolorna då när du anhöriga dör. Han ansåg att vi behövde fler som dog för att vi skulle vara redo för det. Men du är emot det även om fler människor dör?

Ja jag är mot det om det inte är motiverat. Hur länge ska skolan vara stängd?
Hur länge pallar samhället att hålla folk hemma?
6 månader. 1 år?
Vaccin kan bli klart tidigast om 12-18 månader om vi har tur.
Vad händer om vi inte hittar nåt vaccin eller nån vettig medicin ska vi alla leva i isolering i all framtid?
Citera
2020-03-18, 21:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Var ute och gick några timmar i skog och stadsmiljö idag. Märkligt känsla det är när 90 procent av alla man stöter på är hostande och snytandes 70 plussare.

Det har en förklaring.
De svenskar som är födda efter 1940 har i princip aldrig upplevt någon större världsomspännande kris.

Många lyssnar halvhjärtat på nyheterna o tar inte in vad som händer i Italien, Iran o Kina.

Många har inställningen att har de överlevt så här långt så överlever de den här ”influensan” också.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Som jag förstått saken finns det kopplingar till en amerikansk forskare som arbetade tillsammans med kineser på ett forskningsprojekt i USA. Mer om det här:

http://www.shadolsonshow.com/2020/01/13/covid-19-born-in-north-carolina-sold-to-wuhan-lab-optimized-for-pandemic-spread/

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.26.919985v1.full

>The result indicates that the ACE2 virus receptor expression is concentrated in a small population of type II alveolar cells (AT2). Surprisingly, we found that this population of ACE2-expressing AT2 also highly expressed many other genes that positively regulating viral reproduction and transmission. A comparison between eight individual samples demonstrated that the Asian male one has an extremely large number of ACE2-expressing cells in the lung.

Källa på mitt tidigare uttalande.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Vi har inte samma testkapacitet som Italien. Har läst att det är lite bristvara.
Om det kommer in 100 fall per dag så kanske max 25% avlider. Sen så anser iallafall jag att Sverige faktiskt har satt in stora åtgärder, och det mycket tidigare än Italien. Just Italien har blivit lite extremt drabbat, särskilt mycket på ett litet område. Min fördom säger mig att de spred smittan mer än svenskarna innan karantänen. Det som återstår är att se hur pass bra Sveriges karantän är.
Vilken karantän pratar du om?
Citera
2020-03-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Fast jag vet inte varför situationen skulle eskalera i Sverige? Antalet IVA-fall är på en hanterbar nivå nu, och stänger skolan säg på måndag så kanske man kan hålla det under kontroll med den planaste kurvan möjlig med Sveriges kapacitet?

Kurvan över smittade ska fortfarande ha en "area" på sisådär 6 miljoner människor, hur plan tror du den kan vara?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Att Sverige kommer stänga skolorna är givet. Det beror främst på att hälften av lärare och elever är redan borta nu, så det går inte upprätthålla verksamheten.

Det är vettigt att vi i Sverige i alla fall väntade ett tag för att få logistiken på plats istället för ett panikbeslut för att våra politiker skulle få känna sig kraftfulla.

Det er ikke rakettvitenskap å ordne barnepass for viktige yrkesgrupper. Det har gått relativt problemfritt i Norge. Skoler og barnehager er fortsatt åpne for de som trenger det.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Du får nog räkna med minst ett år, hur realistiskt tror du att det är att låsa in i stort sett hela befolkningen ett år.
Hur många företag tror du det finns kvar efter det?

Nå, det är du som tycker det här med karantän är så jävla bra.
Vi har över 2,5 miljoner invånare som är över 65 år eller i högre risk på grund av annat.
Hur ska vi rädda dom, genom att fortsätta shoppa kläder som om ingenting har hänt?
Hur ska sjukvården hinna med när smittspridningen blir värre när vi går på knäna redan nu?
Hur ska vi på ett annat sätt begränsa smittan kraftfullt tycker du?

Jag förstår att ekonomi och mycket annat kommer att påverkas.
Handeln är nere på under 25% redan nu. Företag går i KK redan nu. Allt går utför.
Självklart ska man försöka rädda så mycket som möjligt men hälsa som riskerar att ta död på en stor mängd människor måste ju vara viktigare.

Har du verkligen ingen i din familj, släkt eller bekantskapskrets som är i riskzonen så kan du ju i alla fall försöka att förstå hur det är för dom som har det.
Det handlar inte enbart om hjärtsjuka gamlingar. Astma, diabetes och massor av andra sjukdomar som du inte ser att folk har löper en stor risk att dö, väldigt fort.

Hur lång en karantän av folk skulle behöva bli beror ju på hur väl folk lyder och inte bara tänker på sig själva samt vad man gör för andra åtgärder i samhället.
Allt behöver inte vara helt svart men den stora massan av invånare måste se till att inte föra smitta vidare som det gör nu. Hur svårt ska det vara att förstå.
Tycker du tex Italien också gör helt fel? Vad oss från dom?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Man har gjort ett självscannings test där man kan diagnostisera sig själv 😂
Behövs inga virusodlingar. Fyll endast i frågorna.
Det finns en fråga som är så här. Har du varit i närheten av en coronasmittad person. Ja eller nej. Nu är det ju så här att ingen vet ju om de är smittade utav det eller inte. De borde därför ha med. Ja, nej, vet ej.
En fråga lyder. Hur gammal är du.
En fråga lyder har du en underliggande sjukdom.
En fråga lyder har du feber.
En del har symtom, en del inte. En del kan ha hosta i fler veckor sedan känns det som det går över och börjar om igen( det fanns inte med)
En fråga är om hur du hostar.
Säger du tex nej på underliggande sjukdom.
Nej på att du inte träffat någon coronasjuk( du vet ju inte)
Jag svarade att jag har hostat länge.
Jag svarade att jag inte har någon underliggande sjukdom.
Jag har ingen feber.
Fick då svaret att jag i stort sett inte var sjuk och kunde kontakta 1177, som jag vet att man aldrig kommer fram till och när man kommer fram sägrer de. HÅLL DIG HEMMA.
Fy fan vilket sjukt land vi lever i.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-18 kl. 22:00.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Jag ringde SVT om experten i kvällens aktuellt och tydligen hade dom fått ganska många samtal om honom.

Vad gäller saken då, professor emeritus Giesecke som är WHO rådgivare, detta WHO som många här tycks avguda?

Vad sa SVT till dig då, tvätta händerna och gå och lägg dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in